• Sensa

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Så, nu har jag läst ikapp mig lite.
    Det verkar som om alla mår bra och magarna växer så det knakar!

På vårt senaste besök hos BM konstaterades det att jag skulle börja med järntabletter i förebyggande syfte.
    JAg har fortfarande bra värden och bra depåer, men hon sade att hellre att jag tar en tablett var tredje dag, än kör slut på alla reserver inför förlossningen. Så det gör jag nu, tar en tablett var tredje dag.
    Annars är allt bara finfint! Har gått upp 10 kg totalt, om det inte har blivit liter mer nu. Den 22 är det dags för besök igen.

Har fortfarande inga problem med fogar vilket jag är jättetacksam för!
    Hur är det med er andra?
    Jag bara väntar på att det kommer.

För tillfället är jag arbetslös men kommer börja jobba den 17 januari igen, som det ser ut nu af. Fram tills dess skall vi göra iordning barnrummet. Vi har ännu bara köpt lite kläder. Vagnen är visserligen beställd, men kommer först i feb.
    Vi väntar med att köpa säng osv till barnrummet tills vi fått det målat och klart. 

• Sensa
    Tussebus skrev 2010-12-16 00:00:39 följande:
    Hmm, dethär med citat verkar inte fungera så bra, jag fick inte med någon text alls.

Det låter inte trevligt med sammandragningar. Jag har känt av det någon gång, men verkligen inte ofta.
    Quirall skrev 2010-12-16 11:35:28 följande:
    Hej, hej, jag vet inte riktigt hur mycket jag gått upp, senast jag var hos BM var det strax under 6kg, skall dit igen på måndag och får se hur mycket mer jag lagt på mig då :) är i V.30 (29+0) idag, tiden går verkligen snabbt! Har tyvärr lite problem med fogarna som jag skall ta upp hos BM, sen skall jag också höra med henne om eventuell undertemp, min mage är alltid kall vilket känns lite konstigt och jag har varit ordentligt förkyld nu någon vecka och skulle kolla tempen och då låg den på 36,2 jag  brukar normalt ha iaf 36,6 eller 36,7 hoppas det inte är någon fara för bebis.
    Och här fick jag visst med hela texten!

Jag är väldigt varm av mig numera, vilket inte alls är normalt, men vet att det beror på den ökade blodmängden.
    Hoppas allt står rätt till och att det inte är något konstigt med temperaturen!

• Sensa

Känslan av att vara smidig saknar jag också!

Ibland när jag vaknar på morgonen märker jag inte ens av magen, känner mig inte alls gravid, men så snart jag reser mig så "faller" liksom allt på plats och man känner sig lika smidig som ett kylskåp. :) 
    För att inte tala på när man skall ta på sig strumpor eller skor.
    Om det är såhär det känns nu, hur kommer det inte kännas senare då? ;)

Tjejen74 skrev 2010-12-16 18:41:45 följande:
    Jag har gått upp 10 kg och är i v34. Mår illa mest hela tiden och har ont i fogarna, för nu börjar det bli tungt. Jobbar ytterligare 3 v, sen får jag vila lite innan det är dax.
    :)
    Har också sammandragningar från och till, men antar att det är så det ska vara. Lite läskigt är det allt.. när magen blir alldeles hård. Har ni inplanerade föräldragrupper? Eller har ni redan varit? Profylaxkurs?
    Vi har inplanerade föräldragrupper men de startar först i januari. Tror vi kommer bli erbjudna att deltaga i profylax lite längre fram.

Jag har BF 13 mars så det är ett tag kvar för mig.

• Sensa

Någon som börjat fundera på förlossningen än?

Jag har lite småfunderingar kring hur det fungerar med hemgång om man är förstföderska och allt går som det skall.
    Vad jag förstått så har omföderskor möjlighet att gå hem som tidigast 6 tim efter förlossning, men hur är det som man är förstföderska?

