• Hanni

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Hej!
    Jag är 33år och gravid i v 14. BF 9/1.Fick + efter 4-5 försök. Har mått lite illa tidigare men det är mycket bättre nu. Har inte fått någon mage ännu men känner mig rätt svullen. Brösten är lite ömma och har växt endel (vilken inte gjort någon skada ;) 
    Nu väntar jag på tid för RUL i slutet av augusti och sen besök hos BM v 24. Hmmm det känns långt. Men å andra sidan så är det ju en härlig sommar emellan Glad 

• Hanni
    lier1979 skrev 2010-07-08 19:40:48 följande:
    Ni som har haft ont i brösten, har det gått över eller har ni haft lika ont hela tiden? Vilken vecka upphörde det i så fall? Tycker jag mår för bra, orolig att det stannat av... Oron bara kommer sådär plötsligt ibland...
    Jag har haft ömma bröst sedan i slutet på v5. Är fortfarande öm men inte lika. Jag har också varit orolig för att det ska stanna av men har en jättebra BM. Hon sa att ALLA symtom försvinner om graviditeten avstannar. Jag har också mått väldigt bra hela tiden och kunnat levt som vanligt. Skönt men lite oroligt. 
  • Hanni
    Millan75: Jag säger väl grattis här också och välkommen till denna tråd. Jo det finns en hel del "kändisar" från planerar barn trådarna här.

Själv går jag in i vecka 15 idag (14+0). BF 9/1-2011 Wow, tiden går fort och nu är det sommar och snart semester och då brukar tiden rusa iväg Jag mår jättebra, nästan lite för bra. Inget illamående, har ingen mage och är inte särskillt svullen heller. Som tur är lite öm i brösten. Antar men ska njuta av att må bra för är dessutom på ett strålande humör, kanske är det hormoner eller för att det är sommar och varmt. Solig  Vi har fortfarande graiditeten som vår egen lilla hemlighet men kommer släppa nyheten inom några veckor. Ska bli jätteroligt att berätta för föräldrarna som längtar efter flera barnbarn. 
  • Hanni
    Erka skrev 2010-07-14 22:23:35 följande:
    Smyger mig in lite försiktigt...... Glad

Det här är min åttonde graviditet på lite drygt fem år... Ingen av dem har resulterat i några barn, än så länge.

Nu är jag alltså gravid igen och jag är i v12. Jag har svårt att andas ut helt med tanke på vår historik, men jag känner mig väldigt gravid och magen har börjat visa sig lite... Skrattande
    Har hittills varit på tre VUL, ett för att konstatera graviditet och de andra två för att se att det utvecklas som det ska i magen - det har sett bra ut! På tisdag är det dags för läkarbesök igen och jag börjar bli riktigt nervös.... Jag hoppas innerligt att det går vägen den här gången! Solig

Mådde illa i flera veckor, från morgon till kväll. Urk! Började ta Postafen, och visst hjälpte det mot illamåendet men det gick inte att jobba - kände mig ju helt borta... Nu är det koncentrerat till morgnarna, tack och lov - räcker bra det. Jag längtar sååå mycket tills det går över helt (och bara därför är jag väl en sån som mår illa tills BF)!  Kräks 

Jag håller tummarna för att jag blir kvar i den här tråden framöver!
    Först och främst. Välkommen hit och grattis till din graviditet.
    Håller verkligen tummarna för dig att allt går som det ska den här gångenoch att du blir kvar i tråden. 
    Kramar 
  • Hanni
    Daniela01 skrev 2010-07-19 10:02:29 följande:
    är så nervös ska på ultraljud idag och är i v.14+2. förra graviditeten gjorde jag ul v.13+ och fick då reda på att fostret hade dött.. Så nu är jag super nervös orolig och ja.. jag önskar klockan kunde bli 14;00 och jag var där och det var gjort redan. Att ultraljud skall skapa sån ångest.. Jag hade nog varit glad om det inte var så att jag har haft 3mf/ma sen tidigare.. kännde bara för att klaga av mig lite :)
    Det är inte så konstigt att du är nervös och har ångest inför ultraljudet. Det är ju på nå vis då du får reda på hur det står till och det är väl bra om du blir nervös för det idag och inte har gått och varit det länga(om det nu är så). Även om jag inte råkat ut för något MF tidigare så är jag också lite nervös inför privat, tidigt (v16)UL i nästa vecka. Lever det lilla pyret och står rätt till?
    Hoppas, hoppas, hoppas att det går bra för er idag. Håller tummarna och tänker på dig i eftermiddag. Skriv gärna och berätta hur det gått.
    Styrkekramar
  • Hanni
    Quirall: Hoppas du mår bättre idag och att det funkar att jobba.

Millan: Jag gör ett privat UL i nästa vecka då jag gått 16 fulla veckor. Jag bokade så för att jag kommer vara i en stad där de gör privata UL. Jag kommer inte göra mitt ordinarie RUL förrän i v21 och tyckte det kändes långt att vänta utifall något skulle vara tokigt och man skulle bli tvungen att avbryta graviditeten. På den privata kliniken där jag gör UL i nästa vecka trodde de att skulle kunna göra ett RUL och kolla organ osv. Hoppas verkligen på det.

