• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • Drake
    a75nnna skrev 2010-07-02 12:32:35 följande:
    25 år ger lite mer än 3 år per person som han mördat, är det tillräckligt?
    Men då pratar vi om att hämnas på honom för att han dödat och åter igen är vi tillbaka till hur man ser på straff.
    I USA kan du få 100 års fängelse för varje person du dödat, är det tillräckligt?
  • Här och nu

Ingen frisk människa mördar, så han borde fått vård o vad resultatet blivit då kan vi bara gissa.

• Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 12:38:55 följande:
    Men då pratar vi om att hämnas på honom för att han dödat och åter igen är vi tillbaka till hur man ser på straff.
    I USA kan du få 100 års fängelse för varje person du dödat, är det tillräckligt?
    NEJ!
  • Drake
    a75nnna skrev 2010-07-02 12:41:21 följande:
    NEJ!
    Då återstår dödsstraffet. Ska man döda alla som dödat någon annan? Och vad för det för positivt med sig?
  • Här och nu
    Movie Freak skrev 2010-07-02 12:00:02 följande:
    nej men syftet är ju att bli fri o hans advokat hävdade ju till domstolen att han gjort sitt.

o det är väll all of the above, men främst har man begått ett brott skall man ju sona för det brottet till man tillgodo gjort det jävelskap man skapat. O eftersom de 7 som han mördat aldrig kommer att få sina liv tillbaka varför skall han då få sitt tillbaka på vilket sätt är det rimligt? dessutom vill man ju inte ha psykopater som han ute på gatorna jag vill då fasen inte ha honom som granne eller ens i samma stad inte ens i detta landet som fri man.
    Är han psykopat?
  • Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 12:42:07 följande:
    Då återstår dödsstraffet. Ska man döda alla som dödat någon annan? Och vad för det för positivt med sig?
    Tycker inte ens att dödsstraff är nog för vissa människor men i brist på alternativ så, fffzzzzzzzzz
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 12:15:46 följande:
    Men är det att dalta med en person som får ca 25 års fängelse? (vilket han skulle få om det blev tidsbestämt).

Man kan tycka vad man vill om Flink förtjänar en andra chans. Jag tycker att det inte finns någon anledning att hålla honom inspärrad längre. Morden var inte överlagda och planerade, han var i ett dåligt mentalt tillstånd när han sköt dem och han har skött sig exemplariskt i fängelset. Återfallsrisken är i princip obefintlig.

För mig så bör inte hämnd ha något med straff att göra. De familjer som förlorade sina anhöriga får inte tillbaka dem mer för att Flink sitter i fängelse i resten av sitt liv. Om han kan komma ut i samhället efter 20 år och bli en laglydig samhällsmedborgare och kanske även göra gott så tror jag att det är mycket bättre än att han sitter i fängelse och kostar pengar.
    Att han skött sig i fängelset med övervakning behöver inte betyda att han klarar ett liv i frihet. Och vilket liv blir det? Vem vill anställa honom? Ge honom bostad? Vara ihop med honom? Men jag tycker att han suttit tillräckligt för att få en chans.
  • idiblon yes

Nope.

Vilar vid denna källa...
  • Drake
    a75nnna skrev 2010-07-02 12:45:54 följande:
    Tycker inte ens att dödsstraff är nog för vissa människor men i brist på alternativ så, fffzzzzzzzzz
    Visst kan man känna så, att man önskar att en person som gjort hemska saker ska dö. Jag kan tänka så om Fritzel som låste in sin dotter i källaren och våldtog henne, om ett gäng personer i Afghanistan som begravde sin dotter levande i en grop med bakbundna händer för att hon pratat med en pojke osv. Men jag skiljer på den primitiva känslan och min medvetna logiska känsla som säger mig att jag inte vill leva i ett samhälle där människor slutar att vara människor för att de begått brott mot andra. Jag ser inte att det gör något alls för samhället eller offren att någon dör för sina brott. Det ger inte lindring i sorgen, utan skapar bara mer bitterhet.

Alla vi människor har förmågan att döda andra, vi måste bara bli tillräckligt skadade så kan det hända.

Om man vill prata om offren och deras familjer så tror jag mycket mer på medling och förlåtelse som kanske i slutänden är den enda som kan ge frid i själen.
  • Drake
    Här och nu skrev 2010-07-02 12:46:21 följande:
    Att han skött sig i fängelset med övervakning behöver inte betyda att han klarar ett liv i frihet. Och vilket liv blir det? Vem vill anställa honom? Ge honom bostad? Vara ihop med honom? Men jag tycker att han suttit tillräckligt för att få en chans.
    Nej, visst är det så. Men om han fortsatt att stöka och bråka, försöka bryta sig ut och ge sig på andra interner så hade det ju visat att han inte var mogen eller lämplig att släppas ut. Men det faktum att han faktiskt har skött sig och även ångrar bittert det som hände tycker jag tyder på att han skulle kunna göra något av sitt liv.
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?