Drake skrev 2010-07-02 13:33:31 följande:
Vem som helst får byta namn, du också om du vill. Och vem som helst får flytta omlands också. Det handlar om det fria valet, inte om att man får skydd från myndigheterna.
Anser inte du att när man avtjänat sitt straff så ska man behandlas som alla andra människor? Hur lång tid efter straffet ska man fortsätta straffas?
Klart att man inte ska släppa ut en person som man tror är farlig för samhället. Men återigen. Med Flink finns inga sådana indikationer över huvud taget. Vad ska man då skydda samhället ifrån?
Jag anser att det fria valet är en rättighet som borde fråntas så grova brottslingar, för det är, hur man än vrider och vänder på det, ett skydd.
Nä, jag anser inte att en grov brottsling ska få behandlas som andra människor efter att de släppts fria från fängelset. Har man begått ett straff (särskilt ett grovt straff som ex dem jag nämnde tidigare) ska man få leva med det resten av sitt liv, precis som deras offer får göra.
Vem vet att Matthias Flink inte är farlig för samhället för att han suttit inne i 16 år? Om han nu inte är sjuk, då kan han ju medvetet sköta sig nu också... Tills den dagen han "inte mår bra och är kraftigt alkoholpåverkad igen"...
Ja, alla människor har förmågan att döda. Men de flesta har en spärr som gör att de aldrig skulle göra det.