• Riza

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Jag hoppar in i denna tråd jag med! Jag är 30, men har hunnit fylla 31 när barnen (!) beräknas komma! Jag väntar nämligen tvillingar Glad . Fick mitt efterlängtade plus i mitten av maj, efter att försökt i 1,5 år, så det var inte helt enkelt för oss.
    Är iallafall i vecka 14 nu och BF är 14/1, och fick reda på att det var tvillingar i förra veckan på kub-testet, som vi blev erbjudna. Har sett att en del diskuterat det och att det inte erbjuds till alla, på en del orter måste man vara över 35, och andra orter måste man betala ganska dyrt. Men här erbjuds det till alla, oavsett ålder, gratis.
    Hur som helst var det väldigt låg risk på båda barnen för att de skulle ha kromosomfel, och det var ju skönt att höra. Men min graviditet räknas ändå som en högre riskgraviditet då det är enäggstvillingar, och det innebär mer risker.
    Vad jag känner av är mycket illamående, det började i vecka 7 för mig och har inte riktigt försvunnit ännu, med kräkningar, mycket hunger dagtid men inte om kvällarna, andfådd, snorig, och ömma bröstvårtor!
    Att se de små på ul var det bästa jag nånsin varit med om! Så häftigt att se dem sprattla omkring och vända på sig Glad

• Riza

Tackar! Skrattande Nej, jag hade ingen aning alls att det kunde vara två st. Det kom som en stor chock, och första timmarna var jag nog mest orolig för hur detta ska gå. Men efter ett tag så kände jag mig jätteglad. Såklart man oroar sig ändå, men det är väl ganska normalt!

• Riza

Il lina och Millan 75:  jag ringde till MVC dagen efter jag fick mitt plus, och så 3 dagar senare fick jag komma ner till dem på hälsosamtal och träffa min barnmorska, då var jag i 6:e veckan. Jag ville få det gjort så fort som möjligt då jag ville ha så mycket info som möjligt om hälsa, matvanor osv.
    Sedan fick jag komma på inskrivning i vecka 10 igen Glad

• Riza

Millan75:  jag vet inte, men jag fick en tid direkt för hälsosamtal, alla barnmorskor och MVC kanske inte gör på samma sätt. Men då kanske de tar upp det på din inskrivning istället, och ger lite info. Men jag fick som sagt komma direkt efter jag plusat, och det tycker jag är bra, så man fick info direkt i början. De tar upp vad man ska tänka på, vad man bör äta, och vad man bör undvika osv. Jag vet inte vilken vecka du är i nu, du kanske är nära vecka 10 så då är det ju inte långt kvar, men själv hade jag inte kunnat vänta så länge, jag ville träffa BM direkt!

• Riza

Jag har inte ett sug efter något speciellt. Däremot kan jag bli sugen på nåt helt plötsligt, men det är olika från gång till gång vad jag vill ha!
    Jag är i v. 19+1 nu och har inte så mycket illamående längre. Det händer väl nån gång ibland att jag får en släng av illamående men det brukar ganska snabbt gå över igen.
    Det är istället andra krämpor som kommit nu, som värk i rygg och höfter, trötthet, snuva och mycket hunger på förmiddagar.
    Har rul på måndag Skrattande och ser verkligen fram emot det, men samtidigt går man och oroar sig att inte allt är bra med de båda därinne. Jag har inte nåt symptom som tyder på att nåt skulle vara fel, men man oroar sig ju ändå!

• Riza
    Minea - 32, BF 14/2 2011, barn nr 1, Oslo
    Kalaspuffan - 34, BF 12/3 2011, barn nr 1, Sthlm
    Hanni - 33, BF 14/1 2011, barn nr 1
    Erka - 30, BF 29/1 2011, barn nr 1, Piteå
    Millan75- 35, BF 18/3 2011, barn nr 1, Uppsala
    Sensa - 31, BF 14/3 2011, barn 1, Göteborg
    Rynna - 31 BF 1/3 2011, barn 1, Göteborg
    Riza - 30, BF 14/1 2011, barn 1 och 2, Jönköping
  • Riza

Kalaspuffan: hjärtklappning får jag lite då och då, och jag behöver inte alls ha ansträngt mig ett dugg. Men det är tydligen normalt att det blir så ibland!

• Riza

Kalaspuffan: Det är lite svårt att förklara tycker jag, det är bara ibland som det liksom slår lite snabbare och lite extraslag!

• Riza

Quirall: jag vet inte vilken vecka du är i, men jag är i vecka 21+1 och har använt mammabyxor i 2 månader. Jag väntar iofs tvillingar, men har inte växt över rumpa och lår någonting utan allt har satt sig på magen. Så jag köpte mina byxor för 2 månader sedan, de passade bra då och gör nu med Glad Fast det är ju olika på person till person hur man växer. Skulle jag behöva köpa större senare så gör jag det då!

• Riza

Quirall: men du vet aldrig innan, jag hade själv ingen tanke på att det kunde vara två! så helt omöjligt är det aldrig Glad Jag tycker inte jag äter så mycket mer heller, skillnaden är väl att jag äter några fler mellanmål om dagen, annars blir jag för hungrig mellan måltiderna och då mår jag istället illa.
    Hoppas du blir av med förkylningen snart, det är så många som är förkylda just nu, så jag är förvånad att jag inte blivit det ännu, men det hinner jag väl med också...
    Motion är inte fel, försöker ta mig ut på promenader så ofta jag kan med, men kan inte gå i flera timmar då får jag bara ont i kroppen istället!

• Riza
    Niiskuneiti: jag tror inte du behöver oroa dig så mycket OM det nu skulle bli fler ultraljud.
    Jag går på ultraljud varannan vecka just nu, och skulle det vara så riskabelt skulle de nog inte göra det så ofta!
    Man får lita på att läkarna vet vad de gör!
  • Riza

Jodå, det började synas för länge sen på mig, men jag är ju också i 23:e veckan nu så det är väl inte så konstigt! så vi har berättat för familj och vänner och jobb för ganska längesedan.

Vi vill ta reda på könet, men vi får inte det här, för de kollar inte sånt på ultraljuden. Isåfall måste vi åka nån annanstans, och betala mellan 500-1500 för det tror jag. Lite orättvist att det är olika beroende på var man bor!

• Riza
    Niiskuneiti: det är bara det att man undrar varför vissa landsting mer än gärna kollar kön utan att man knappt behöver fråga om det medan andra  vägrar kolla. Varför inte ha samma villkor överallt? De som inte vill veta rörs ju inte, men de som vill veta måste tvingas betala för det.
  • Riza

Kalaspuffan: det där är ju väldigt olika från person till person, en del syns det knappt på förrän väldigt sent och andra syns det tidigt på.
    Nu är jag inte den bästa att jämföra sig med då jag har två i magen och är i vecka 25, och enligt bm är jag lika stor som en enlinggravid är i vecka 32 ungefär. Och sparkar och rörelser känner jag varje dag nuförtiden, men jag började inte känna ordentliga sparkar förrän ungefär vecka 20. Alla graviditeter är ju olika Glad

• Riza
    Niiskuneiti: det kanske kommer ifrån att när man kommer en bit in i graviditeten, så trycker bebisen och livmodern på blodkärl som kan orsaka yrsel...
    men om du ofta är yr och om det stör dig mycket kanske du ska ta upp det med BM (om du inte gjort det innan)!

• Riza

Har också moderkakan i framkant, och började inte känna av ordentliga sparkar förrän efter vecka 20, och kunde innan dess bara känna lite bubblande eller vad man ska kalla det! Nu är det full fart, men är ju i v. 28 också Glad

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011