• SretnaJa

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Efter att ha läst många minst märkliga trådar så skulle jag vilja veta hur det ser ut för er!
    Ni som har barn - vilka har ert barn bäst relation med? Farmor/Farfar eller Mormor/Morfar? Varför osv?

Varför jag frågar är för att jag blir galen på folks tankar om att döttrar får bättre relation till sina föräldrar som vuxna och att barnbarnen då per automatik får bättre relation till sina morföräldrar medan farföräldrar nästan aldrig har något att säga till om, och har de otur får de inte ens ha något med barnen att göra!

Detta låter alldeles hemskt! Och jag får rysningar bara jag läser sådant. 

Så vem har era barn bäst relation med? Vem träffar de oftast? Vem får passa dem och ta hand om dem? Vem litar ni mest på med barnen? Vem finns oftast där? Osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-01 22:08
    Kul att folk röstar!

Ni får gärna berätta lite :) Vad är det som skiljer och varför? Om likadant, hur ser relationerna ut som är gemensamt för båda sidor?

Vad brukar mormor/morfar och farfar/farmor göra, få göra osv? Passa? Hämta? Umgås ofta? Stör ni er på det eller tycker ni det är härligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar
  • SretnaJa
    Alexi skrev 2010-07-01 22:59:26 följande:
    Så är det ju med vänner också. Man får en nära relation till de som antingen bor nära eller åtminstone är engagerade nog att se till att man har tät kontakt trots avståndet. Det är väl så man bygger relationer helt enkelt.
    Ja det har du ju helt rätt i Glad

Då är det intressant att titta på nästa steg - vad avgör vem man bor närmast? Är det så att det oftast är kvinnan som bestämmer vart man bor och att hon då kräver att bo nära sina föräldrar? Med tanke på att man som oftast bor närmare mormor och morfar, att döma av denna lilla tråd t.ex.
  • SretnaJa
    Therese H skrev 2010-07-01 23:05:05 följande:
    Vi bor i samma lilla stad, men älskar verkligen detta områda båda 2. Hans syster med familj bor också i detta område. Tycker att området är det ultimata för barnen! Bara öppna dörren och låta dom springa ut och leka med kompisar. Inte trafikerat, utan som ett riktigt barnområde.  Det är så jag är uppvuxen Nu letar vi större i samma område
    Jaha okej, så hans föräldrar bor i samma stad? Det gör inte mina svärföräldrar.

Har dottern bra relation till farföräldrarna? 
  • Therese H
    SretnaJa skrev 2010-07-01 23:09:59 följande:

Då är det intressant att titta på nästa steg - vad avgör vem man bor närmast? Är det så att det oftast är kvinnan som bestämmer vart man bor och att hon då kräver att bo nära sina föräldrar? Med tanke på att man som oftast bor närmare mormor och morfar, att döma av denna lilla tråd t.ex.
    Hade personligen flyttat till mitt område även om inte mina föräldrar bodde här Vi tycker som sagt att det är det ultimata området för våra barn att växa upp i
  • Therese H
    SretnaJa skrev 2010-07-01 23:12:10 följande:
    Jaha okej, så hans föräldrar bor i samma stad? Det gör inte mina svärföräldrar.

Har dottern bra relation till farföräldrarna? 
    Ja de har ganska bra relation, även om man inte träffar de lika ofta. Hon kan vara något reserverad åt farfar i början. Men det beror mest på hans talsvårigheter. Men när det gäller längre barnpassningar (flera timmar) så ser jag till att farmor och farfar också tillfrågas. Vill ju att de ska ha stor del i våra liv! Man vet ju inte hur länge de finns kvar!
  • Alexi
    SretnaJa skrev 2010-07-01 23:09:59 följande:

Jag bodde i Stockholm och kan inte tänka mig att flytta härifrån bland annat just eftersom min familj finns här. Han hade redan lämnat hemstaden flera år innan vi träffades.
  • Psykologstudenten

Här är det nog mormor och farfar tillbarnen som har bäst kontakt, men farmor och morfar kommer inte långt efter.

Vet inte riktigt hur jag skulle rösta dock. Blir väl båda sidor lika mycket antar jag. 

• parvati

Båda far- och morföräldrar är lika viktiga för sonen.

• sevgilim

Jag bor i samma stad som mormor & morfar.
    Farmor & farfar bor flera timmar bort med tåg.
    MEN jag tror stenhårt på att det inte är avstånd som bestämmer, utan på hur pass intresserad man är av sina barnbarn!
    Barnen gillar mest mormor och morfar. Sedan farmor, sist farfar. Farfar skiter väl typ i barnen... Farmor är med dem väldigt sällan. De ringer aldrig...

När jag var liten bodde farmor i samma stad som oss. Mormor och morfar bodde flera timmar bort med tåg. Jag var närmast mormor, för att mormor var INTRESSERAD av mig...Vi ringde varandra, skickade brev, när jag blev äldre åkte jag skälv till mormor och morfar!

• Agamemnon

Dottern har den bästa relationen med mormor och morfar, av den enkla anledningen att farmor är död och farfar bor i England, mormor och morfar ser hon däremot varje vecka.

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • BlommyNess12

Mormor och morfar helt klart. Sonens farfar dog innan han föddes, och sambon har ingen kontakt med sin mamma sedan ett par år av många allvarliga orsaker (narkotika, våld, kriminalitet)

Mormor och morfar får hämta på dagis, vara barnvakt,  och umgås när de vill. Vilket blir rätt ofta! En gång i veckan minst, oftare ett par gånger i veckan. Det vi har sagt till dem är att de bara behöver ringa och berätta att de hämtat på dagis så vi vet, om de vill göra det, och att om de vill träffa sitt barnbarn eller vara barnvakt så behöver de också bara ringa och säga det så ordnar vi det.

Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar