• Quirall

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Hej!!

Är en tjej på 30 som nyligen fått det efterlängtade plusset på stickan, jag är med i en del trådar redan, men känner att jag vill ha en tråd med folk i mer liknande situation som mig. Vi fick plus på fjärde försöket och nu väntar vi såå på att magen skall växa, konstiga cravings skall komma och allt vad en graviditet innebär, sitter just nu och mår lite illa och försöker påminna mig själv om att det är det jag har väntat på hehe

Hoppas det finns fler som vill vara med i den här tråden!

Gravid BF-Lista Baby

Quirall BF 5/3 -11

• Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011
  • Barbamamma11
    Tjejen74 skrev 2010-11-28 19:16:01 följande:
    Hur går det för alla?
    Fullt upp att dekorera barnkamnaren och köpa babykläder?

Berätta hur det går..
    Vi har inte gjort ett dugg i blivande barnrummet ännu. Ska åka nästa helg o köpa spjälsäng,skötbord o lite prylar till det. men den första tiden kommer vi ha spjälsängen i vårt sovrum. Just nu har vi skrivbordet i det blivande barnrummet så blir en skiljevägg till en början.
    Har köpt lite  kläder men inte så mkt, är nog 3 bodys i stl 50, 4 i 56, något i 62, några byxor,en overall i 50/56,strumpor,filt o mössa. Sen har jag fått 1 rejäl kasse med kläder av en kompis i stl 50-62 oxå. Tror inte det blir nå mer köpt nu, i 62 o uppåt får vi säkert en massa kläder i sen.
    Ser fram emot att få hem vagnen nu,den skulle komma 2a veckan i januari.
  • Rundabullar
    Tjejen74 skrev 2010-11-28 19:16:01 följande:
    Hur går det för alla?
    Fullt upp att dekorera barnkamnaren och köpa babykläder?

Berätta hur det går..
    Njaa, sambon har varit på arbetsresa igen och vi har haft en kompis här 5dagar. Springer på och glömmer nästan att jag är gravid ibland. Skäms Det känns som om magen inte vuxit sedan förra veckan, utan allt har liksom normaliserats lite, ganska skönt. 

För 2v sedan slog vi till på en barnvagn + babyskydd. Jätteskönt att ha det fixat, det är den enda investeringen vi måste göra, allt annat kan vi låna och så måste vi köpa lite förvaring, men ganska små summor i jämförelse. Om 2 v åker jag till Finland och kommer tillbaks först i slutet av januari, så vi insåg att tiden går och man vill inte få panik på slutet. 

Idag fick jag en gammal babysitter av en kompis, ska sy nytt tyg på den så blir den perfekt! Skrattande Hon hade köpt den på loppis för 5€, så vi fick den gratis. 

Vi har börjat fundera lite på namn också, och sambon känner nu tydliga rörelser och pratar mycket med kotten. Jag pratar inte alls med henne..högt alltså, lite i huvudet på mig själv ibland bara. Pratar ni med era eller spelar musik och så? Glad
  • Tjejen74

Vi har beställt en barnvagn (till slut efter mycket velande). Spjälsängen och skötbordet är inköpt, samt lite kläder. :) Oj vad det kostar pengar!!!

Min sambo brukar prata med pyret, det tycker den om därinne. Blir helt tokig och sparkar som bara den. :)
    Sen har vi en speldosa som vi brukar spela också.

• Niiskuneiti

Vi behöver verkligen komma igång med inköpen känner jag. Vi har beställt vagn + babyskydd och har en hel del kläder nu. Men utöver det har vi typ ingenting. Skötbord och säng vore nåt, förvaring till bebisens kläder också! Nu är vi i v.30 så det är dags att få upp lite tempo känner jag Flört

Vi pratar med bebisen, sen spelar jag ofta samma slags samiska musik (dvs jojk) för bebisen och hoppas att den ska känna igen det när den är utanför magen också Glad Väldigt rogivande musik!

• Rundabullar

Jag lyssnar nästan aldrig på musik, men jag sjunger ju rätt mycket, så jag får väl börja nynna lite mer. Glad

Vi får låna babysäng, badkar och skötbord. Men vi borde ta oss en funderare för att mäta och se hur vi ska få in vettig förvaring, och framförallt ett vettigt system för tvätt och tork av babykläder och tygblöjor..Obestämd Och så måste vi köpa lite fler tygblöjor, fast de är rätt billiga att köpa second hand. Vi köper begagnat lite olika för att prova vilken modell som passar bäst, sen får jag sy lite egna eller köpa nya fina. Drömmer Men det måste bli hemma i Finland, här finns inte tygblöjor alls.