Skall till BM nästa vecka men om jag känner mig själv rätt så kommer jag inte komma ihåg att fråga detta. ;) 

• Sensa
    Tussebus skrev 2010-12-17 21:15:55 följande:
    Jag har förstått att man som mest får stanna kvar två dagar på patienthotellet. Ibland kan man gråta sig till en xtra dag om man skyller på att amningen inte har kommit igång ännu eller nåt. 

Jag har bestämt mig för att lustgas absolut inte är nåt för mig! Det var äckligt! Både smaken och känslan av bortdomnande i kroppen... Fast det var jättekul att se på andr asom provade. Några fick värsta skrattanfallen o en höll på att trilla av britsen Skrattande !
    Jag vill hem så fort som möjligt, trivs inte alls att sova borta eller vara bland okända. För mig innebär det endel ångest så jag ser helst att jag får komma hem så fort som möjligt.

Jag har funderat lite på det där med bedövning också. Jag vill verkligen försöka undvika alla former av sprutor så långt det går, så jag hoppas jag klarar det med hjälp av lustgas, andning och ev TENS. 

• Sensa
    Tjejen74 skrev 2010-12-18 15:25:25 följande:
    Sensa: I alla fall här i Stockholm så kan man välja bb och förlossning som är så "naturlig" som möjligt. Om man väljer detta alternativ och allt går finfint får man åka hem efter 8 timmar.
    Tussebus: ska ni föda på Danderyd? Skönt att få testa på drogerna i förväg.. Hehe
    Får hoppas det är likadant i Göteborg då :)

Tror vi kommer få möjlighet till studiebesök men jag kommer aldrig ihåg att fråga något.

• Sensa
    Quirall skrev 2010-12-20 19:18:33 följande:

Jag vill ha planerat snitt för jag har en hudsjukdom som gör att jag har mycket och smärtsamma problem i underlivet, varken jag eller min BM tror att jag kommer klara en vaginal förlossning, fick träffa en läkare för ett tag sedan för att prata om det men hon var helt oförstående och lyssnade inte alls på vad jag sa, så efter det har jag fått ångest och klarar knappt tänka på förlossningen, jag har satt skygglappar på mig själv kan man säga, så nu skall jag få träffa aurora, främst för att försöka få igenom snitt där, men om det absolut inte går kanske de iaf kan hjälpa mig igenom detta.

Hoppas det går vägen för dig då med snitt!
    Det är ju inget lätt beslut, ett stort ingrepp, men jag är övertygad om att var människa mår bäst av att själva kunna välja utifrån sin egen situation.

Jag har själv funderat i de banorna då jag är oerhört rädd för att spricka helt sönder och samman, men jag har ännu inte vågat ta upp det till diskussion.

• Sensa
    Tjejen74 skrev 2010-12-20 21:48:13 följande:
    Quirall: hoppas att det går vägen och att du får ditt snitt. Verkar jobbigt annars. Tyvärr verkar det som om det gått lite prestige i att föda vaginalt.
    En väninna till mig fick slåss för att få ett planerat snitt. Hennes första barn hade fastnat och förlöstes med akut snitt, eftersom hon var för trång. Med andra barnet så ville hon inte uppleva samma sak, men alla bm hon träffade sa att alla kvinnor kan föda vaginalt. Det har vi gjort i alla tider. :(
    Förstår inte att det ens skall upp till diskussion i ett sådant fall. Din väninna hade ju uppenbarligen redan haft besvär pga för trångt bäcken, varför då ens ifrågasätta en sådan önskan?

Jag tycker det är beklämmande att inte var enskild individs önskan ligger till grund för beslut, istället för en uppfattning som grundar sig på "hur det alltid har varit". 

Din kommentar om prestige håller jag med om, inte bara vad det gäller att föda vaginalt utan även när det gäller amning/ersättning.

• Sensa
    Quirall skrev 2010-12-21 11:45:44 följande:
    Håller med er fullständigt om prestigen.

