• Quirall

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Förstår att det måste vara jobbigt! var dels av den anledningen som jag inte försökte få KUB, hade och har ingen aning om hur jag skulle hantera svaret, dels var det för att det inte erbjuds där jag bor om man är under 35 så BM nämde aldrig något om det.

Hoppas du kommer fram till ett beslut som känns bra för dig och att allt ändå är bra med liten i magen!!

• Quirall

Länge sedan jag skrev något nu men jag är inne och läser om vad som händer här ofta :)

I går var jag på andra BM besöket, är nu i V.17+4 och har hittils gått upp 3 kilo, hade lite lågt järnvärde men annars såg allt bra ut, fick lyssna på den lilla plutten, men var inte så lätt, det är ju mycket roligare att sparka, buffa och böka runt än att ligga still å bli lyssnad på! Solig

Nästa stora grej som händer är RUL i morgon, var jättenervös innan jag var hos BM, trodde inte att det levde något där inne längre men nu känns det bättre och skall bli så spännande i morgon!

Sedan skall jag inom det närmaste på två olika gynbesök och ett läkarbesök för att få bedöming om kejsarsnitt, håll tummarna för mig!

• Quirall
    Tussebus skrev 2010-10-02 23:01:44 följande:
    Jag är 33 och bor norr om stan. Har bf 22/2-11. Vill också börja på gravid yoga men samtidigt gå kvar på karaten samt klara av körkortet...hm...så jag tar körkortet först tror jag. 

Alla tjatar på mig att äta mer. Jag försöker men inget smakar mig och jag blir mätt efter ca 1/2 portion... Har iaf gått upp 4kg so far. Är i v. 19+3 nu. 
    Känner igen det där, är inte mycket mat jag får i mig heller, men enligt min BM är det ingen större fara, barnet tar det den behöver iaf, jag försöker iaf få i mig ett par frukter om dagen och gärna en rå morot eller två, då känner jag att jag iaf tillför lite nyttigheter, sedan äter jag det som funkar, vilket oftast blir fil och müsli eller macka.

Jag fick iaf se min lilla älskling i fredags på RUL, jättesöt liten bebis som var riktigt sugen på att visa upp sig på bästa sätt Hjärta Fick BF flyttat från 5/3 till 2/3 så det var ju inte så tokigt gissat av mig.
  • Quirall

Jag har en liten rackarunge i min mage! Solig

I natt tror jag den fick för sig att det var jätte skojjigt att använda mammas urinblåsa som studsmatta, så jag har sprungit på toa stup i kvarten hela natten. Sedan när jag på morgonkvisten låg kvar i sängen med hopp om att somna om bestämde den sig för att möblera om lite i magen (kanske blev inspirerad av att jag håller på att möblera om här hemma) den buffade och bökade ganska mycket men så fort jag la handen på den plats bökandet höll på just då så slutade den, jag ville ju känna om det känns utifrån än! En riktig liten busunge där inne som sagt Hjärta

• Quirall
    Niiskuneiti skrev 2010-10-16 14:13:15 följande:
    Det är väl inte så himla mycket? Du kanske inte är så jättestor från början heller? Då ska man ju gå upp mer. Ta det lugnt och njut av graviditeten Glad När bebisen har kommit så kommer du säkert att gå ner det igen ska du se!

Var till BM igår och hon kommenterade inte vikten mer än att hon sa att jag ligger jämnt. Glömde fråga vad hon tyckte om den, hur jag nu kunde glömma det...? Väger ½ - 1 kg mer nu än innan graviditeten. Idag går jag in i v.24. Men som sagt så har jag övervikt innan så jag ska ju inte gå upp så mycket. Mätte mage och lår och sånt idag, magen blir ju större men låren är lite smalare så jag tror det är bra för det betyder att jag inte lagt på mig i fett.

Alla värden var bra som BM kollade, blodtrycket också. Så jag undrar varifrån yrseln kan komma då?
    Kanske ett virus på balansnerven? det får jag i balnd och fy sjutton vad yr jag blir, brukar oftast komma i samband med förkylning men inte alltid. Skönt att resten såg bra ut iaf :)

Igår lyckades min sambo känna en spark, en riktigt redig en också! I vanliga fall blir bebisen helt stilla när pappa lägger handen på magen men i går ville den väl visa att hej här e jag!

Nu skall jag strax åka iväg till Ullared i två dagar, skall bo i en liten husbil med mina föräldrar så det är tur att magen inte har blivit jättestor än hehe
  • Quirall
    Tussebus skrev 2010-10-27 20:07:28 följande:
    Vi var hos bm för två veckor sedan och skulle lyssna på hjärtljuden. Det gick inte så bra. Det vill säga vi kunde höra dem och de slog fort och bra, men Myran låg aldrig stilla länge nog för att bm skulle kunna räkna ut hjärtfrekevensen. Vi hörde hur hon vände sig hela tiden.

