• Modig

Ni bittra kvinnor...

Ni bittra kvinnor därute som gör allt för att förstöra för ert ex.
    Har ni någon gång funderat på vad det är ni gör?
    Har ni någon gång funderat på vem det är ni förstör och varför?
    Och framför allt...
    Har ni någon gång funderat på vem det drabbar i slutändan?

När ni systematiskt hotar med allt som står honom kärt.
    När ni om och om igen trycker ner hans självkänsla i botten.
    När ni skapar en tillvaro fylld av problem.
    När ni gör så att det enda han har energi till är att värja sig.
    När ni skuldbelägger.
    När ni ruinerar både mentalt och pengamässigt.

När du kört dina barns pappa i botten så må du känna dig lyckad.
    Du må känna att det var din rättighet.
    Du må känna att hämnden är ljuv, för han slutade trots allt att älska dig.

Hur hade han mage....
    ...att sluta älska dig...

Har du någon gång funderat på att du en gång älskade den mannen?
    Har du någon gång funderat på att du en gång ansåg honom vara värdig som far till dina barn?

Har du någon gång funderat på att dina barn älskar honom precis lika mycket som dom älskar dig.
    För det är ERA barn... Inte dina.

Så återigen..
    Har du någon gång funderat på vem det är din vendetta drabbar i slutändan?
    För det må vara honom du kör i botten.

Men det är dina egna barn, ditt eget kött och blod.
    Det är dom du berövar på en far.
    Det är deras kärlek du omöjliggör.
    Och det är deras välmående du offrar för ditt högst egoistiska hämndbegärs skull.

Har du någon gång tänkt över huvud taget?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 13:05
    tillägg:
    Självklart finns det säkert en hel del bittra biopappor.
    Men den här tråden reflekterar över MINA känslor och MINA tankar över MINA erfarenheter.. och det är riktat mot biomammor.
    Det står er fritt att lägga till kommentarer som handlar om biopappor!
  • Svar på tråden Ni bittra kvinnor...
  • Anonym (nio år)
    Anonym (tragiska vuxna) skrev 2010-07-12 02:14:12 följande:
    Om det enbart är hennes fel så befinner du dig i en väldigt ovanlig situation - för jag tror inte på att alla "bittra" biomammor bara är egoistiska kärringar.

Du undrade om hur mitt förhållande var med exet... Jag blev misshandlad i mitt äkteskap - jag kan nog tycka att det hade varit tillräcklig grund för att vara bitter ända in i döden. Men jag väljer att se det från två  håll ändå och att försöka gå vidare. Exet och hans fru väljer att tolka mina handlingar som ren och skär ovilja och avundsjuka mot deras liv. Hon har valt att lyssna på honom och tolka utifrån hans/sitt perspektiv. Hon vet inte om allt som hände i äkteskapet och som har hänt under sex år innan hon kom in i bilden. Jag agerar utifrån vad som jag anser är bäst för mig och framförallt barnen.  Det enda jag kan hoppas på är att hon slipper få veta allt, om du förstår vad jag menar, även om det förmodligen skulle ge mig upprättelse i hennes ögon. Sen finns ju alternativet att hon vet vad som hände och på något sätt tycker att det var ok för exet att misshandla mig. Men det vägrar jag att tro - för det är inte friskt.

(Vill göra klart att jag inte påstår att din man är en hustrumisshandlare - men du undrade hur mitt förhållande med exet såg ut - så varsågod... )
    Jag pratar om mitt liv och du pratar om ditt, jag har aldrig ifrågasatt hur din relation till ditt x har varit, det är tragiskt så som du har haft det, mer än tragiskt!
    Men min man är långt ifrån en hustrumisshandlare, tvärtom, han är för snäll om någon kan vara det?

Jag kan tycka att ditt x nya kanske skulle behövt en förklaring för att förstå dig bättre, dina handlingar!  Varför tror du att hon vet vad som hände och tycker att det är ok?