Min mamma hade en mardrömsförlossning med min äldsta bror, han fastnade och hade kommit för långt ner för att förlösas med ks, de fick kämpa läänge för att få ut honom! det gick snabbare och bättre med min andra bror och med mig, men vi var båda två stora, över 4kg men på den tiden gjorde de ju inga tul, och jag jag vet att i det länet jag bor får man gå över tre veckor istället för två om allt ser bra ut och tänk om jag får lika stora barn som min mamma, då kommer jag spricka från nacke till haka typ.... min sjukdom gör ju att jag ibland får sprickor bara av att jag reser mig upp på fel sätt... så för mig finns ingen prestige i att föda vaginalt, jag sätter istället prestige i att klara ta hand om mitt barn efteråt, hur det än kom till världen! Och kan jag amma så vill jag göra det, men går det inte så går det inte och då tänker jag inte tänka mer över det.
    Jag tror definitivt de allra flesta blir bra föräldrar oavsett man föder vaginalt eller ammar/inte ammar.
    Jag kan känna att barnet ofta glöms bort i allt detta.
    Ingen kan övertyga mig om att "så som man alltid har gjort" är liktydigt med det bästa för alla barn. Det handlar om så mycket mer.
    En stressad mamma är i det tillfället inte en bra mamma. Stress kan påverka både förlossning och amning negativt, för att inte tala på den första tiden tillsammans.

Det finns alltför många som anser sig ha rätt att lägga sig i och ifrågasätta andras beslut, utan att för den skull ha barnets bästa för ögonen.
    Jag kommer alltid känna att det som är bäst för ett barn är en mamma som mår bra och som får stöttning i det val hon väljer, när det gäller förlossning och amning/ersättning. 
    Sedan skall ingen annan lägga sig varför man gjorde på ett visst sätt, det är upp till var och en.

Hoppas du får ditt snitt och kan släppa ångesten!

Själv har jag alltid känt att jag inte vill amma. Jag vill inte ens testa. För mig känns det enbart fel.
    Jag är öppen för att jag kanske ändrar mig när förlossningen väl är över, men det står redan i min journal att jag inte skall amma.
    Detta ses ju inte heller med blida ögon, men för mig är det rätt beslut.

• Sensa
    Tjejen74 skrev 2010-12-21 17:52:49 följande:
    Quirall: hoppas verkligen att de förstår dig på Aurora. De förstod som sagt min väninna till slut, och hon fick sitt snitt.
    Sensa: jag tycker det är djärvt av dig att stå upp för vad du känner inför amningen. Jag håller med dig där att det ska ammas i tid och otid, och helst i mer än ett år känns det som :(. Jag har tänkt att börja jobba igen i september, och då för att min sambo ska vara hemma. Allas reaktioner är då.. Men amningen då? Ska du sluta amma då? Jag vet ju inte ens om jag kan amma? Så varför denna press?
    Man får ibland känslan att ett barn bara har EN förälder, och det är mamman som ammar. Den andra partnern, vilket kön det nu är, räknas liksom inte för den ammar inte.
    För mig är det en självklarhet att även partnern har en lika stor föräldraroll och är lika viktig som den som ammar.

Vad det gäller mitt beslut att inte ens testa amning, så har jag blivit ifrågasatt inte bara en gång, utan ett flertal gånger men tack och lov inte av min BM.  Jag nämner det inte längre för jag orkar inte att folk lägger sig i mitt beslut, ett beslut om rör mig, vårt barn och ingen annan, så jag hade räknat med värsta reaktionerna här :)

Vi hade också den uppdelningen först, att jag inte skulle vara hemma så länge utan min sambo och jag skulle dela upp ledigheten mellan oss, men nu blir det inte så tyvärr.
    De reaktioner jag fick när jag berättade det, var också "men, hur skall han klara det om du skall amma?". När jag då berättade att jag inte alls skall amma, fick jag höra både det ena och det andra istället, så jag begick två fel. Men jag är övertygad om att partnern klarar jobbet lika bra som den som föder ;)

Och känns det rätt för dig och din partner att du går tillbaka till jobbet så tidigt, kan det ju inte bli annat än rätt! :) 
  • Sensa
    Tjejen74 skrev 2011-01-03 21:27:38 följande:
    Hej alla .. God fortsättning!!