Nu har min fru, två av mina vänner samt även min lillasyster fått känna på lillan. Inte så mycket sparkar som att man känner hur hon rör sig. 
    Jag har heller aldrig fått höra hjärtfrekvensen, vi hör att hjärtat slår och att allt låter bra men det är ju så mycket roligare att snurra/sparka/vända på sig än ligga stilla och bli lyssnad på! får se om jag kan överumpla bebisen nästa gång så den fortfarande sover efter promenaden dit, men yrvädret där inne vaknar ju så fort jag sätter mig stilla Solig
  • Quirall

Hej, hej, här kanallar också tiden på bra, är i sjätte måndaden nu vilket känns overkligt! Jag har också en snäll mamma som hjälper mig att måla om det som skall bli barnrum eftersom jag är nojjig med att andas in ångor från färgen :)

Har börjat få lite foglossning och magen börjar kännas tyngre och mer i vägen men annars går det ganska bra, just idag är jag iofs trött, yr och lite illamående men det beror nog mest på trötthet, har jobbat sex dagar nu och har fem dagar kvar innan jag är ledig :/

Men det som börjat bli jobbigt de senaste dagarna är att det kliar så ofantligt på magen, håller på att bli knäpp! Antar att det beror på att det sträcker och töjer i huden? smörjer mig med weledas havandeskapsolja men det hjälper inte, kliar ändå :( någon som upplevt samma?

• Quirall
    Tjejen74 skrev 2010-11-08 20:59:16 följande:
    Quitall: Det kliar på min mage också. Försöker också smörja men det fungerar sådär. Tror på din teori om huden som sträcker :).

Det kan klia om man har leverproblem, men då är det främst på anklarna.
    har hört händer och fötter också om klådan kommer av leverbesvär, men tror inte det är det jag har, det är nog bara huden som sträcks, skall till BM den 22:a och får väl ta upp det då om det inte blivit bättre
  • Quirall

Jag har precis röjt upp, städat och möblerat lite i nya barnkammaren, det blev superfint, sen skall jag när jag får tid åka hem till min bror och hämta spjälsäng och lite annat smått å gott, vi kommer sätta den stora spjälsängen direkt in i barnkammaren eftersom vi har en lite mindre också som skall få stå i vårt sovrum, förra veckan var vi på ikea och köpte badbalja och skötbord och lite småprylar så nu är vi nästan färdiga! Barnvagnen har vi dock inte beställt än men har sett ut vilken vi skall ha och babyskydd skall vi få av en kompis. så nu återstår mest bara kläder, har köpt pyttelite i neutrala färger men det är svårt att hitta! Det jag har panik över är overall, de minsta storlekarna är slutsålda överallt! eller ja de finns någon enstaka kvar här och där men då är de i jätte grälla färger typ cerise/rött och de känns ju inte så kul om det är en liten kille i magen, men har hört att det kommer komma in lite våroveraller i januari så får väl avvakta tills dess.

För övrig är jag nu i V.26+4 tiden knallar på trots allt!

• Quirall

Hej, hej, jag vet inte riktigt hur mycket jag gått upp, senast jag var hos BM var det strax under 6kg, skall dit igen på måndag och får se hur mycket mer jag lagt på mig då :) är i V.30 (29+0) idag, tiden går verkligen snabbt! Har tyvärr lite problem med fogarna som jag skall ta upp hos BM, sen skall jag också höra med henne om eventuell undertemp, min mage är alltid kall vilket känns lite konstigt och jag har varit ordentligt förkyld nu någon vecka och skulle kolla tempen och då låg den på 36,2 jag  brukar normalt ha iaf 36,6 eller 36,7 hoppas det inte är någon fara för bebis.

• Quirall

Varit hos BM idag, glömde ta upp det med temperaturen, är så mycket man skall hinna med att prata om på en timma, men förutom det så gick allt bra, hon skrev en remiss till aurora och där tänker jag vara stenhård! så hoppas på att jag får igenom snitt sen! Alla världen var bra och jag har från start lagt på mig 8,3kg

• Quirall

Jag vill ha planerat snitt för jag har en hudsjukdom som gör att jag har mycket och smärtsamma problem i underlivet, varken jag eller min BM tror att jag kommer klara en vaginal förlossning, fick träffa en läkare för ett tag sedan för att prata om det men hon var helt oförstående och lyssnade inte alls på vad jag sa, så efter det har jag fått ångest och klarar knappt tänka på förlossningen, jag har satt skygglappar på mig själv kan man säga, så nu skall jag få träffa aurora, främst för att försöka få igenom snitt där, men om det absolut inte går kanske de iaf kan hjälpa mig igenom detta.

