• Älskadefamilj

    Bli gravid snart igen?

    Vi förlorade vår älskade lille son för en månad sedan, jag bar honom i 42 fulla veckor. Vi känner båda starkt att vi vill försöka skaffa syskon till våra barn så snart vi kan men jag undrar lite över det fysiska och tänkte om det kanske finns någon som vet. Finns det egentligen några fysiska hinder att försöka bli med barn tätt inpå igen? Avslaget har slutat men jag har ännu inte haft mens. Man har ju hört skrönor om att man kan få framfall och att risken för missfall skulle vara större om man blir med barn väldigt tätt inpå förra graviditeten. Samtidigt säger flera barnmorskor att man blir med barn när kroppen själv är redo... Vad stämmer egentligen? 

    Sorgen kommer ju att finnas med lång tid framöver men vi resonerar som så att vår längtan efter ett till barn är så stark att glädjen över att få bli med barn igen skulle vara så stor. Det finns väl egentligen inga rätt eller fel, men man vill ju inte riskera att något nytt hemskt händer.. 


    **Mamma till min underbara dotter född -04 och min älskade änglason född -10**
  • Svar på tråden Bli gravid snart igen?
  • Philippa

    Grattis till er son, jag beklagar att ni inte fick ha honom kvar hos er.....

    Barnmorskorna har rätt, din kropp blir inte gravid om den inte är redo.....

    Lycka till, håller tummarna för er!!

  • Videsmamma
    Älskadefamilj skrev 2010-07-04 16:38:41 följande:
    Vi förlorade vår älskade lille son för en månad sedan, jag bar honom i 42 fulla veckor. Vi känner båda starkt att vi vill försöka skaffa syskon till våra barn så snart vi kan men jag undrar lite över det fysiska och tänkte om det kanske finns någon som vet. Finns det egentligen några fysiska hinder att försöka bli med barn tätt inpå igen? Avslaget har slutat men jag har ännu inte haft mens. Man har ju hört skrönor om att man kan få framfall och att risken för missfall skulle vara större om man blir med barn väldigt tätt inpå förra graviditeten. Samtidigt säger flera barnmorskor att man blir med barn när kroppen själv är redo... Vad stämmer egentligen? 

    Sorgen kommer ju att finnas med lång tid framöver men vi resonerar som så att vår längtan efter ett till barn är så stark att glädjen över att få bli med barn igen skulle vara så stor. Det finns väl egentligen inga rätt eller fel, men man vill ju inte riskera att något nytt hemskt händer.. 
    Hej,
    Jag känner starkt med er. Vi förlorade också vår son efter 42 veckor för en månad sedan. När vi pratade med överläkaren sa hon att man vid vaginal förlossning kan bli (försöka bli) gravid efter att avslaget slutat (ägglossning har man ju redan innan första mensen kommer). Hon rekommenderade dock att man väntade två år om man fött med kejsarsnitt. Hon menade att risken för missfall om man blir gravid tätt inpå inte är större än annars.

    Vi bär som ni för alltid med oss vår son i våra hjärtan, han kommer alltid att ha sin plats i vår familj. Vi har bestämt oss för att våga försöka bli gravida igen och minns Vide varje dag. I sorgen är vi samtidigt tacksamma för det han gett oss - ännu finare relationer med våra vänner, stunder tillsammans på vattengympan/gravidyoga/med pappas hand på magen, en fin förlossning och mötet med honom i våra armar...
  • jennyc

    jag har fött med kejsarsnitt och det enda läkaren sa att vi kunde vänta i ett par månader så fostret inte fastnade i ärret och växte sig fast där...men att risken alltid finns att de växer i snittet. Så hon sa åt oss att köra på när vi kände för det. Inte nåt om ökad risk för mf när jag frågade henne.

    De som va en risk va ju att mina fogar som inte läkt ihop kan börja kännas av tidigare

    Vi använder inget skydd alls men håller inte koll på äl...de händer när de händer helt enkelt.

  • Tezzan84
    Videsmamma skrev 2010-07-04 19:00:04 följande:
    Hej,
    Jag känner starkt med er. Vi förlorade också vår son efter 42 veckor för en månad sedan. När vi pratade med överläkaren sa hon att man vid vaginal förlossning kan bli (försöka bli) gravid efter att avslaget slutat (ägglossning har man ju redan innan första mensen kommer). Hon rekommenderade dock att man väntade två år om man fött med kejsarsnitt. Hon menade att risken för missfall om man blir gravid tätt inpå inte är större än annars.

    Vi bär som ni för alltid med oss vår son i våra hjärtan, han kommer alltid att ha sin plats i vår familj. Vi har bestämt oss för att våga försöka bli gravida igen och minns Vide varje dag. I sorgen är vi samtidigt tacksamma för det han gett oss - ännu finare relationer med våra vänner, stunder tillsammans på vattengympan/gravidyoga/med pappas hand på magen, en fin förlossning och mötet med honom i våra armar...
    Jag kan inte annat än bara hålla med om det du skriver. så kloka ord och tankar! Jag och min sambo försöker också att bli gravida igen.. Kroppen och psyket är ju inställd på att ta hand om ett litet barn..
    Lycka till! Kram
  • stoltmamma88

    Beklagar sorgen. Jag blev gravid på min dotters 3 månaders dag. Så självklart går det att bli gravid tätt inpå.
    Men får hålla med oavstående Kroppen och psyket är ju inställd på att ta hand om ett litet barn

  • kallelina

    Jag beklagar det inträffade. Vi miste själva vår dotter för drygt ett år sedan. Vi valde att vänta tills vi hade alla provsvar klara för att då avgöra om vi skulle försöka på nytt eller inte, beroende på dödsorsaken. Vi fick lov att vänta 4 månader, men jag fick tillbaka mensen redan 3 veckor efter vår döda dotters födelse.

    Det går utmärkt att bli gravid tätt. Jag träffade en psykolog som sa att den avgörande faktorn inte är huruvida ens kropp klarar en graviditet igen (jag var liksom du fixerad vid om min kropp skulle klara av det eller om man skulle få missfall och annat), det som är värt att beakta är om ens psyke är redo att bära ett barn igen.

    Så här med facit i hand måste jag medge att psykologen hade helt rätt. Det har inte varit enkelt, och det är inte enkelt nu heller sedan vårt änglasyskon kommit till världen. Dock tror jag inte att någon av oss hade mått bättre om vi hade väntat längre. Hur länge ska man vänta i så fall? Det finns inga universallösningar på något, ingen handbok i hur man lever livet. Jag vill inte skrämma dig, men det är inte helt okomplicerat... mitt råd till dig är att ha en psykolog i bakfickan som du kan prata med ibland. Gärna både under graviditeten och en uppföljning efter förlossningen. Det är många känslor som kommer tillbaka när man står där med det nyfödda barnet, och man kanske känner att man behöver hjälp att sortera dem. Du kanske kan få psykologhjälp via företagshälsovården?

    Många kramar till dig.

Svar på tråden Bli gravid snart igen?