Återigen var har jag skrivit att jag undrar hur du hade det? kanske börjar bli snurrig?
  • Anonym (tragiska vuxna)
    Anonym (nio år) skrev 2010-07-12 08:38:29 följande:
    Jag pratar om mitt liv och du pratar om ditt, jag har aldrig ifrågasatt hur din relation till ditt x har varit, det är tragiskt så som du har haft det, mer än tragiskt!
    Men min man är långt ifrån en hustrumisshandlare, tvärtom, han är för snäll om någon kan vara det?

Jag kan tycka att ditt x nya kanske skulle behövt en förklaring för att förstå dig bättre, dina handlingar!  Varför tror du att hon vet vad som hände och tycker att det är ok?

Återigen var har jag skrivit att jag undrar hur du hade det? kanske börjar bli snurrig?
    Jag sa aldrig att du ifrågasatte. Vad jag menade var att om jag kan klara av att se det från två sidor så borde kanske andra  kunna göra det också.

Jovisst behöver hon en förklaring, men saken är den att den inte är min att ge. Hon tror inte på mig utan hävdar bara att jag är bitter och avundsjuk på hennes liv med mitt ex. NN har ju sagt det och det, jag har ju gjort det - det har hon både sett och upplevt - då "vet" hon ju att jag ljuger och bara gör allt för att förstöra för dom. Tyvärr är det så att enda sättet för henne att tro är att uppleva själv. Jag hoppas att hon inte behöver uppleva det, men dom har inte levt alltför länge ihop. Det kommer, men det kan ta ett tag.
    Och nej jag tror inte att hon vet( = tror på det hon fått höra) vad som hände. För det skulle ju innebära att hon accepterade att exet misshandlade mig och det är, som jag skrev, inte friskt. Alltså vet hon inte - alternativt tror inte på att det hon hört är sant.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Håller med) skrev 2010-07-11 17:55:18 följande:
    Nja, grabben skulle nog vilja bo med pappa och mig, för honom betyder pappan mycket men han törs inte säga det till henne, dottern har kommit hit och varit flera veckor under sommarloven när mamma varit jobbig på henne. Men mamma är ju alltid mamma. Men nu ska den 18-åriga dottern gå på skola på annan ort så då kommer hon ju hemmifrån.
    Det funkade ett tag med att skolan skickade med lappar till pappan som grabben tog med men det var när han var yngre, på den skola han går på nu funkar det inte. Ska säga till sambon att han ringer skolan och ppratar med dem
    Men det jag tycker är jobbigast egentligen är ju att hon säger till barnen att deras pappa inte bryr sig om dem, för det gör han verkligen. Har dottern mått dåligt så är det pappans fel
    Om sambon gör något/säger något som retar henne så säger hon till pojken att hon inte tänker betala tågbiljetten till pappan och då kan han inte komma för just nu har vi inte råd att betala åt båda riktningarna, tyvärr. Hon tror hon straffar sambon men det är ju grabben som också blir ledsen också men det tänker hon inte på.
    Skolan är garanterat så modern att den lägger upp all information på sin hemsida. Om pappan ser till att få tillgång till elevnätet så får han dels information om prov och möten och dels information om sonens frånvaro.

Det är knappast mammans fel att pappan inte har inloggning på skolans hemsida. Eller ska hon vara mamma åt honom också?
  • Anonym
    Anonym (.....) skrev 2010-07-14 23:47:52 följande:
    Skolan är garanterat så modern att den lägger upp all information på sin hemsida. Om pappan ser till att få tillgång till elevnätet så får han dels information om prov och möten och dels information om sonens frånvaro.

Det är knappast mammans fel att pappan inte har inloggning på skolans hemsida. Eller ska hon vara mamma åt honom också?
    Skolan måste då i så fall förse pappan med inloggningsuppgifter till elevnätet, och eftersom skolan lyder under PUL så måste mamman ge medgivande att lämna ut uppgifterna om inte gemensam vårdnad föreligger.
  • Anonym

En korrektion: Om gemensam vårdnad föreligger MÅSTE båda föräldrarna godkänna att uppgifterna kring deras barn är tillgängliga på elevnätet och därmed får BÅDA föräldrarna inloggningsuppgifter. Tack och lov för PUL för annars kunde vem som helst få inloggningsuppgifter och kolla upp barn som inte är deras egna.