V 30! Det är ju lååångt dit. Oskyldig (v 26 på onsdag) 

• Pluss
    Niiskuneiti skrev 2010-11-29 20:07:34 följande:
    Vi behöver verkligen komma igång med inköpen känner jag. Vi har beställt vagn + babyskydd och har en hel del kläder nu. Men utöver det har vi typ ingenting. Skötbord och säng vore nåt, förvaring till bebisens kläder också! Nu är vi i v.30 så det är dags att få upp lite tempo känner jag Flört

Vi pratar med bebisen, sen spelar jag ofta samma slags samiska musik (dvs jojk) för bebisen och hoppas att den ska känna igen det när den är utanför magen också Glad Väldigt rogivande musik!
    Vecka 30 o behöver få upp tempot?! Nu blev jag en aningens stressad... Vi har beställt vagn som kommer två veckor för bf. Har också köpt lite söta kläder. Utöver det, inget. Det är så mkt man ska tänka på o inhandla, men det finns så lite tid. Jag hoppas verkligen inte att den här lilla bebisen tänker titta ut en enda dag för bf 23 jan.
  • Quirall

Jag har precis röjt upp, städat och möblerat lite i nya barnkammaren, det blev superfint, sen skall jag när jag får tid åka hem till min bror och hämta spjälsäng och lite annat smått å gott, vi kommer sätta den stora spjälsängen direkt in i barnkammaren eftersom vi har en lite mindre också som skall få stå i vårt sovrum, förra veckan var vi på ikea och köpte badbalja och skötbord och lite småprylar så nu är vi nästan färdiga! Barnvagnen har vi dock inte beställt än men har sett ut vilken vi skall ha och babyskydd skall vi få av en kompis. så nu återstår mest bara kläder, har köpt pyttelite i neutrala färger men det är svårt att hitta! Det jag har panik över är overall, de minsta storlekarna är slutsålda överallt! eller ja de finns någon enstaka kvar här och där men då är de i jätte grälla färger typ cerise/rött och de känns ju inte så kul om det är en liten kille i magen, men har hört att det kommer komma in lite våroveraller i januari så får väl avvakta tills dess.

För övrig är jag nu i V.26+4 tiden knallar på trots allt!

• marsmarsmåne

är så kissnödig!
    Ska till BM om några timmar så får inte kissa, måste ha med mig morgon urin. Har rotat runt överallt nu och letat efter något att kissa i och ta med mig, men hittar inget, vill inte typ kissa i ett glas och sen råka kalka till lite och det skvimpar upp på vantarna.
    Någon som har en bra snabb lösning?

• Rundabullar

Lyx att ha en egen barnkammare! Glad Vi har pyttelitet badrum, utan plats för skötbord och pyttelitet gästrum/arbetsrum som redan är fullt med en gästsäng+mitt skrivbord. Vårt sovrum är inte heller stort och där finns inget vatten. Det finns däremot i arbetsrummet, så vi ska slänga ut skrivbordet för att få in ett skötbord och lite förvaring..trist, för det är ju där jag sitter och syr osv. Nu måste jag sy i matsalen=måste plocka undan och fram hela tiden. 

Vi kunde ev ha skötbord på tvättmaskinen, men då får man knalla genom hela lägenheten med en bajsig rumpa för där finns inget handfat i närheten. Kanske det ändå vore bättre. Man använder ju inte skötbord så länge och vi är bara hemma 2 mån, sen ska vi vara i Finland 3 mån..kanske vi inte ens använder skötbord längre när vi är tillbaks..Obestämd Vi måste mäta och klura. 

Marmarmåne: Hoppas verkligen att du har fått kissa nu! Gick det bra hos bm?

• Niiskuneiti
    Pluss skrev 2010-11-29 21:50:13 följande:
    Vecka 30 o behöver få upp tempot?! Nu blev jag en aningens stressad... Vi har beställt vagn som kommer två veckor för bf. Har också köpt lite söta kläder. Utöver det, inget. Det är så mkt man ska tänka på o inhandla, men det finns så lite tid. Jag hoppas verkligen inte att den här lilla bebisen tänker titta ut en enda dag för bf 23 jan.
    Hehe, ja, jag vet - det är massor att fixa och ordna! Vagnen kommer först i januari, var 10 veckors leveranstid på den när vi beställde den. Så just nu har vi bara lite påsar med bebiskläder och en filt typ. Måste verkligen fixa förvaring till bebisens kläder, så man får börja tvätta och dona med dem. Skulle vara så mysigt!

Vår toalett är så liten, så vi ska ha skötbordet på tvättmaskinen. Inte det ultimata, men får blir så för oss. Inte ens ett vägghängt skötbord får plats. Hade tänkt ha ett i sovrummet, men det blir bökigt utan vatten tycker jag. Då måste man dessutom ha extra plats intill skötbordet med plats för skål med vatten etc.

Angående säng så funderar vi på en BRIO, antingen den som man kan sänka sidan på eller den som man helt enkelt kan ta bort alla sidor på, för då kan barnet ha den sängen i många år. Men vi har inte riktigt bestämt oss än.
Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011