• Anonym (Kaffedraken)

    Tjäna pengar på hus!!!

    Man ska förihelvete inte tjäna grova pengar på ett hus!!
    Hus ska inte köpas och säljas för att investera.

    Det gäller för övrigt lägenheter i samma grad.

    Ett hem är GRUNDLÄGGANDE.  Något man behöver för att överleva.

    Jag blir så ARG när folk spekulerar i hus.

    Om Jag typ vinner på lotto, (för jag kommer inte bli rik på nått annat sätt för jag gillar inte att luras och mickla med pengar) Ska jag köpa ett hyreshus MITT i centrala Göteborg, och hyra ut för NORMALA (faktiska kostnaden) till vanliga människor.

    Det kostar kanske 2 mille att bygga ett Prima hus.  Ett nytt hus.
    Men bara för att räntor är låga och för att folk vill tjäna pengar på att sälja huset stiger huspriserna. Så Samma villa begagnad kan du nu köpa för 5 miljoner om du har tur. (Göteborg).

    Jag hoppas räntorna stiger rejält nu så att det inte finns så mycket spelrum för spekulationer.

    HUS och lägenheter ska kosta det de faktiskt kostar.
    Inte pga att de ligger snyggt, för att grannens hus är grönt, eller om man anlitat den bästa försäljningsstylisten, eller att räntorna är låga.

    GGGGAAAAHHH:

    Många tycker att kan man tjäna pengar på sånt här SKA man göra det.....
    Men jag tänker på den etiska och moraliska och behovs - biten i det hela.

    Kanske märks att jag inte är kapitalist.


    Jag är den som är den!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 08:20
    Oh my god.

    Här lämnar man tråden och folk tolkar vad man skriver hej vilt.
    Kan ju säga som så att de flasta som skriver sensationerar vad jag har skrivit och vill att jag ska ha vissa åsikter som jag inte har lite småskojj faktiskt om man kan distansiera lite vilket jag väljer att göra.

    Nej det är inte en rättighet att köpa hus. Spekulationer påverkar din hyra som hyresgäst också.
    Trodde jag att jag förklarat, men läser man inte allt får man nog inte hela bilden. Helle rinte om man tolkar in saker som jag inte sagt.

    Men jag förstår att det är spännande att ta saker till sin ytterlighet.

    Och.. Nej jag är inte bitter, jag har själv möjligheten att spekulera i boende, men det kommer jag inte göra.
    Jag har som sagt 2 tomter att bygga hus på och sälja dyrt, men jag väljer att inte bygga där för jag ska inte bo där.

    Med det lämnar jag tråden.
    Ha en härlig sommar.
    Det ska jag ha, i min fina lägenhet när det regnar och på min sköna uteplats när solen skiner.
  • Svar på tråden Tjäna pengar på hus!!!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lady Dahmer skrev 2010-07-02 13:45:58 följande:
    det här är värt att upprepas. I sverige blir man inte hemlös pga bostadsbrist.
    Bingo! 
    Brist på information skapar spekulation
  • Anonym (Kaffedraken)

    TS, varför blir man hemlös när man inte kan köpa hus? *fattar inte ytterligheterna*

  • Anonym (Kaffedraken)
    Polly S skrev 2010-07-02 19:35:11 följande:
    TS, varför blir man hemlös när man inte kan köpa hus? *fattar inte ytterligheterna*
    Det jag tror nu menar jag verkligen tror som ts menar är att alla borde ha rätt att köpa ett hus till ett rimligt pris utan en massa andra som spekulerar på samma hus. 
    Brist på information skapar spekulation
  • Anonym (Kaffedraken)

    Joho du TS, man ska visste tjäna pengar på sitt hus!
    Jag tänker tjäna grymma pengar , det är det enda sättet för mig som helt vanlig Svenson att få sig själv en hacka!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Polly S skrev 2010-07-02 19:44:03 följande:
    Är eget hus verkligen en rättighet?
    Anser inte jag. 
    Brist på information skapar spekulation
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om nu allt boende kostade lika mkt så blir det ju fortfarande "orättvist" på ngt sätt vid ett urval (efterom det är begränsat utrymme måste ju ett urval göras) -hur löser man det då TS?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag läser bitterhet mellan raderna, kan ha fel men det framstår lite så när man uttrycker sig på det sättet som TS gör.

    *Typiskt vänster*Drömmer 

    Du svarar ju på frågan i trådstarten direkt, behov och efterfrågan. Ska staten styra människors behov och efterfrågan får vi ju ett kommunistiskt samhälle. Det har liksom gjorts innan (Stalin, Marx, Hitler) och behöver inte upprepas igen direkt. Eller? 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Oh my god.