• Anonym (.....)
    Anonym skrev 2010-07-15 01:15:29 följande:
    Skolan måste då i så fall förse pappan med inloggningsuppgifter till elevnätet, och eftersom skolan lyder under PUL så måste mamman ge medgivande att lämna ut uppgifterna om inte gemensam vårdnad föreligger.
    Med tanke på att sonens tidigare skola skickade ut information till pappan så förutsätter jag att pappan har del av vårdnaden (i det fall som jag citerade i förra inlägget).

Jag menar mest att det inte går att sitta med armarna i kors och gnälla över att ingen ringer upp och informerar en, man är tvungen att själv informera sig. Detsamma gäller ju för mig som boendeförälder till gymnasieelev, jag får heller inga lappar hemskickade utan måste gå in på skolans elevnät.
  • Modig
    Anonym (.....) skrev 2010-07-15 08:18:34 följande:
    Med tanke på att sonens tidigare skola skickade ut information till pappan så förutsätter jag att pappan har del av vårdnaden (i det fall som jag citerade i förra inlägget).

Jag menar mest att det inte går att sitta med armarna i kors och gnälla över att ingen ringer upp och informerar en, man är tvungen att själv informera sig. Detsamma gäller ju för mig som boendeförälder till gymnasieelev, jag får heller inga lappar hemskickade utan måste gå in på skolans elevnät.
    Har man en 4-åring och en 6-åring så är det helt omöjligt att hålla sig informerad om man inte är boendeförälder.
    Det går inte att sitta och ringa runt till alla myndigheter och instanser där barnen KANSKE har något inbokat.
    Ska vi ringa till sjukhuset en gång i veckan för att höra om det är något inbokat på barnen?
    Ringa till vårdcentralen?
    Ringa till dagis?
    Ringa till skola?
    Ringa till Frita?
    Ringa till tandläkare?

Det går helt enkelt inte att göra så.
    Man måste kunna lita på att den förälder som får posten informerar den som inte får posten..
    Och tyvärr är det så att alla inte gör det.. och då står, som i vårt fall, pappan där som ett fån och vet ingenting.
  • Anonym (.....)
    Modig skrev 2010-07-15 08:32:25 följande:
    Har man en 4-åring och en 6-åring så är det helt omöjligt att hålla sig informerad om man inte är boendeförälder.
    Det går inte att sitta och ringa runt till alla myndigheter och instanser där barnen KANSKE har något inbokat.
    Ska vi ringa till sjukhuset en gång i veckan för att höra om det är något inbokat på barnen?
    Ringa till vårdcentralen?
    Ringa till dagis?
    Ringa till skola?
    Ringa till Frita?
    Ringa till tandläkare?

Det går helt enkelt inte att göra så.
    Man måste kunna lita på att den förälder som får posten informerar den som inte får posten..
    Och tyvärr är det så att alla inte gör det.. och då står, som i vårt fall, pappan där som ett fån och vet ingenting.
    Skola, förskola och fritids är skyldiga att skicka ut information till båda vårdnadshavarna. Om pappa ber dem så ska de skicka till honom också (om de inte gör det så är det skolans ansvar och inte mammans). De flesta skolor (även lågstadiet) använder numera elevnät och då kan han hitta all information där.

Tandläkare brukar barnen bli kallade till vartannat år så det är väl knappast värt att bråka om. Kontroller hos BVC kan pappan be att få gå på en egen med barnet. Kontroller hos skolsyster följer ingen av föräldrarna med på, utan då går barnet ensam och får med sig en lapp hem med längd och vikt. Ring till skolsyster och be att få uppgifterna.

Brukar barnen ifråga vara sjuka ofta? Mina tre barn har i genomsnitt 1-2 läkarbesök per år på alla tre barn tillsammans. Och jag får ju lov att säga att jag inte ringer upp pappan och talar om att vi nu åker till vårdcentralen för att kolla om dottern har UVI. Däremot skickar jag med antibiotika för umgänget. De få gånger barnen har blivit sjuka hemma hos pappan så har han inte ringt mig före läkarbesöket och jag har inga problem med det.

