• Jimmy b

Panik! Hinner jobba 7 månader. Fp = lägsta?

Hej jag börjar få lite smått panik. Är pappa och har precis fått reda på att barn nummer 2 är på väg lite oväntat men önskat. Jag har nytt jobb med ca 30000 i månadslön och  jag hinner jobba 7 månader innan barnet föds samt så har jag tagit ut 100% föräldraledighet med sgi enligt lägstanivå månaderna innan det nya jobbet.. Kommer min fp ligga kvar på lägstanivå eftersom jag inte hinner jobba 240 dagar innnan födsel utan endast 210 eller kan man räkna in månaden med lägstanivån? Hur kommer sgi:n för det första barnet se ut? Är det det samma som för nummer 2? Mitt första barn är nu 1år och 3 månader. Känner paniken då jag inte vet om vi kommer att klara oss på lägsta nivån med ett barn till. Allt pga en månad. Känns ganska surt om det skulle vara så. Kan man höja fp genom att inte ta ut några dagar och jobba "in" den extra månaden efter födseln? Har surfat runt på nätet ett par timmar för att försöka få svar på mina frågor men verkar svårt att hitta. Någon som kan hjälpa till?

• Svar på tråden Panik! Hinner jobba 7 månader. Fp = lägsta?
  • Teskedsmamman

Nu är det 5 år sedan, men jag hann jobba 6 mån 1 vecka mellan 1:an och 2:an och de räknade om min SGI.... Eftersom du kommer ha mindre än 2.5 år mellan barnen så kommer du iaf ha kvar din sgi från första barnet, då den är skyddad, men jag skulle tro att de räknar om den.

3 killar & pojke v35 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Jimmy b

Min sgi för första barnet är enligt lägsta nivå så den vill jag ju definitivt inte ha kvar.

• KossanMuu

sambon hade bara jobbat 4 mån när vår dotter föddes och hans pappadagar baserades ändå på hans lön. de går inte bara på vad man har tjänat längre utan också på vad man förväntas tjäna framöver.

och så måste jag slänga in ett grattis till nummer 2 :D

♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • IsabelleLi

För att få en SGI krävs det att man har en anställning som är beräknad att pågå i minst 6 mån. Det kravet uppfyller du.
    För att få FP beräknad på SGI för de första 180 dagarna så måste man ha arbetat i 240 dagar innan beräknad förlossning. Det är där problemet ligger OM du kommer att börja ta ut fp från början. Isåfall får du 180 kr/dag tills ni kommit upp i 180 st utbetalda dagar för barnet.
    Tar mamman däremot FP för de första 180 dagarna så saknar den regeln betydelse sen när du börjar ta ut fp.

• pigglet

De första 10 dagarna (pappadagarna i samband med förlossningen) blir på lägstanivån.

Om du sedan jobbar minst 1 månad till innan du börjar ta ut fp, så kommer du få fp beräknat på din nya sgi. De går alltså inte efter datumet som barnet föddes, utan det räknas på hur du jobbat när du börjar ta av dagarna!

Och goda nyheter: dagarna du har kvar på ert första barn kommer alltså också att bli på din nya, höga, fp!!

• Anne69

Nu tycker jag att det har blivit väldigt konstigt i tråden Så jag stökar till det lite till...... Så här TROR jag att det är:

- För ert stora barn kan du redan nu få ersättning i relation till din inkomst. Du har ju en sgi och om jag förstått rätt en stadigvarande anställning.
    - För ditt kommande barn kommer du bara få 180 kr per dag om du tar ut föräldrapenning under de första 180 dagarna. Du får alltså olika ersättning för de olika barnen
    - Ersättning för de tio pappadagarna i samband med förlossning är s.k. tillfällig föräldrapenning och baseras på din sgi, alltså ger den ersättning i relation till din faktiska inkomst.

Eftersom vi har så många olika tankar om detta vore jag nu tacksam för om någon fk-kunnig kunde rätta oss!

• pigglet

Ber om ursäkt! Strunta i mitt inlägg#6. Lyssna på Anne69 i stället!!

(Bara en sak jag inte riktigt håller med om. Uppfattar det som att pappan inte har en sgi nu, eftersom han bara hunnit jobba någon månad.
    Eller egentligen 2 saker... jag har hört att man inte kan ha olika ersättningsnivåer för 2 olika barn. Tex om man nollar sin sgi, men blir gravid inom 1:9 år,så räknas fp för första barnet om efter 2-årsdagen. När sedan nästa barn föds så får det den högre fp, och då höjs även barn nr 1 till samma nivå.)

