Quirall skrev 2010-12-21 11:45:44 följande:
Håller med er fullständigt om prestigen.
Min mamma hade en mardrömsförlossning med min äldsta bror, han fastnade och hade kommit för långt ner för att förlösas med ks, de fick kämpa läänge för att få ut honom! det gick snabbare och bättre med min andra bror och med mig, men vi var båda två stora, över 4kg men på den tiden gjorde de ju inga tul, och jag jag vet att i det länet jag bor får man gå över tre veckor istället för två om allt ser bra ut och tänk om jag får lika stora barn som min mamma, då kommer jag spricka från nacke till haka typ.... min sjukdom gör ju att jag ibland får sprickor bara av att jag reser mig upp på fel sätt... så för mig finns ingen prestige i att föda vaginalt, jag sätter istället prestige i att klara ta hand om mitt barn efteråt, hur det än kom till världen! Och kan jag amma så vill jag göra det, men går det inte så går det inte och då tänker jag inte tänka mer över det.
Jag tror definitivt de allra flesta blir bra föräldrar oavsett man föder vaginalt eller ammar/inte ammar.
Jag kan känna att barnet ofta glöms bort i allt detta.
Ingen kan övertyga mig om att "så som man alltid har gjort" är liktydigt med det bästa för alla barn. Det handlar om så mycket mer.
En stressad mamma är i det tillfället inte en bra mamma. Stress kan påverka både förlossning och amning negativt, för att inte tala på den första tiden tillsammans.
Det finns alltför många som anser sig ha rätt att lägga sig i och ifrågasätta andras beslut, utan att för den skull ha barnets bästa för ögonen.
Jag kommer alltid känna att det som är bäst för ett barn är en mamma som mår bra och som får stöttning i det val hon väljer, när det gäller förlossning och amning/ersättning.
Sedan skall ingen annan lägga sig varför man gjorde på ett visst sätt, det är upp till var och en.
Hoppas du får ditt snitt och kan släppa ångesten!
Själv har jag alltid känt att jag inte vill amma. Jag vill inte ens testa. För mig känns det enbart fel.
Jag är öppen för att jag kanske ändrar mig när förlossningen väl är över, men det står redan i min journal att jag inte skall amma.
Detta ses ju inte heller med blida ögon, men för mig är det rätt beslut.