• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • Drake

Innan vi fortsätter diskussionen kanske vi kan lägga undan den här rädslan för att Flink ska återfalla? Om man tar bort denna faktor är det forfarande fel att släppa ut honom om några år då?

"Enligt utlåtandet på Flink - som i förra månaden fyllde 40 år - är risken för att han återfaller i brottslighet låg. Verket skriver att Flink "visar god anpassning till sina omständigheter och har fungerande relationer till närstående".

Rättsmedicinalverket rekommenderar att Flink ska fortsätta med sin strukturerade vardag och terapeutiskt samtalsstöd.

Rättsmedicinalverket har tidigare gjort liknande riskbedömningar av Mattias Flink och även då kommit fram till att risken för återfall är låg."

www.dt.se/brottsplats/article620926.ece

"Risken att Mattias Flink som skjöt ihjäl sju personer i Falun 1994 skulle begå brott igen är låg, det tror Rättsmedicinalverket.

Han är nu dömd till livstids fängelse men Örebro tingsrätt ska bestämma om hans straff kan tidsbestämmas.

En dom i Högsta Domstolen slog nyligen fast att risk för återfall i brott är den faktor som ska väga tyngst."

www.sr.se

• Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 13:31:26 följande:
    Varför skulle inte ett annat land ta emot en fri människa som har avtjänat sitt straff? Irland har dessutom långt många fler mördare än Sverige och mycket sämre bakgrundskontroller än Sverige så jag tror han skulle kunna skapa sig ett bra liv där.

Vad grundar du dina åsikter om hans återfallsrisk på?

Det handlar inte bara om att han var olyckligt kär, utan om att han var 24 år, hade alkoholproblem och mådde dåligt i kombination med att tjejen gjorde slut. Det är alltså inte så enkelt som att säga att det kommer att hända igen om han blir olyckligt kär. Och om man har den åsikten, varför ska någonsin någon släppas ur fängelse? Alla är ju möjliga återfallsförbrytare i så fall.
    Han mådde dåligt över att tjejen gjort slut... Då söker man hjälp o super inte, så att man sen mördar. Det är inte fullt så lätt, men det lät som en ursäkt.
  • Drake
    Här och nu skrev 2010-07-02 13:39:01 följande:
    Han kan bli igenkänd trots namnbyte. Är Flink inte farlig? Glömde du vad han satt inner för? Risken är betydligt större att han mördar igen än att ostraffade gör det.
    Nej, där har du fel. Det är INTE större risk att han mördar igen än att en ostraffad gör det. Det är massor med ostraffade människor som mördar varje år och Flink var också ostraffad innan han mördade. En del brottslingar får återfall, andra får det inte. Det beror helt på brottet och personen som begått brottet.
  • MyStyle
    Drake skrev 2010-07-02 13:33:31 följande:
    Vem som helst får byta namn, du också om du vill. Och vem som helst får flytta omlands också. Det handlar om det fria valet, inte om att man får skydd från myndigheterna.

Anser inte du att när man avtjänat sitt straff så ska man behandlas som alla andra människor? Hur lång tid efter straffet ska man fortsätta straffas?

Klart att man inte ska släppa ut en person som man tror är farlig för samhället. Men återigen. Med Flink finns inga sådana indikationer över huvud taget. Vad ska man då skydda samhället ifrån?
    Jag anser att det fria valet är en rättighet som borde fråntas så grova brottslingar, för det är, hur man än vrider och vänder på det, ett skydd.
    Nä, jag anser inte att en grov brottsling ska få behandlas som andra människor efter att de släppts fria från fängelset. Har man begått ett straff (särskilt ett grovt straff som ex dem jag nämnde tidigare)  ska man få leva med det resten av sitt liv, precis som deras offer får göra.

Vem vet att Matthias Flink inte är farlig för samhället för att han suttit inne i 16 år? Om han nu inte är sjuk, då kan han ju medvetet sköta sig nu också... Tills den dagen han "inte mår bra och är kraftigt alkoholpåverkad igen"...

Ja, alla människor har förmågan att döda. Men de flesta har en spärr som gör att de aldrig skulle göra det.
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 13:41:35 följande:
    Nej, där har du fel. Det är INTE större risk att han mördar igen än att en ostraffad gör det. Det är massor med ostraffade människor som mördar varje år och Flink var också ostraffad innan han mördade. En del brottslingar får återfall, andra får det inte. Det beror helt på brottet och personen som begått brottet.
    Nej, har man gjort det en gång är risken större. Det är inte samma sak som att ostraffade INTE skulle mörda.
  • Drake
    MyStyle skrev 2010-07-02 13:42:24 följande:
    Jag anser att det fria valet är en rättighet som borde fråntas så grova brottslingar, för det är, hur man än vrider och vänder på det, ett skydd.
    Nä, jag anser inte att en grov brottsling ska få behandlas som andra människor efter att de släppts fria från fängelset. Har man begått ett straff (särskilt ett grovt straff som ex dem jag nämnde tidigare)  ska man få leva med det resten av sitt liv, precis som deras offer får göra.

Vem vet att Matthias Flink inte är farlig för samhället för att han suttit inne i 16 år? Om han nu inte är sjuk, då kan han ju medvetet sköta sig nu också... Tills den dagen han "inte mår bra och är kraftigt alkoholpåverkad igen"...