Men om nu just de här barnen är sjuka ofta så kan pappan mycket väl ta kontakt med barnens läkare och föra en dialog med henne/honom. Han kan stämma av då och då vad som är inplanerat och hur läkaren tänker om framtiden för barnet och sjukdomen.

Men jag får faktiskt en känsla av att det är mer intressant att sitta och känna sig som ett offer för omständigheterna än att faktiskt själv ta ansvar för att fixa problemen.
  • Anonym

Oh  my god....é det så här mammorna håller på, undanhåller möten mm ? Ja, jag vet min mans barns biom skickar först sms, någon timme senare ringer hon (sker i maj månad) upp honom och frågar om det är ok att barnet anmäls till fotbollsskolan...javisst säger pappan och ber att få all info på papper om tider plats start, uppehåll och slut tider för denna verksamhet, han har fortfarande inte fått någon som helst info om sommarfotbollsskolan...inte ens ett telefonnr till föreningen, visst vi kunde och tog reda på info själv men saken är ju att hon har ju redan ett papper om detta info som pappan kunde kopierat och fått via barnets skolväska exempelvis... Dessutom får han en rejäl skopa med utskällning att barnet inte varit dit en gång då barnet var mycket snorig hostig och det ösregnade den dagen...och nu ska han informera biom varenda gång om allt som ska ske och inte sker...Löjligt!

• Modig
    Anonym (.....) skrev 2010-07-15 08:46:15 följande:
    Skola, förskola och fritids är skyldiga att skicka ut information till båda vårdnadshavarna. Om pappa ber dem så ska de skicka till honom också (om de inte gör det så är det skolans ansvar och inte mammans). De flesta skolor (även lågstadiet) använder numera elevnät och då kan han hitta all information där.

Tandläkare brukar barnen bli kallade till vartannat år så det är väl knappast värt att bråka om. Kontroller hos BVC kan pappan be att få gå på en egen med barnet. Kontroller hos skolsyster följer ingen av föräldrarna med på, utan då går barnet ensam och får med sig en lapp hem med längd och vikt. Ring till skolsyster och be att få uppgifterna.

Brukar barnen ifråga vara sjuka ofta? Mina tre barn har i genomsnitt 1-2 läkarbesök per år på alla tre barn tillsammans. Och jag får ju lov att säga att jag inte ringer upp pappan och talar om att vi nu åker till vårdcentralen för att kolla om dottern har UVI. Däremot skickar jag med antibiotika för umgänget. De få gånger barnen har blivit sjuka hemma hos pappan så har han inte ringt mig före läkarbesöket och jag har inga problem med det.

Men om nu just de här barnen är sjuka ofta så kan pappan mycket väl ta kontakt med barnens läkare och föra en dialog med henne/honom. Han kan stämma av då och då vad som är inplanerat och hur läkaren tänker om framtiden för barnet och sjukdomen.

Men jag får faktiskt en känsla av att det är mer intressant att sitta och känna sig som ett offer för omständigheterna än att faktiskt själv ta ansvar för att fixa problemen.
    Varför är det så att det hela tiden ska klankas?
    Det var ju bra att du gav en massa tips, men du var tvungen att klämma till med en otrevlighet i slutet... bara för att?

Ja, nu är det så att dottern har problem och därför har gjort många läkarbesök.
    Hon ska t.ex opereras till hösten, något som mamman inte informerade om utan som vi fick först en hint om av dagispersonalen, och sen sa dottern det själv.
    Dagispersonalen har vi pratat med, men deras svar är att dom inte vill hamna i mitten.
    Dom lägger lappar i facken, men om dom läggs på mammans vecka så försvinner den lappen illa kvickt och sen vet vi ingenting.
    Därför missade min sambo sina barns dagisavslutning t.ex.

Det är väl JÄTTEBRA att allt funkar så bra hos er.
    Men det gör inte det för alla.. och för en pappa som vill vara delaktig i sina barns liv så är det inte alltid så kul att inte få vara det.
Svar på tråden Ni bittra kvinnor...