• Quirall

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Hej!!

Är en tjej på 30 som nyligen fått det efterlängtade plusset på stickan, jag är med i en del trådar redan, men känner att jag vill ha en tråd med folk i mer liknande situation som mig. Vi fick plus på fjärde försöket och nu väntar vi såå på att magen skall växa, konstiga cravings skall komma och allt vad en graviditet innebär, sitter just nu och mår lite illa och försöker påminna mig själv om att det är det jag har väntat på hehe

Hoppas det finns fler som vill vara med i den här tråden!

Gravid BF-Lista Baby

Quirall BF 5/3 -11

• Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011
  • Sensa
    Tussebus skrev 2010-12-16 00:00:39 följande:
    Hmm, dethär med citat verkar inte fungera så bra, jag fick inte med någon text alls.

Det låter inte trevligt med sammandragningar. Jag har känt av det någon gång, men verkligen inte ofta.
    Quirall skrev 2010-12-16 11:35:28 följande:
    Hej, hej, jag vet inte riktigt hur mycket jag gått upp, senast jag var hos BM var det strax under 6kg, skall dit igen på måndag och får se hur mycket mer jag lagt på mig då :) är i V.30 (29+0) idag, tiden går verkligen snabbt! Har tyvärr lite problem med fogarna som jag skall ta upp hos BM, sen skall jag också höra med henne om eventuell undertemp, min mage är alltid kall vilket känns lite konstigt och jag har varit ordentligt förkyld nu någon vecka och skulle kolla tempen och då låg den på 36,2 jag  brukar normalt ha iaf 36,6 eller 36,7 hoppas det inte är någon fara för bebis.
    Och här fick jag visst med hela texten!

Jag är väldigt varm av mig numera, vilket inte alls är normalt, men vet att det beror på den ökade blodmängden.
    Hoppas allt står rätt till och att det inte är något konstigt med temperaturen!

• Tjejen74

Jag har gått upp 10 kg och är i v34. Mår illa mest hela tiden och har ont i fogarna, för nu börjar det bli tungt. Jobbar ytterligare 3 v, sen får jag vila lite innan det är dax.
    :)
    Har också sammandragningar från och till, men antar att det är så det ska vara. Lite läskigt är det allt.. när magen blir alldeles hård. Har ni inplanerade föräldragrupper? Eller har ni redan varit? Profylaxkurs?

• Rundabullar

Hej! Länge sen!

Vi går inte prifylaxkurs, men på en annan frlossnignsförberedelse hos fysioterapeut. Varannan vecka tillsammans, då med 1-3 andra par och varannan vecka bara jag för att få massage och hjälp med just mina krämpor och funderingar. Vi har bara varit en gång tillsammans, men jag gillar upplägget med att jag ska få massage varannan vecka! Cool 

Var till läkaren i fredags och allt såg bra ut med lilla kotten, däremot måste jag följas upp pga aningen höjda sockervärden efter sockerbelastninstest. Så i januari ska jag ta blodprov för att se så det inte blir värre. Har bara gått upp 3kg och gick in i v 28 igår, men som sagt läkaren noterar inte ens vikten. Känns lite trist att inte få se några magkurvor eller viktkurvor etc. Vore kul att ha som minne för att jämföra om man får gå igenom en graviditete till nån gång..

Har varit dunderförkyl 1½ v och i tisdag var jag äntligen till läkare. Streptokocker och ögoninflammation, samt bihåleinflammation. Bläk. Så nu käkar jag penicillin och hoppas att det ska vända imorgon. Ögonen är reda mycket bättre!  

• lier1979

Kul att höra hur det går för alla! Är nu i vecka 32+4 och tiden rusar i väg.. Har bara 13 arbetstillfällen kvar att jobba, slutar 14/1 och även semester i mellandagarna. Jag kan inte förstå att jag snart ska vara hemma så länge...
    Har fått ont i fogarna senaste veckan, det bara kom :( haltar fram... Annars mår jag bra. Har gått upp 10kg sedan jag plussade på BIM -4. Känns rätt ok ändå men längtar efter min vanliga kropp igen, att få känna mig smidig, har tröttnat lite...
    Längtar tills jag får hämta vagnen veckan efter nyår! Kram till er alla!