Ja, alla människor har förmågan att döda. Men de flesta har en spärr som gör att de aldrig skulle göra det.
    Vem vet om han är farlig? Rättsmedicinalverket som prövar honom regelbundet och utvärderar honom vet att hans återfallsrisk är låg. De har bättre kompetens än dig och mig att avgöra sådant, det hoppas jag att du håller med mig om?

Om man anser att en grov brottsling ska straffas hela livet, så är det ju åter igen en fråga om idiologi och hur man ser på människan och samhället. Jag tycker man är oskyldig tills motsatsen är bevisad och när man avtjänat sitt straff så är man en fri man/kvinna med samma rättigheter som alla andra fria män och kvinnor. Om man inte anser att personen kan klara av friheten (och samhället ska skyddas) så ska väl inte personen släppas ut alls?

Och hur vet du att inte Flink lever varje dag med det han gjorde? Han säger själv att detta är något han tänker på och ångrar varje dag. Det lär knappast förändras för att han blir frisläppt.
  • Drake
    Här och nu skrev 2010-07-02 13:44:24 följande:
    Nej, har man gjort det en gång är risken större. Det är inte samma sak som att ostraffade INTE skulle mörda.
    Du får väldigt gärna ge en källa på det påståendet. För om det stämmer så skulle alla mord och våldtäkter endast begås av människor som redan begått brott. Och ingen skulle någonsin frisläppas eftersom de då kommer att återfalla i brott.
  • Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 13:31:26 följande:
    Varför skulle inte ett annat land ta emot en fri människa som har avtjänat sitt straff? Irland har dessutom långt många fler mördare än Sverige och mycket sämre bakgrundskontroller än Sverige så jag tror han skulle kunna skapa sig ett bra liv där.

Vad grundar du dina åsikter om hans återfallsrisk på?

Det handlar inte bara om att han var olyckligt kär, utan om att han var 24 år, hade alkoholproblem och mådde dåligt i kombination med att tjejen gjorde slut. Det är alltså inte så enkelt som att säga att det kommer att hända igen om han blir olyckligt kär. Och om man har den åsikten, varför ska någonsin någon släppas ur fängelse? Alla är ju möjliga återfallsförbrytare i så fall.
    Jag grundar min åsikt om hans återfallsrisk på att han redan har gjort det en gång och klarar av att leva med sig själv efteråt. Att han kan med att be om att bli frisläppt visar ju bara att han tycker att det han gjorde inte var allvarligare än så. Sen har jag sagt det flera gånger, har man kapaciteten att begå såna här oerhört grymma brott då SKA man aldrig släppas ut igen. 
  • Sublime
    MyStyle skrev 2010-07-02 13:30:46 följande:
    Jag har inte läst hela tråden.
    Jag tycker inte att han suttit inne tillräckligt länge. Överlag är fängelsestraffen för lindriga i detta landet, åtminstone för våldsbrott.
    Alla pedofiler, barnmisshandlare, mördare, våldtäcktsmän m.fl m.fl är inte anpassade att gå lösa på våra gator. Att de dessutom sedan släpps ut utan att direkt uppsyn är bara ett återfall som väntar på att hända.Jag tycker absolut inte att en individ som Matthias Flink ska få komma ut på våra gator  och sen dessutom bli skyddad av namnbyte och utomlandsflytt osv.
    Är det någon som ska skyddas är det samhället, mot en individ som Matthias Flink. Låt oss säga att han får byta namn och får jobb osv. Då tror man att han är som vem som helst, men egentligen, vem vill jobba själv med  med honom en sen kväll? Nä tack, då vet jag hellre vem han är och vad han har gjort så jag kan vara på min vakt.

Det är offrena som ska skyddas inte gärningsmannen, dessvärre är det ofta så att gärningsmannen får mer skydd i detta landet än vad offrena får.
    Jag skulle heller inte gynna honom rent ekonomiskt genom att sätta mig på en föreläsning han håller i.
    Håller med
  • Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 13:39:09 följande:
    Innan vi fortsätter diskussionen kanske vi kan lägga undan den här rädslan för att Flink ska återfalla? Om man tar bort denna faktor är det forfarande fel att släppa ut honom om några år då?

"Enligt utlåtandet på Flink - som i förra månaden fyllde 40 år - är risken för att han återfaller i brottslighet låg. Verket skriver att Flink "visar god anpassning till sina omständigheter och har fungerande relationer till närstående".

Rättsmedicinalverket rekommenderar att Flink ska fortsätta med sin strukturerade vardag och terapeutiskt samtalsstöd.

Rättsmedicinalverket har tidigare gjort liknande riskbedömningar av Mattias Flink och även då kommit fram till att risken för återfall är låg."

www.dt.se/brottsplats/article620926.ece

"Risken att Mattias Flink som skjöt ihjäl sju personer i Falun 1994 skulle begå brott igen är låg, det tror Rättsmedicinalverket.

Han är nu dömd till livstids fängelse men Örebro tingsrätt ska bestämma om hans straff kan tidsbestämmas.

En dom i Högsta Domstolen slog nyligen fast att risk för återfall i brott är den faktor som ska väga tyngst."

www.sr.se

EXAKT den är LÅG, det betyder alltså att den finns där! Ja nu förstår jag dig ännu mindre
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?