• mrtatto85

Är hon påväg in i en Depprision?

Hej

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig så det blir bäst förståligt.

Jag och mina Sambo har nu varit tillsammans i 2,5 år och nu på senaste tiden har jag märkt att hennes humör går väldigt upp och ner, hon säger att det inte är något jag gjort men hon kan vända på en millesekund och vara arg och sen tillbaka och vara glad, hon glömmer också bort saker väldigt fort, jag kan säga en sak till henne och hon glömmer bort det, oftast inom en timme, sen så har hon inte längre någon ork, hon sover mycket och hennes "lust" har försvunnit helt, och att hon har väldigt svårt att känna "känslor". Sen så har hon perioder då hon inte kan vara bland folk, märkte detta redan ibörjan när vi träffades att hon hade problem med stora samlingar folk, och att hon hela tiden känner att folk tittar på henne, det har blivit lite bättre men ibland så ser hon ut som en livrädd hund när jag tex vill att hon ska med och handla eller nått liknande, för att sedan vara helt normal och inte bry sig. men direkt något går imot henne så får hon ångest och panik och vill hem direkt, har även märkt på senaste tiden att hon gärna inte vill åka hemifrån, ibörjan var hon väldigt för att vi skulle hitta på saker och klagade ofta på en annan att man var tråkig som inte kom med ideer, nu är det tvärtom och hon vill knappt göra något, det enda som gör henne glad i omgångar är våra hundar,  Har haft en del diskutioner med henne om dessa saker, hon känner något är fel men hon vill inte gå till en doktor,

Vet inte riktigt var jag ska vända mig för att hon ska få hjälp, märker att det börjar bli värre och värre, inte snabbt men sakta, älskar henne så fruktansvärt mycket och vill att hon ska vara lycklig, vi ska ha en familjeläkare men då han har semester så vet jag inte var jag ska vända mig.

//Orolig Sambo

• Svar på tråden Är hon påväg in i en Depprision?
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Det bästa ni/du kan göra är att antingen vänta på er familjeläkare eller gå till er vårdcentral. En läkare där kan alltid göra en grundbedömning om din partner behöver mer kvalificerad hjälp eller om det handlar om en depression som kan behandlas via vårdcentralen. Din partner verkar inte må så bra och hon kan verkligen behöva komma ur det tillstånd hon befinner sig i. Det är bra att du äår en orolig sambo.
    Hälsningar
    Tommy

Svar på tråden Är hon påväg in i en Depprision?