• Quirall

Håller med er fullständigt om prestigen.

Min mamma hade en mardrömsförlossning med min äldsta bror, han fastnade och hade kommit för långt ner för att förlösas med ks, de fick kämpa läänge för att få ut honom! det gick snabbare och bättre med min andra bror och med mig, men vi var båda två stora, över 4kg men på den tiden gjorde de ju inga tul, och jag jag vet att i det länet jag bor får man gå över tre veckor istället för två om allt ser bra ut och tänk om jag får lika stora barn som min mamma, då kommer jag spricka från nacke till haka typ.... min sjukdom gör ju att jag ibland får sprickor bara av att jag reser mig upp på fel sätt... så för mig finns ingen prestige i att föda vaginalt, jag sätter istället prestige i att klara ta hand om mitt barn efteråt, hur det än kom till världen! Och kan jag amma så vill jag göra det, men går det inte så går det inte och då tänker jag inte tänka mer över det.

• Quirall

Sensa: Ja jag håller med dig, om det för dig känns olustigt att amma och du mer eller mindre blir påtvingad det tror jag varken du eller ditt barn kommer må bra av det, de är ju duktiga att känna av sin omgivning de små liven, det är som du säger viktigt att respektera att den som skall välja faktiskt är den som vet bäst vad som är rätt för just den personen!

Men vi får väl se hur det går, det viktigaste är nog att man kan stå på sig så det skall jag verkligen försöka göra när jag skall till Aurora

• Quirall

Vad spännande att det är så nära för er nu! Själv är jag i V.34+2 och tycker att tiden gått jättesnabbt, har det mesta färdigt, lite småfix kvar bara, var i norge och köpte lite blöjor idag, där kan man köpa ett paket för ca 20:- istället för över 100:- som det är här i sverige!

Tyvärr har jag inte haft lika tur som er med foglossningen, är sedan i torsdags sjukskriven fram till förlossningen pga foglossning och ryggbesvär, det är verkligen inte roligt, men skönt att få gå hemma och ta det lugnt nu den sista tiden!

Känns fortfarande overkligt att det skall komma en liten bebis till oss, men väldigt mysigt ändå!

• Quirall

Blev beviljad planerat snitt igår, så istället för att gå och vänta på BF datumet som är 2/3 behöver jag bara vänta till 22/2!!  Bara 28 dagar kvar, men det mesta är färdigt här hemma, skall börja tvätt bebiskläder idag och iaf börja planera vad jag skall packa med mig till BB.

Fast sen finns det ju massa annat jag skulle vilja fixa innan bebis kommer, som att rensa ur en stor klädkammare, montera upp hyllor och få organiserat i tvättstugan, måla och tapetsera i vardagsrummet, men det där får nog faktiskt vänta, huvudsaken är ju att förberedelserna för bebis är färdiga :)

• Quirall

Sjukt overkligt är verkligen rätt uttryckt, jag tror inte riktigt att jag har fattat det än faktiskt! Sambon som hittils varit väldigt lugn fattade det nog bättre i går, han blev plötsligt stressad och började prata om vi måste packa BB-väskan idag! Men jag måste ju tvätta alla saker först :) Använder ni sköljmedel när ni tvättar bebiskläder? jag har köpt ett parfymfritt tvättmedel för känslig hud iaf som jag tänkt använda.

Vad duktig du är Rundabullar! Jag har världens pyssligaste och duktigaste mamma så hon får stå för allt sånt pyssel till bebis i magen, jag har blivit bortskämd med att jag vet att hon gör det så himmla bra så varför skall jag ens försöka haha

• Quirall

Ättika har jag aldrig hört men det kan ju vara värt att prova. Både jag och min sambo har lite känslig hy så vågar inte tänka på vad det innebär för det här stackar barnet om det ärver det från oss båda. Men jag brukar också vara lite försiktig med kemikalier, men just sköljmedel använder jag faktiskt på en del saker, men känns lika bra att hoppa över det till bebisen. Skall bli så mysigt att dona med kläderna sen! Men nu tänkte jag försöka vila en stund, gick alldeles för mycket i går så fogarna och ryggen har bråkat väldigt både i natt och idag så blev inte mycket sömn i natt. Passa på att vila så mycket som möjligt nu innan liten tittar ut :)

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011