Hur går det för er och graviditeterna?? Jag själv jobbar bara 2 dagar till, sen ska jag vara hemma. Jippie!!
    God fortsättning till dig också!

Vad skönt för dig att vara ledig! Antar att det är enda tills det är dags då?
    Själv skall jag börja jobba 17 jan igen, så länge jag orkar.
    Har gått hemma sedan 1 dec och jag klättrar verkligen på väggarna :)

Annars är det bara finfint här, förutom att jag tycker att tiden går så otroligt sakta!
    Har egentligen jättemycket kvar att göra, men det känns som om jag har hur mycket tid som helst på mig så jag tar liksom inte tag i något.

• Sensa
    Tjejen74 skrev 2011-01-04 22:01:33 följande:
    Sensa: Jag har bf 2/2 och hoppas på i alla fall två veckor kanske mer. Jag har så mycket att grejja med :). Ska göra klart barnrummet, har beställt möbler från Ikea som kommer nästa vecka. Sen ska det tvättas barnkläder och sys påslakan. Vi har även beställt en tvättmaskin och en diskmaskin som ska levereras och installeras. Lite tid till mig själv ska ju också hinnas med, fick bl.a. en ansiktsbehandling i julklapp.
    Helt galet!! O jag som har så ont i mina fogar. Typiskt mig.
    Ja då har du inte mycket tid på dig!

Låter som om du har fullt upp ända in i det sista! :)

• Sensa
    Tjejen74 skrev 2011-01-05 18:58:45 följande:
    Lier1979: När har du BF?
    Sensa: ja det kanske är lite mycket saker på g. Om du ska börja jobba igen 17 jan, hur länge kan du då jobba? När är ditt BF?
    Jag har BF 13 mars så jag kommer inte hinna jobba så mycket, men förhoppningsvis iaf 1½ mån innan det blir för tungt med skiftgång och nattjobb.

Svärmors kille ringde idag och erbjöd sig att hjälpa till med barnrummet, så nästa helg kommer han hit och fixar hela rummet. Helt plötsligt blev det lite brått med att fixa lådor till alla böcker osv vi har där inne. Jag är en riktigt boksamlare!

Skall bli skönt dock att få hjälp av en riktigt snickare med allt! :) 
  • Sensa

Försöker få liv i tråden!

Hur är det med alla här?

Jag valde att inte börja jobba, går nu hemma och bara väntar.
    ALlt är i princip färdigt för liten att bara dyka upp, rummet är färdigt och det nödvändigaste är inhandlat (har säkert glömt en massa).

Däremot har jag en massa annan sortering att göra, så jag har att göra på dagarna iaf :)

• Sensa

Foglossningen har jag också klarat mig utan, tack och lov, men däremot har jag samlat på mig en hel del vätska.
    Har lite problem med ena ankeln som värker på kvällarna om jag gått för mycket, men utöver det så är allt bara tipp-topp!

Jag går in i v34 på måndag så jag har en bit kvar.

Lite avundsjuk på dig lier1979! Din väntan är snart över :) Hoppas det går bra för dig :)

• Sensa

Quirall: låter trist med värken, men hoppas det känns bättre med vila :)

Tjejen74: Då är det dags för sig när som, lycka till och hoppas allt går bra :)

Idag gjorde jag och sambon ett gemensamt ryck och slängde en himla massa skräp från vår lilla klädkammare.
    En vända ned till soprummet gjorde mig alldeles svimfärdig, det var riktigt obehagligt. Har inte råkat ut för det tidigare, blev lite orolig men det gick över så jag bar en vända till.
    Sedan var det stopp.
    Väldigt obehagligt att inte kunna röra sig så mycket som man vill. Har ju inte ont någonstans så det är svårt att veta när man skall sluta. 