Jag har också kännt mig orolig när jag inte kännt nåt på ett tag. Eftersom jag mått rätt bra under graviditeten så har det varit ganska ofta. Min BM har dock varit super och förklarat och visat att det är som det ska. Jag skrev en lista en gång på saker jag kände när jag tyckte att jag inte kände nåt. Kom upp i 6 punkter (mest småsaker, men dock) som inte var som det brukar. Det kan vara ett tips.
  • Hanni
    Daniela01 skrev 2010-07-20 09:57:45 följande:
    det gick bra på ultraljudet igår :) jag var så nervös innan att jag grät och sedan när jag fick se den lille/lilla så känndes det så overkligt att jag grät lite till, mina hormoner hoppar verkligen upp och ner.. Det känns så otroligt skönt att det gick bra, vecka 14+0 :) ca 26 veckor kvar :) hehe..
    Vad roligt att höra. Stort grattis.
  • Hanni
    Minea - 32, BF 14/2 2011, barn nr 1, Oslo
    Kalaspuffan - 34, BF 12/3 2011, barn nr 1, Sthlm
    Hanni - 33, BF 14/1 2011, barn nr 1

Det var  länge sedan jag var inne på fl men nu är jag tillbaka i verkligheten efter 4 veckors semester från det vanliga livet... med allt vad det innebär. Har under mina veckor på semester gjort RUL  Det gick fint. Allt är som det ska och den lilla krabaten plaskar runt och vrider och vänder sig hit och dit. Har för några veckor sedan börjat känna rörelser och det blir bara tydligare och tydligare. Är nu i v 20. 

Stort grattis till Rundabullar. Kul att se sig i den här tråden. 
  • Hanni

Jag tog mig friheten att ändra lite i ordningen utifrån BF. Kul att se hur alla ligger till Glad

Riza

- 30, BF 14/1 2011, barn 1 och 2, Jönköping
    Hanni

- 33, BF 14/1 2011, barn nr 1
    Erka
     - 30, BF 29/1 2011, barn nr 1, Piteå
    Minea
     - 32, BF 14/2 2011, barn nr 1, Oslo
    Rynna - 31 BF 1/3 2011, barn 1, Göteborg
    Kalaspuffan - 34, BF 12/3 2011, barn nr 1, Sthlm
    Sensa - 31, BF 14/3 2011, barn 1, Göteborg
    Millan75- 35, BF 18/3 2011, barn nr 1, Uppsala

• Hanni

Vad kul att höra att du mått bra i din allergi under graviditeten, Quirall. Själv är jag på bättringsvägen efter att ha varit förkyld i flera veckor tillbaka och har nyss lyckats sluta med nässpray. Nu har jag kommit igång och börjat träna igen och skyller den täpta näsan på svullna slemhinnor pga graviditet ObestämdSkrattande 
    I övrigt mår jag bra och har idag fått tid till nästa kontrollen hos MVC. Förvisso om fyra veckor, då är jag i v 25. Oj, oj vad tiden går.

• Hanni

Jag tror det är väldigt olika på när man berättar, både på jobb och för andra. Vi väntade till v 20 innan vi berättade på jobbet, men vet också de som väntat till v 25. Endel måste ju pga de arbetsuppgifter de har berätta omedelbart de själva vet men det hör ju inte till vanligheterna. 
    Jag var också lite nervös när jag skulle berätta. Jag har nu efter semestern börjat på nytt jobb och berättade första dagen att jag inte skulle jobba längre än till jul. Det  är klart att det inte kändes helt bra men chefen gratulerade mig och var nog tacksam att jag berättade på en gång jag började iaf. Och de flesta arbetsgivare är ju inte helt tappade bakom. Anställer man en tjej som passerat 30 år som inte har några barn sen tidigare så får man nog ha med i beräkningarna att barn kan vara på gång inom kort.
    En annan sak... Jag har börjat känna av sammandragningar tror jag. Oftast händer det när jag tex cyklar till jobbet eller går fort och när jag tränar ibland. Det känns som att magen blir alldeles hård och att den liksom krampar. Har fattat att det är normalt att ha sammandragningar för att livmodern "tränar"  inför förlossningen, men när börjar de komma? Någon annan som också känt?

• Hanni
    Millan75: Förstår ert beslut och kan tänka mig känslan. Lider med dig. Hoppas det går bra imorgon att att ni snart känner er redo att försöka igen. Skickar en massa styrkekramar och ett stort lycka till.
    Kramar Hanni 
  • Hanni

Rundabullar: Vad skönt när man träffar människor som bemöter en med stor respekt och med stor kunskap på ett proffsigt  sätt. Bra att ni känner att ni tagit ett riktigt, bra och till synes väl överlagt beslut. Är glad för er skull. Kram

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011