Rundabullar skrev 2010-10-25 19:06:53 följande:
Visst är det lyxigt, men klart att du ska göra det om du har möjlighet! Särskilt om du börjar ha lite krämpor är det ju skönt, så kanske du slipper bli sjukskriven på slutet istället? Det beror ju på vad du jobbar med såklart.
Vi kommer också att "lyxa till det". Sambon får ju 10dagar pappaledighet, som han tar ut efter förlossningen, ev genom att jobba halvtid vissa dagar. Men sen tar han 2 månader utan lön i sommar. Så med semestern, blir det nästan 3 hela månader ledigt tillsammans! Jag har ju inget jobb att gå till, men han vill ändå vara pappaledig, för att inte missa hela spädbarnstiden. Det känns jättelyxigt att få så lång tid ledigt tillsammans, men vi har ju sparat 1år och hinner spara lite till innan bejbisen är här. Så det är ju inte på någon annans bekostnad.
Skulle du föredra att jobba kortare dagar, eller att jobba färre dagar/vecka?
Ska kolla upp de där järntabletterna ni käkar, det finns ju säkert nåt motsvarande här. Man borde ju egentligen börja INNAN man är trött och har låga värden..
Jo, vi tänker också som så, att det är i förebyggande syfte också. För att inte slita ut sig nu. Jag jobbar som lärare i en förskoleklass och det är mycket intensivt även om det inte är tungt rent fysiskt. Det är svårt att få ut sina raster och pauser samt att man inte kan sitta ner när man vill. Men det går ganska bra och som tur är så trivs jag jättebra med mitt jobb. Men som sagt, det är intensivt och ibland lite väl stressigt...
Då jag är lärare ska min sambo ta ledigt under ett par av loven (då jag får göra uppehåll i fl under ett par av dem) plus sin egen semester, så det blir ju extra mycket tid tillsammans vilket känns jättebra!
Låter jätteklokt att ni sparat så att han kan ta extra ledigt utan lön! Ovanligt också, att man prioriterar att vara hemma båda två trots att det kostar på ekonomiskt. SÅ himla mysigt ni kommer att ha det!
Om det går som det ska med mitt schemaförslag så kommer jag att vara ledig på måndagar och jobba fram till kl 14 de andra dagarna (börja mellan 7-8). Men sen har jag även förtroendetid på det, men den styr jag ju över själv så jag kan välja att göra flera timmar en söndag tex eller lite varje kväll. Men nu måste jag verkligen tänka på att inte göra för många såna timmar - det brukar vara svårt! Man vill ju planera och fixa så mycket för elevernas skull...
Så, det blir både färre och kortare dagar. Börjar med detta nu efter novemberlovet - ska bli så himla härligt!