• IsabelleLi

Som Anne69 skriver så är de 10 första pappadagarna Tillfällig föräldrapenning och de dagarna betalas ut enligt faktisk SGI - ingen SGI - ingen ersättning alls.

Eftersom TS nu har en anställning som beräknad att pågå i minst 6 mån så har han rätt till en SGI. Om mer än 180 dagar är uttagna för första barnet så får han SGI-baserad föräldrapenning om det finns dagar kvar för det barnet.

Som jag skrev tidigare så verkar ts inte hinna uppfylla 240-dagarsvillkoret. För de första 180 dagarna som tas ut för barnet kan han isåfall inte få SGI-baserad fp.

Om man inte har sysselsättning på heltid efter första barnets 1-årsdag så sänks SGI till den arbetsinkomst man faktiskt. har. Har man ingen arbetsinkomst alls så nollas SGI. Även om man sänker/nollar SGI så har man ändå rätt till föräldrapenning på samma nivå som före 1-årsdagen fram tills barnet fyller 2 år. Därefter blir dagpenningen på föräldrapenning direktrelaterad till den SGI man faktiskt har. Ingen SGI=grundnivå 180 kr/dag. Detta gäller när man tar ut föräldrapenning för barn 1 även om man har rätt till en högre dagpenning för barn 2.

Blir man gravid med nästa barn inom 1 år och 9 mån så har man rätt till föräldrapenning på samma nivå som för barn 1 ÄVEN om man sänkt eller nollat SGI enligt ovan. Det gäller för barn 2 fram tills barn 2 fyller 2 år, då blir dagpenningen på föräldrapenning direktrelaterad till den SGI man faktiskt har. Har man ingen SGI så får man 180 kr/dag.

• KossanMuu

Är det inte samma regler för pappadagarna som för vanlig FP då? För som sagt fick min sambo baserat på sin lön när dottern var nyfödd och då hade han bara jobbat i 4 mån. Vanlig FP tog han ut när han hade jobbat i 8 mån så där hade han väl uppfyllt 180 dagar iaf.

♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • CeeJay
    KossanMuu skrev 2010-07-09 11:50:20 följande:
    Är det inte samma regler för pappadagarna som för vanlig FP då? För som sagt fick min sambo baserat på sin lön när dottern var nyfödd och då hade han bara jobbat i 4 mån. Vanlig FP tog han ut när han hade jobbat i 8 mån så där hade han väl uppfyllt 180 dagar iaf.
    Nej det är inte samma regler. En SGI får man om man beräknas ha ett arbete som pågår i mer än 6 månader. Den gäller även om man bara har arbetat tex 2 veckor när man sen får barn och tar ut de första 10 pappadagarna. Då får man TFP enligt sin SGI.

För föräldrapenning finns däremot ett krav att man uppfyller 240 dagarsvillkoret om man ska få sin FP baserad på sin SGI från dag 1. Om man tex har arbetat 7 månader när barnet föds uppfyller man inte 240-dagarsvillkoret och man får lägstanivån för föräldrapenningdag 1-180. Däremot uppfyller man kravet att få en SGI och således även FP enligt den SGIn när 180 dagar är uttagna på barnet. Från föräldrapenningdag 181 får man då FP enligt den SGIn, oberoende av vem som tagit ut de första 180 dagarna på barnet.
  • pigglet

CeeJay - du jobbar väl med det här? Stämmer det inte att man inte kan ha 2 olika ersättningsnivåer på 2 olika barn? Jag VET att det var så här för min kompis:
    Sgi på 100% när barn nr1 föddes. Sedan blev hon gravid inom 1:9 år, men skyddade inte sin sgi utan jobbade bara 75%. Så när barnet fyllde 2 sänktes fp till 75%.
    När barn nr2 föddes blev den fp på 100%, och då höjdes även barn nr1:s fp till 100% igen i 2 år.

• iswa

För mig räknar de vad jag tjänat de sista 6 månaderna. och har du en fast anställning nu så tror jag de räknar din månadslön*12, allstå vad du kommer tjäna och inte vad du redan "jobbar in"

Svar på tråden Panik! Hinner jobba 7 månader. Fp = lägsta?