• Anonym
    Äldre 6 Jul 07:55
    23473 visningar
    45 svar
    45
    23473

    Billigare att bo i hus än i lägenhet?

    Vi funderar på att köpa hus, här ligger de runt 2,5-3 miljoner.
    Jag har alltid trott att det är svindyrt att bo i hus/radhus jämfört med hur vi bor nu.
    Nu har vi en hyra på 6700 kr/månaden. När vi nu fått olika kalkyler så visar det sig att även om räntan höjs så kommer vi ha en lägre boendekostnad om vi tar ett lån på 1,8 miljoner.
    Vi kommer inte ha topplån.
    Kan det stämma?
    Vi har räknat med en drift på 3000 i månaden på ett radhus med braskamin.
    Vi har inkomster på 35 000 efter skatt och inga andra lån förutom ett csn-lån 1200 kr i kvartalet.
    Är jätteorolig att vi ska ta oss vatten över huvud.

  • Svar på tråden Billigare att bo i hus än i lägenhet?
  • Anonym
    Äldre 6 Jul 08:15
    #11
    Anonym skrev 2010-07-06 08:04:16 följande:
    Enligt olika banker som har räknat in höjd ränta så ska det inte vara några problem för oss.
    Men jag tror ju mer på dig, för jag känne mig inte heller säker på att vi klarar det.
    Vi har ett sparkapital på nästan 700 tusen så vi kommer kunna lägga 15% i kontantinsats och slippa topplån.
    nä,men jag tror kanske ni klarar det..kontantinsats och lagfart har ni till ju. vi har nog liknande ekonomi..här kostar husen runt 4milj..så det går inte just nu. kollar lite utanför för 2,men blir ändå lite nervös..alltid är det ngt som ska fixas.
    kanske ska prata m en bankman,så man verkligen kan se siffrorna?
  • Anonym
    Äldre 6 Jul 08:17
    #12
    sextiotalist skrev 2010-07-06 08:09:33 följande:
    Hög hyra?
    jag tycker den var låg, för 4 år sedan betalade vi över 7000 för en 4:a i "lågstatus-område" byggt under 70-talet 5 mil utanför Stockholm

    För 17 år sedan betalade jag 3000 för en tvåa i en förort till Stockholm, fastigheten byggd under 60-talet.

    Svar till TS, det kan bli både billigare och dyrare att äga sitt boende mot att hyra. Räkna med att lägga undan lika mycket som dina driftkostnader till en reparationskonto. Amortera av c:a 25% av det beloppet du betalar i ränta.

    Fixar ni det, så har ni bra förutsättningar att bo i hus.
    ok,min hyra ligger på 4000:- med parkering. Men så lån på det då.
  • Anonym (hmm)
    Äldre 6 Jul 08:17
    #13

    Jag beräknar själv på en 6% ränta för det kommer det att bli ändå längre fram
    Ifall du går in på www.smartkalkyl.se så kan du ju räkna själv där på kostnaderna osv. Så kan du kolla på hur mycket extra det kostar om räntorna ökar för det kommer de att göra.

    Jag får fram en ganska dyr månadsutgift ifall ni köper för 3 miljoner å har inget topplån jag får 14825 efter skattereduktion å då har jag räknat på 1000 kr i amortering.
    Du kan ju gå in å kolla mer precis efter hur gammalt husen ni kollar på är osv.
    Det blir ju över det dubbla på det ni har men det är ju på 6% ifall ni klarar av det så borde det ju vara ok att köpa.
    Kommer ihåg att ett tag när mina föräldrar hade sina lån kvar så hade de 10% ränta.
    Så det går ju upp å ner hur mycket räntar är på.

  • Äldre 6 Jul 08:17
    #14

    Jag tycker absolut att ni ska köpa hus om ni vill. Ni har bra inkomster och stor kontantinsats.

    Vi får ut ca 45000 kr/mån och har ett lån på 2,5 miljoner (endast bottenlån). Vi har bestämt oss för att belala 10000 kr/mån i ränta och amortering. Nu när räntan är låg blir det ganska mycket i amortering men sen när räntan stiger blir det lite mindre. Men å andra sidan har lånet krympt lite då.

    Lycka till!

