• Quirall

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Hej!!

Är en tjej på 30 som nyligen fått det efterlängtade plusset på stickan, jag är med i en del trådar redan, men känner att jag vill ha en tråd med folk i mer liknande situation som mig. Vi fick plus på fjärde försöket och nu väntar vi såå på att magen skall växa, konstiga cravings skall komma och allt vad en graviditet innebär, sitter just nu och mår lite illa och försöker påminna mig själv om att det är det jag har väntat på hehe

Hoppas det finns fler som vill vara med i den här tråden!

Gravid BF-Lista Baby

Quirall BF 5/3 -11

• Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011
  • Barbamamma11
    Rundabullar skrev 2010-11-29 18:54:05 följande:
    Vi har börjat fundera lite på namn också, och sambon känner nu tydliga rörelser och pratar mycket med kotten. Jag pratar inte alls med henne..högt alltså, lite i huvudet på mig själv ibland bara. Pratar ni med era eller spelar musik och så? Glad
    Några av mina vänner sa att de brukade sjunga en barnsång i 3e trimestern o när de sjöng den sedan vid nattning efter de var födda så somnade de fortare om de sjöng samma sång. Slump eller inte, vad vet jag men det hade tydligen funkat för dem. Sjung i bilen sa de till mig.  Men det kändes hemskt konstigt tyckte jag att sitta där för sig själv o sjunga barnsånger  så jag hoppade överGlad sen har jag oxå insett att jag  kan väldigt få barnsånger.
    Jag tillbringar ju  rätt mkt tid i bilen då jag reser runt längre sträckor,lyssnar mkt på radion  så den kanske bebisen lär sig känna igen istället...så får vi sätta på radion om kvällarna när han ska sovaFlört haha...
  • marsmarsmåne

Vart hos BM. inget socker i urin, och sockret i blodet var på 4 (6 högsta normala siffra) så det var ju skönt.
    Men så trött jag blev, kände mig svimfärdig när blodtycket togs, men det var normalt det med.
    Därimot vägrade busen i magen att samarbeta, vägrade låta sig lyssnas hjärtljud på. BM såg så fokuserad ut jag började bli orolig något var fel, men så sparkade krabaten henne och hon bara skarattade.. så hjärta slår. men lyckas lyssna funkade inte idag. BM förklarade att jag har sån fin stor moderkaka fram som isolerar förbra, så det var inte helt fostrets fel.

Det där mer speciell låt, min mor tesade det på min lillasyster från att hon låg i magen. När hon var född så spelades låten (4 årstider, vivaldi) vid läggdags, och hon somnade så fint. Hade man glömt kassetbandet henna när vi skulle sova i sommarstugan eller hos släkt, var det dock e h-vete att få henne att somna.

• Tjejen74

Har funderat mycket på det här med täcke eller filt, kudde eller inte i spjälsängen ( vi har inte tänkt ha någon vagga eller likn )?
    Har ni hört något som rekomenderas till spädisar..

• Rundabullar

Ingen kudde, eller en platt. Så vi kommer att köra utan.

Sen har vi ett täcke och 2 filtar som kan köras enkelt i tvättmaskinen om de blir nerspydda ofta. Tänker att det är så behändigt att ha flere och svepa in dem i när man ammar, myser, lägger dem i sittern, vilstolen, vagnen, att ligga på på golvet osv. Så man kan nog ha några stycken.  

Tänker att det är bättre med några tunna filtar, särskilt med vår och sommarbarn, så man kan reglera temperaturen enkelt. 

• Tussebus

I lördags var vi hos svägerskan och fick med oss två flyttkartonger babykläder hem, ett babygym, en badbalja, en lära-gå-vagn, ett babyskydd (ok det är säkert sju år gammalt, men vi vet ju vilka som har haft den så det gör oss ingenting) , några täcken och en kudde samt vår sons 14 år gamla barnvagn som fortfarande duger. Speciellt så här års. Det får hellre bli en ny vagn till sommaren isåfall... 

Känns som om det bara är filtar och skötbord som saknas nu, förutom en hyfsad bärsele. 

För er som bor i Stockhoms-området kan jag tipsa om att Babyland i Haninge säljer billiga bodies. Man fick ta  fyra för 100:- Vi köpte åtta st. Det råkade bli fyra långärmade och fyra kortärmade utan att vi tänkte på det ;)

• Barbamamma11
    Tjejen74 skrev 2010-12-06 08:57:12 följande:
    Har funderat mycket på det här med täcke eller filt, kudde eller inte i spjälsängen ( vi har inte tänkt ha någon vagga eller likn )?
    Har ni hört något som rekomenderas till spädisar..
    När mina vänner fått alla sina barn har de fått information på både förlossning/BB och av BM att de ska använda kudde för att inte huvudet ska bli platt i bak o att kudden även ska ligga lite under barnets axlar. De har alla köpt kudden i Rätt Start serien på Barnens Hus. Vi kommer att åka till samma sjukhus som de så jag antar att vi får samma info så vi kommer att göra lika som de gjort med sina barn. Kommer köpa den där Rätt start kudden i slutet av veckan.
  • Sensa

Hej alla igen!

Har haft lite strul med nät, mail och webläsare ett tag, men nu är jag tillbaka!
    Skall läsa lite bakåt så jag uppdaterar mig! 

• Sensa

Så, nu har jag läst ikapp mig lite.
    Det verkar som om alla mår bra och magarna växer så det knakar!

På vårt senaste besök hos BM konstaterades det att jag skulle börja med järntabletter i förebyggande syfte.
    JAg har fortfarande bra värden och bra depåer, men hon sade att hellre att jag tar en tablett var tredje dag, än kör slut på alla reserver inför förlossningen. Så det gör jag nu, tar en tablett var tredje dag.
    Annars är allt bara finfint! Har gått upp 10 kg totalt, om det inte har blivit liter mer nu. Den 22 är det dags för besök igen.

Har fortfarande inga problem med fogar vilket jag är jättetacksam för!
    Hur är det med er andra?
    Jag bara väntar på att det kommer.

För tillfället är jag arbetslös men kommer börja jobba den 17 januari igen, som det ser ut nu af. Fram tills dess skall vi göra iordning barnrummet. Vi har ännu bara köpt lite kläder. Vagnen är visserligen beställd, men kommer först i feb.
    Vi väntar med att köpa säng osv till barnrummet tills vi fått det målat och klart. 

• Tussebus
    Sensa skrev 2010-12-15 21:21:22 följande:
    Har fortfarande inga problem med fogar vilket jag är jättetacksam för!
    Hur är det med er andra?
    Jag bara väntar på att det kommer.

Störigt! Kan inte komma bort från citatet! Ville bara säga att jag också gått upp ca 10 kg o hoppas att det stannar så. Har ca 8 v. kvar. Däremot har jag sammandragningar jätteofta. Sräskilt idag! Ska ringa mvc imorgon o se om jag kan få nån läkartid.
  • Quirall

Hej, hej, jag vet inte riktigt hur mycket jag gått upp, senast jag var hos BM var det strax under 6kg, skall dit igen på måndag och får se hur mycket mer jag lagt på mig då :) är i V.30 (29+0) idag, tiden går verkligen snabbt! Har tyvärr lite problem med fogarna som jag skall ta upp hos BM, sen skall jag också höra med henne om eventuell undertemp, min mage är alltid kall vilket känns lite konstigt och jag har varit ordentligt förkyld nu någon vecka och skulle kolla tempen och då låg den på 36,2 jag  brukar normalt ha iaf 36,6 eller 36,7 hoppas det inte är någon fara för bebis.

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011