a75nnna skrev 2010-07-02 12:45:54 följande:
Tycker inte ens att dödsstraff är nog för vissa människor men i brist på alternativ så, fffzzzzzzzzz
Visst kan man känna så, att man önskar att en person som gjort hemska saker ska dö. Jag kan tänka så om Fritzel som låste in sin dotter i källaren och våldtog henne, om ett gäng personer i Afghanistan som begravde sin dotter levande i en grop med bakbundna händer för att hon pratat med en pojke osv. Men jag skiljer på den primitiva känslan och min medvetna logiska känsla som säger mig att jag inte vill leva i ett samhälle där människor slutar att vara människor för att de begått brott mot andra. Jag ser inte att det gör något alls för samhället eller offren att någon dör för sina brott. Det ger inte lindring i sorgen, utan skapar bara mer bitterhet.
Alla vi människor har förmågan att döda andra, vi måste bara bli tillräckligt skadade så kan det hända.
Om man vill prata om offren och deras familjer så tror jag mycket mer på medling och förlåtelse som kanske i slutänden är den enda som kan ge frid i själen.