• Sensa
    Tjejen74 skrev 2011-01-24 11:05:49 följande:
    Sensa: Du måste vara rädd om dig. Även fast du inte har ont, så bär din kropp redan på ett tungt lass. Man har inte samma ork och styrka som gravid.
    Jag får nog börja tänka mig för, är lite dålig på det.
    Fick mig en tankeställare igår, så hädanefter kommer jag ta det lugnare och överlämna allt bärande osv till sambon. :)

• Sensa
    Rundabullar skrev 2011-01-24 12:41:31 följande:
    Sensa: jag har också upptäckt att man börjar vara begränsad. Igår skulle jag hjälpa sambon att lyfta tillbaks soffa där han dammsugit under den. (hur tänkte jag då???) Satte mig på huk, tog tag i soffan, räta på ryggen och insåg att det finns inte på världkartan att jag kan räta ut benen och ställa mig upp, ännu mindre med en soffa i händerna. Förvånad Var tvungen att sätta rumpan i golvet-RULLA undan från soffan och ställa mig upp från alla fyra.Oskyldig

Herregud vad jag skrattade! Sen fick sambon lyfta soffan på en liten matta och dra den på plats. Helt dumt tänkt från början liksom..

Tjejen74: Spännande!! Jobbigt att vara otymplig, men hoppas att det bara handlar om dagar för dig nu! Skrattande Håller tummarna för att det starta av sig självt snart så du slipper gå över!

Vi hade också städdag i helgen och slängde ut en massa skräp. Dessutom köpte vi nytt sofföverdrag så det känns som ett nytt vardagsrum nu när jag piffat lite och bytt färger till våren. SÅ skönt at kliva upp i morse när det var nystädat och fint! Solig Har gått 1timme i skogen med hunden idag. Ljuvligt att komma hem från duggregnet till vårt fina hem. Synd att jag blir så åksjuk på bussen, annars skulle jag säkert gå oftare i skogen. Känner att kroppen mår jättebra av det, jämfört med att knalla på stenlagda gator. 
    Ja inte är man smidig inte :)
    Våra madrasser står direkt på golvet men är ändå relativt hög så jag har tänkt att det kommer gå utmärkt ändå.
    Men numera får jag rulla ur sängen ;)
    Dags att leta reda på benen tror jag :)

Det är så skönt att få in lite nytt i hemmet :) Piffa upp det lite när vintern känns så lång, är ju underbart :)
  • Sensa
    Quirall skrev 2011-01-25 14:33:51 följande:

Blev beviljad planerat snitt igår, så istället för att gå och vänta på BF datumet som är 2/3 behöver jag bara vänta till 22/2!!  Bara 28 dagar kvar, men det mesta är färdigt här hemma, skall börja tvätt bebiskläder idag och iaf börja planera vad jag skall packa med mig till BB.

Fast sen finns det ju massa annat jag skulle vilja fixa innan bebis kommer, som att rensa ur en stor klädkammare, montera upp hyllor och få organiserat i tvättstugan, måla och tapetsera i vardagsrummet, men det där får nog faktiskt vänta, huvudsaken är ju att förberedelserna för bebis är färdiga :)

Grattis! Måste vara en härlig känsla att kunna släppa den stressen!

Väldigt vad alla donar och planerar och organiserar innan liten kommer :)

Här har vi precis blivit "färdiga" med litens rum, lite småfix kvar, klädkammaren är rensad men inte organiserad och sovrummet har fått nya hyllor och är nästan färdigt det också :)

Vi hade också planer på att måla om vardagsrummet, men vi tar det till sommaren istället. Känns som om det lätt kan bli lite mycket nu annars :)

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011