  • Anonym
    Äldre 6 Jul 08:19
    #15
    Anonym skrev 2010-07-06 08:12:18 följande:
    Vi är medvetna om att det kommer bli svårare att spara när man har eget hus.
    Som det är nu så har vi en hyra på 6700 kr i mån och sparar mellan 5-6000 i månaden. Det räknar vi ju inte med att göra sedan, men sparandet har varit till ett hus. Förhoppningsvis kan vi ha ett sparande på 2-3000 minst om vi köper hus. Enligt bankerna så har vi 27000-29000 över efter att boendekostnaden är betald.
    Har alla verkligen högre inkomster?
    men då ska boendet bara kosta 6000:-..tror jag är en lyckokakyl. Räkna med 100000:- nu och kanske 5´om ett par år.
    Är det nära till jobb,skola osv..så det inte blir en massa bensinpengar och dyl!
    Många ligger ju på era inkomster och köper hus,fast de inte har mycket sparande.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 08:20
    #16

    Som det är räknat så kommer vi ha kvar ett sparande på minst 300 000 när kontantinsats och lagfart är betalt.
    Vi räknar med en boendekostnad på 10 000 (banken säger 6-7000 med högre ränta än idag), och att vi kan spara 2-3 000 i månaden. Inget topplån viket gör att kostnaden blir mindre för att bo.
    Kommer ha kvar 25 000 minst att leva på. Vi har ett csn-lån på mindre än 500 kr i mån, inga andra lån.
    Verkar som om många här är skeptiska till att vi klarar oss på detta.
    Borde vi kanske vänta och spara mer pengar?

  • Anonym
    Äldre 6 Jul 08:21
    #17
    Anonym (hmm) skrev 2010-07-06 08:17:11 följande:
    Jag beräknar själv på en 6% ränta för det kommer det att bli ändå längre fram
    Ifall du går in på www.smartkalkyl.se så kan du ju räkna själv där på kostnaderna osv. Så kan du kolla på hur mycket extra det kostar om räntorna ökar för det kommer de att göra.

    Jag får fram en ganska dyr månadsutgift ifall ni köper för 3 miljoner å har inget topplån jag får 14825 efter skattereduktion å då har jag räknat på 1000 kr i amortering.
    Du kan ju gå in å kolla mer precis efter hur gammalt husen ni kollar på är osv.
    Det blir ju över det dubbla på det ni har men det är ju på 6% ifall ni klarar av det så borde det ju vara ok att köpa.
    Kommer ihåg att ett tag när mina föräldrar hade sina lån kvar så hade de 10% ränta.
    Så det går ju upp å ner hur mycket räntar är på.
    ja,gud,de långsiktiga räntorna är ju uppe i 4-5 redan nu..så 8-9% får man ju räkna med..man bor ju förhoppningsvis länge i huset:)
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 08:21
    #18
    Anonym (hmm) skrev 2010-07-06 08:17:11 följande:
    Jag beräknar själv på en 6% ränta för det kommer det att bli ändå längre fram
    Ifall du går in på www.smartkalkyl.se så kan du ju räkna själv där på kostnaderna osv. Så kan du kolla på hur mycket extra det kostar om räntorna ökar för det kommer de att göra.

    Jag får fram en ganska dyr månadsutgift ifall ni köper för 3 miljoner å har inget topplån jag får 14825 efter skattereduktion å då har jag räknat på 1000 kr i amortering.
    Du kan ju gå in å kolla mer precis efter hur gammalt husen ni kollar på är osv.
    Det blir ju över det dubbla på det ni har men det är ju på 6% ifall ni klarar av det så borde det ju vara ok att köpa.
    Kommer ihåg att ett tag när mina föräldrar hade sina lån kvar så hade de 10% ränta.
    Så det går ju upp å ner hur mycket räntar är på.
    Nej, vi ska inte köpa hus för 3 milj. Lånet blir på 1,8 milj.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 08:24
    #19
    Anonym skrev 2010-07-06 08:19:28 följande:
    men då ska boendet bara kosta 6000:-..tror jag är en lyckokakyl. Räkna med 100000:- nu och kanske 5´om ett par år.
    Är det nära till jobb,skola osv..så det inte blir en massa bensinpengar och dyl!
    Många ligger ju på era inkomster och köper hus,fast de inte har mycket sparande.
    Vi har en bil (inga lån på den).
    Jag cyklar till jobbet, min man åker buss eller cyklar. Total resekostnad per månad är 480 kr.
  • Anonym
    Äldre 6 Jul 08:24
    #20
    Anonym skrev 2010-07-06 08:20:16 följande:
    Som det är räknat så kommer vi ha kvar ett sparande på minst 300 000 när kontantinsats och lagfart är betalt.
    Vi räknar med en boendekostnad på 10 000 (banken säger 6-7000 med högre ränta än idag), och att vi kan spara 2-3 000 i månaden. Inget topplån viket gör att kostnaden blir mindre för att bo.
    Kommer ha kvar 25 000 minst att leva på. Vi har ett csn-lån på mindre än 500 kr i mån, inga andra lån.
    Verkar som om många här är skeptiska till att vi klarar oss på detta.
    Borde vi kanske vänta och spara mer pengar?
    det vore ju skillnad om ni inte hade pengarna till toplån och lagfart.
    Har ni barn,vill ni ha? Bara så man har så man klara sig under föräldraledigheten osv:)

    Det kommer gå bra för er iaf:)
Svar på tråden Billigare att bo i hus än i lägenhet?