    Här lämnar man tråden och folk tolkar vad man skriver hej vilt.
    Kan ju säga som så att de flasta som skriver sensationerar vad jag har skrivit och vill att jag ska ha vissa åsikter som jag inte har lite småskojj faktiskt om man kan distansiera lite vilket jag väljer att göra.

    Nej det är inte en rättighet att köpa hus. Spekulationer påverkar din hyra som hyresgäst också.
    Trodde jag att jag förklarat, men läser man inte allt får man nog inte hela bilden. Helle rinte om man tolkar in saker som jag inte sagt.

    Men jag förstår att det är spännande att ta saker till sin ytterlighet.

    Och.. Nej jag är inte bitter, jag har själv möjligheten att spekulera i boende, men det kommer jag inte göra.
    Jag har som sagt 2 tomter att bygga hus på och sälja dyrt, men jag väljer att inte bygga där för jag ska inte bo där.

    Med det lämnar jag tråden.
    Ha en härlig sommar.
    Det ska jag ha, i min fina lägenhet när det regnar och på min sköna uteplats när solen skiner.


    Jag är den som är den!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Självklart ska ett hus kosta så mycket som någon är villig att betala för det. Livet är orättvist, alla kan inte bo med havsutsikt eller i "finareområden"

    Däremot har alla mäniskor rätt till en bostad och ett problem i göteborg är att många hyresrätter i centrum nu ombildas till bostadsrätter vilket leder till ökad segregation. En hyresrätt ska man ju aldrig kunna tjäna pengar på och därför borde hyran var jämförbar mellan olika områden. T.ex i Majorna säljs det nu ut en massa hyresrätter och det tror jag kommer förändra det området negativt på sikt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Smultron ett skrev 2010-07-02 09:22:08 följande:
    Jag har 2 bitar mark att bygga på så för mig blir marken gratis.... Ja de ligger ju inte inne i stan givetvis, hehe.

    Neeeee. Tanken med mitt husprojekt i mina drömmar är att jag köper huset för 10 miljarder eller vad de behagar ta för ett hyreshus i Göteborgs innerstad.   (Ja när jag vunnit på lotto då). Och sen hyr jag ut lägenheterna till det pris som lägenheterna faktiskt är VÄRDA. inte vad JAG betalat för huset. Altså borträknat värdet.
    Vad är det som avgör vad lägenheterna är värda om man inte utgår från vad du betalat för huset (+ev värdeminskning eller -ökning allteftersom marknaden ändrar sig)?

    Varför är det så mkt mer omoraliskt att vilja sälja sin bostad för så mkt som möjligt än att t ex vilja sälja sin bil för så mkt som möjligt (vissa är ju verkligen beroende av att ha bil - "utnyttjar" jag det då om jag säljer min till högstbjudande)? Eller varför är det då inte omoraliskt att vilja få så hög lön man kan? Vore det inte mer "ädelt" att jobba för existensminimum, så att man inte skor sig på andra (företagets kunder eller skattebetalarna om man jobbar i offentlig sektor).

    Vad gäller att det skulle bli färre hemlösa om bostadsmarknaden reglerades ännu mer än den redan är, är det ju precis tvärtom. Inga byggherrar skulle bygga några nya hus om det inte gick att tjäna pengar på det. Det är ju därför det byggs så få hyresrätter, för att man inte får ta ut den hyra de är värda, vilket är vad folk är beredda att betala. I de flesta andra länder är hyresmarknaden inte reglerad, och lägenheterna är ägarlägenheter istället för bostadsrätter, vilket innebär att man får hyra ut dem hur länge man vill och äga hur många man vill utan avsikt att bo där. Det innebär att många köper lägenheter som investering (gud förbjude!) och hyr ut till marknadspris. Därför är det lätt att få tag på en lägenhet att hyra och ofta får man stanna hur länge man vill eftersom ägaren vill ha en hyresgäst länge och oftast inte själv vill bo där. Har själv bott i en stad i ett annat land. Bodde i en modern storstad och hyrde en trea i ett fint, centralt område för 5500 kr/mån ca. Fick den utan att köa. Visst, priserna skulle till en början iaf bli högre i Stockholm, men när tillräckligt många lägenheter byggts för att balansera efterfrågan skulle priserna sjukna. Att det är så dyrt att hyra i andra hand nu är ju för att det är brist på lägenheter. Vilket i sin tur beror på att för få lägenheter byggs. Vilket beror på att det inte går att tjäna pengar på dem.
Svar på tråden Tjäna pengar på hus!!!