• Sensa

Känslan av att vara smidig saknar jag också!

Ibland när jag vaknar på morgonen märker jag inte ens av magen, känner mig inte alls gravid, men så snart jag reser mig så "faller" liksom allt på plats och man känner sig lika smidig som ett kylskåp. :) 
    För att inte tala på när man skall ta på sig strumpor eller skor.
    Om det är såhär det känns nu, hur kommer det inte kännas senare då? ;)

Tjejen74 skrev 2010-12-16 18:41:45 följande:
    Jag har gått upp 10 kg och är i v34. Mår illa mest hela tiden och har ont i fogarna, för nu börjar det bli tungt. Jobbar ytterligare 3 v, sen får jag vila lite innan det är dax.
    :)
    Har också sammandragningar från och till, men antar att det är så det ska vara. Lite läskigt är det allt.. när magen blir alldeles hård. Har ni inplanerade föräldragrupper? Eller har ni redan varit? Profylaxkurs?
    Vi har inplanerade föräldragrupper men de startar först i januari. Tror vi kommer bli erbjudna att deltaga i profylax lite längre fram.

Jag har BF 13 mars så det är ett tag kvar för mig.

• Tjejen74

Sensa: känner igen det där du beskriver om morgonen. Precis så kan jag också tänka. Det känns ett kort tag som om allt var som "vanligt", men när man stiger upp så ... Hehe

• Niiskuneiti

Kul att läsa om era graviditeter!

Jag mår bra och kommer att jobba min sista dag nästa vecka. Har BF 11/2. Är lärare så jag får jullov först och när det slutar är det en månad kvar till bf så jag tog ledigt den.

Ang kudde så tänker jag att eftersom rekommendationen är kudde så kommer vi att använda det. Men det är ju ingen tjock kudde det handlar om.

• Sensa

Någon som börjat fundera på förlossningen än?

Jag har lite småfunderingar kring hur det fungerar med hemgång om man är förstföderska och allt går som det skall.
    Vad jag förstått så har omföderskor möjlighet att gå hem som tidigast 6 tim efter förlossning, men hur är det som man är förstföderska?

Skall till BM nästa vecka men om jag känner mig själv rätt så kommer jag inte komma ihåg att fråga detta. ;) 

• Tussebus
    Sensa skrev 2010-12-17 15:45:07 följande:
    Någon som börjat fundera på förlossningen än?

Jag har lite småfunderingar kring hur det fungerar med hemgång om man är förstföderska och allt går som det skall.
    Vad jag förstått så har omföderskor möjlighet att gå hem som tidigast 6 tim efter förlossning, men hur är det som man är förstföderska?

Skall till BM nästa vecka men om jag känner mig själv rätt så kommer jag inte komma ihåg att fråga detta. ;) 
    Jag har förstått att man som mest får stanna kvar två dagar på patienthotellet. Ibland kan man gråta sig till en xtra dag om man skyller på att amningen inte har kommit igång ännu eller nåt. 

Jag har bestämt mig för att lustgas absolut inte är nåt för mig! Det var äckligt! Både smaken och känslan av bortdomnande i kroppen... Fast det var jättekul att se på andr asom provade. Några fick värsta skrattanfallen o en höll på att trilla av britsen Skrattande !
  • Sensa
    Tussebus skrev 2010-12-17 21:15:55 följande:
    Jag har förstått att man som mest får stanna kvar två dagar på patienthotellet. Ibland kan man gråta sig till en xtra dag om man skyller på att amningen inte har kommit igång ännu eller nåt. 

Jag har bestämt mig för att lustgas absolut inte är nåt för mig! Det var äckligt! Både smaken och känslan av bortdomnande i kroppen... Fast det var jättekul att se på andr asom provade. Några fick värsta skrattanfallen o en höll på att trilla av britsen Skrattande !
    Jag vill hem så fort som möjligt, trivs inte alls att sova borta eller vara bland okända. För mig innebär det endel ångest så jag ser helst att jag får komma hem så fort som möjligt.

Jag har funderat lite på det där med bedövning också. Jag vill verkligen försöka undvika alla former av sprutor så långt det går, så jag hoppas jag klarar det med hjälp av lustgas, andning och ev TENS. 

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011