• SretnaJa

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Efter att ha läst många minst märkliga trådar så skulle jag vilja veta hur det ser ut för er!
    Ni som har barn - vilka har ert barn bäst relation med? Farmor/Farfar eller Mormor/Morfar? Varför osv?

Varför jag frågar är för att jag blir galen på folks tankar om att döttrar får bättre relation till sina föräldrar som vuxna och att barnbarnen då per automatik får bättre relation till sina morföräldrar medan farföräldrar nästan aldrig har något att säga till om, och har de otur får de inte ens ha något med barnen att göra!

Detta låter alldeles hemskt! Och jag får rysningar bara jag läser sådant. 

Så vem har era barn bäst relation med? Vem träffar de oftast? Vem får passa dem och ta hand om dem? Vem litar ni mest på med barnen? Vem finns oftast där? Osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-01 22:08
    Kul att folk röstar!

Ni får gärna berätta lite :) Vad är det som skiljer och varför? Om likadant, hur ser relationerna ut som är gemensamt för båda sidor?

Vad brukar mormor/morfar och farfar/farmor göra, få göra osv? Passa? Hämta? Umgås ofta? Stör ni er på det eller tycker ni det är härligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar
  • Trollet Ludenben

mina barn har bäst relation till min mamma och sambons bägge föräldrar men sämre med min pappa.

Älskade ungar
  • Finesse

Mormor/Morfar.. dom bor 4 mil bort och Farmor bor 17 mil.. kan ju vara därför

Ebba 071228
  • Slagsmålsklubben

Både sidor lika mycket, fast jag måste erkänna att vi träffar deras mormor & morfar oftare, än vad vi träffar farmor & farfar, eftersom att vi bor i skåne, farmor & farfar i norrland och mormor & morfar i göteborg. Så då blir det att vi åker och hälsar på mormor & morfar oftare.

Linnea, Jonathan & Vincent - Jag älskar er!
  • Eriin

Joannas stora idol är farfar. Farmor kommer inte långt därefter. Även när vi bodde i UK så hade vi närmare kontakt med dom än vi hade med mina föräldrar som bodde i grannstaden. Det har dock blivit lite bättre sen vi flyttade till Sverige, och jag hoppas det blir ännu bättre ju mer tiden går

• Myrbäret

De föredrar mormor, farfar, morfar och farmor i nämnd ordning.

• augustisten

Farmor och farfar - de tar sig mycket mer tid.

Jag hade själv bäst relation med min farmor och farfar (om jag tänker efter är nog min relation med farmor närmare än den med mina föräldrar idag. Jag pratar oftare och privatare med henne).

Brorsans barn har också bäst relation med sin farmor och farfar (mitt barns mormor och morfar då...) eftersom de bor väldigt nära varandra och min bror har en tightare relation med våra föräldrar än vad jag har.

• alskdldskjf

Röstade båda....

Mina barn har jättefina relationer till alla tre paren (farmor och farfar är skilda med varsin ny livskamrat sedan många år) men samtidigt är alla relationerna helt olika på grund av att det handlar om sex helt skilda vuxna personligheter som själva väljer vilken slags relation de vill ha med barnen. 
    * Mormor och morfar brukar låta barnen hänga med i vardagen, hjälpa till med allt möjligt osv.
    * Farmor med man brukar ha massa extra roligt speciellt inköpt pyssel eller något biobesök osv.
    * Farfar med fru brukar pussla, måla, spela spel osv.

Jag litar lika mycket på alla tre paren och vet att de är mycket kärleksfulla och omsorgsfulla när de har/är med barnen. Men självklart prioriterar jag lite mina egna föräldrar medan mannen inte är lika noga med sina.

Mina föräldrar och farmor med man brukar turas om att ta barnen någon helg då och då för myyyyys medan farfar med fru inte vill ha dem på natten pga sviter efter en ganska svår bilolycka, däremot så kan vi när som helst ringa dem om att t.ex. hämta på dagis, passa en stund osv då de bor bara ett stenkast från oss.

• alskdldskjf

Ett litet tillägg....

Min bror fick sina två barn innan jag fick barn och min mamma (som då är farmor till de barnen) var jättenoga med att se till att hon inte skulle ha en sämre relation till barnen än vad mormor:n hade. Alltför många väninnor till min mamma som har söner hade helt ofrivilligt hamnat på skymundan då de unga föräldrarna utan baktanke vände sig mest till mammans föräldrar. Många av väninnorna menade på att deras söner inte var riktigt lika pådrivande med umgänge mot sina föräldrar än vad de unga mödrarna var mot sina.

Min mamma tyckte att det lät väldigt ensidigt. Man kan ju inte sitta hemma och vänta in besök för att ha någon slags relation med sitt barnbarn utan man får ju ta för sig och det gjorde mina föräldrar mycket noggrant och de har verkligen ställt upp mycket för min bror och hans fru och har en jättefin relation till mina brorsbarn "även" om de "bara" är farmor och farfar. (Mammas väninnor uttrycker sig så.... de är bara farmor.... suck)

• PruttPottan

Sonens farmor har träffat honom 1 gång på dopet. Hon skiter i honom.
    Farfar skulle kommit till dopet men sket i att ens höra av sig och säga att han inte kunde komma så 0 ggr har han sett vår son.
    Morfar (har 2 varav en är styvpappa till mig) bor utomlands, han skiter också i vårt barn och har bett om nåt kort för ett par månader sen. Det är för jobbigt at hålla sig uppdaterad på facebook där jag lägger upp foton så alla nära och kära som bor långt bort kan följa med utveckligen. Och jag sitter inte och kollar igenom tusentals kort för att skicka några när det kan lösas enklare.
    Styvmorfar har träffat sonen 3 ggr, men inte heller där nåt engagemang.
    Mormor åker ca 10 mil enkel väg varje vecka för att träffa sitt barnbarn som är det finaste hon vet, efter oss barn, Så vår son har iaf en mormor.

De andra borde skämmas men så funkar det väl.
    Nämnas ska att både farmor och farfar har gått i pension, mormor jobbar mer än heltid och ändå hinner med.

• Milkina cerka

Här har barnen mest kontakt med min pappa, det beror nog på att min o. hans relation är väldigt tight eftersom min mamma gick bort när jag fortfarande var tonåring.
    Min mans relation med sina föräldrar kunde vara bättre, o. de kunde även anstränga sig lite, deras favoritson o. hans son får däremot enormt mycket tid (annars är avståndet mellan deras resp. bostadsorter o. vår ungefär detsamma).
    Bara som ett exempel så hade de inte tid att ta hand om våra två små när min stora dotter var inlagd på sjukhus o. behövde mig.. det var enormt sårande faktiskt.
    Skulle inte säga nej till ett bättre förhållande mellan farföräldrarna o. barnen än vad de har idag.

Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor
Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar