• Anonym

Drömhuset - men för dyrt...

Vi har varit och tittat på drömhuset idag. För första gången så kände jag total lycka och hemkänsla då vi kikat på hus. 3 meter i takhöjd, husets gamla romantiska stil är väl bevarad, öppna spisar, stukatur i taket, äkta spröjsade fönster, bra läge, garage osv osv.
    Problemet är att huset egentligen är för dyrt för oss...
    Utgångspriset för huset är 5,7 milj kr.
    Vad är rimligt att lägga i bud utan att det känns som ett skambud?
    Det skall vara en andra visning på huset kommande vecka och vi tänkte avvakta lite för att kolla hur många seriösa intressenter det finns. En hel del går ju på visning av ren nyfikenhet!(?)

min man tycker det är bättre att bygga nytt = mindre problem, ingen fastighetsskatt, etc.
    Enl min mening är detta huset helt underbart och ett hus i den stilen så gediget byggt går inte bygga idag. Det är byggt i början av 1900-talet.
    Ett nytt hus har ingen känsla, historia osv.

Suck! vi är verkligen oense om detta...

• Svar på tråden Drömhuset - men för dyrt...
  • Lillefotan

Köp INTE ett hus som är för dyrt! Räntan är på väg upp och kommer att nå sin topp om si sådär tre-fyra år! Tänk på att du ska klara lånet med en 7% också, inte bara dagens ränteläge! Förstår att det är läskande med drömhuset, men man ska ju leva också, inte bara överleva....

• Anonym
    Lillefotan skrev 2010-07-04 22:50:08 följande:
    Köp INTE ett hus som är för dyrt! Räntan är på väg upp och kommer att nå sin topp om si sådär tre-fyra år! Tänk på att du ska klara lånet med en 7% också, inte bara dagens ränteläge! Förstår att det är läskande med drömhuset, men man ska ju leva också, inte bara överleva....
    Nej den situationen vill vi ju såklart inte hamna i. 5,7 är för mkt för oss tycker vi själva.
    Enl vår bank skulle vi få lån beviljat på 5-6 milj kr, men vi vill inte leva på det sättet.
    Bara för att utgångspriset är 5,7 är det ju inte säkert att familjen får den summan för sitt hus.
  • guldplutt

allt under 5,4 skulle jag se som ett skambud om jag var säljaren. sedan beror det ju helt på hur många andra som är intresserade. drar det ut på tiden och ingen annan är intresserad så kan det ju gå vägen.

jag förstår både dig och din man i diskussionen. jag har alltid älskat äldre hus, och den stilen, känslan och charmen. men vi ansåg oss inte ha råd med drömhuset i rätt område - vilket var väldigt viktigt för skolor etc. så det slutade med att vi köpte en tomt och byggde nytt. ett jättekul projekt, men visst var jag rädd att jag inte skulle känna mig hemma, att jag skulle uppleva det som att huset inte hade någon själ. Men oj, så fel jag hade! Vi har ju valt varenda pinal, alla material, alla detaljer, planlösningen är perfekt, och trädgård mm har vi anlagt själva ner till minsta sten och planta. Det finns själ i det här huset, VÅR själ, och ingen annans. Jag har aldrig känt sådan ro och känt mig så hemma som här. Så det kan vara värt att tänka över...

(och det är grymt skönt att slippa både fastighetsskatt och underhållskostnader under småbarnsåren!)

• Lillefotan

Det är ju förvisso sant, att det inte är säkert att säljaren får ut det priset för sitt hus som de begärt. Men glöm inte att tänka på att någon kan bli arbetslös eller sjukskriven, det vore trist att sälja huset för att man inte kan bo kvar pga ekonomin! Sätt er ner och räkna på hur mycket ni har råd att låna med en lön, en sjuklön och med ränteläge på 6-7%, sen kan ni diskutera pris!

• Anonym

Jag förstår din kärlek till den stilen och det huset, verkligen!!
    Men - som redan har sagts, räntan är ju på väg uppåt och det blir ingen drömsits sen om man sitter där och det redan idag är för dyrt.

Hoppas ni hittar ett hus som passar både eran smak och plånbok!

• Anonym

Hur länge slipper man fastighetsskatten om man bygger nytt??

• Anonym
    Lillefotan skrev 2010-07-04 22:56:25 följande:
    Det är ju förvisso sant, att det inte är säkert att säljaren får ut det priset för sitt hus som de begärt. Men glöm inte att tänka på att någon kan bli arbetslös eller sjukskriven, det vore trist att sälja huset för att man inte kan bo kvar pga ekonomin! Sätt er ner och räkna på hur mycket ni har råd att låna med en lön, en sjuklön och med ränteläge på 6-7%, sen kan ni diskutera pris!
    Man kan inte försäkra sig ifrån allt såsom både arbetslöshet, långtidssjuksrkivningar osv. ska man göra det så skulle man aldrig våga satsa på ett bättre hus med bra läge (som kostar pengar.)
    Det värsta som kan hända är att man får sälja. och så länge man inte har topplån och lånat upp varenda krona på huset, så borde man inte sälja med någon större förlust.
    Det finns alltid folk som har pengar och inte är räntekänsliga, så länge läget är bra som är a och o.

Hur många tror du av alla de som byggt nya hus eller köpt hus i storstäderna klarar sig på enbart en lön en längre tid?
  • Anonym
    guldplutt skrev 2010-07-04 23:01:13 följande:
    5 år. sedan är den halverad i 5 år till, har jag för mig.
    jo så är det (ännu sålänge iaf)
  • Fotavtryck
    guldplutt skrev 2010-07-04 23:01:13 följande:
    5 år. sedan är den halverad i 5 år till, har jag för mig.
    Det ändrades för ett par år sedan. Vi var klara med vårat hus 2003 o var bland dom sista som fick enl gamla systemet.

Idag är det 0% första året o sedan stiger det i jämn takt til lår 6 då det är 100% av vad nu fastighetsskatten ligger på.
    Att bygga nytt är bra för att få som man vill, men ofta tillkommer andra kostnader som man inte har räknat med. El o VA anslutningar, om det är en obebyggd tomt. Byggförsäkringarosv osv.

Letar själv hus o vet hur kär man kan bli. därför går vi aldrig på visningar som ligger över våran budget! Räknar alltid med att huset kan gå upp 1 miljon.
Svar på tråden Drömhuset - men för dyrt...