• Pocahontas

    Det är SÅ härligt att amma!

    När jag tittar ned på mina små prinsessor när de äter så blir jag så glad! Ikväll såg ena ut som en hungrig tigerunge när jag la henne till bröstet och hon morrade runt och hade sig när hon skulle suga fast, så gulligt! Och den andra var trött och kinkig och när hon fick lägga sig och amma så såg hon så nöjd och fridfull ut! Hon blundade och åt och resten av världen försvann för henne. Det var bara hon och hennes bästis vänsterbröstet där. Då kände jag mig helt överlycklig över att jag kan ge mina barn det, vilken tur jag har!

    Är ni fler som känner så? trots att man blir snudd på livegen periodvis när man ammar och trots smärtan i början och trots allt kämpande med att få upp mjölkproduktionen i början...

  • Svar på tråden Det är SÅ härligt att amma!
  • fluu
    Sallysally skrev 2015-01-19 20:00:41 följande:
    okej skönt. ska själv amma så länge mitt barn vill det! hur länge ammade du? hur sluta ni sen? :)
    Jag ammade i 19 månader då barnet själv valde att sluta.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fjärrkontrollen
    mami91 skrev 2015-01-19 08:21:57 följande:
    Sambon brukar flaskmata när jag springer ärenden eller behöver paus och att behöva springa ut i köket mitt i natten för att preppa så när man är supertrött känns bökigt.. Dessutom kostar det väl mycket pengar, extra diskning ..?
    Vi har färdiga flaskor i kylen över natten, värmer i mikron 30 sek sen är det bara att mata. Inte jobbigt alls. 
    Att det är mycket pengar? Tycker jag inte. Och att diska en flaska tar 1 min, inte särskilt ansträngande. 
  • Onix

    Ni som ammar, hur hade ni tänkt göra då barnet börjar äta mat? Blir det enbart hämtmat för det måste ju vara väldigt jobbigt och krångligt att laga mat. Även om ni köper färdig burkmat måste ni ju försöka hitta en micro när ni inte är hemma. Jobbigt!!!

  • Sallysally
    fluu skrev 2015-01-19 20:01:11 följande:

    Jag ammade i 19 månader då barnet själv valde att sluta.


    Ok underbart. Kan tänka mig amma så länge jag med eller längre om dottern vill osv..

    Nattamningen känns svårast att sluta med sen i och med uppvaken..hur kände du med de? :)
  • mami91
    Fjärrkontrollen skrev 2015-01-20 07:14:43 följande:
    Vi har färdiga flaskor i kylen över natten, värmer i mikron 30 sek sen är det bara att mata. Inte jobbigt alls. 
    Att det är mycket pengar? Tycker jag inte. Och att diska en flaska tar 1 min, inte särskilt ansträngande. 
    Ja, nej det är säkert inte jättefarligt. Men lite bökigare än annars skulle jag tycka om man jämför. Och vad jag hört så är det väldigt liten del mammor som innan de ens försökt amma väljer flaskmatning så någonstans känns det som att det är det ultimata. 

    Jag menade inte att det är synd om flaskmatarna, men jag tycker ni är duktiga som orkar med för jag trodde det var meckigt. Men om du nu säger att det inte alls är jobbigt så får jag väl sluta tycka ni är duktiga.Fast detta är helt OT, det är ju ingen debatt flaska vs. tutte. 
  • Rocket Mania
    Onix skrev 2015-01-20 08:35:27 följande:

    Ni som ammar, hur hade ni tänkt göra då barnet börjar äta mat? Blir det enbart hämtmat för det måste ju vara väldigt jobbigt och krångligt att laga mat. Även om ni köper färdig burkmat måste ni ju försöka hitta en micro när ni inte är hemma. Jobbigt!!!


    Otroligt dålig jämförelse måste jag säga.

    Dels är det mycket mer som är "jobbigt" med ett litet nyfött barn än ett som är runt 5-6 månader.

    Dessutom äter barn riktig mat 2-4 ggr per dygn, amma/flaska kan bli upp till 12-24 ggr dygn.

    Dels är latheten mest riktad på nattmålen, orka fixa med flaskor och greja när man kan slänga fram bröstet och somna om. Och på natten är det väl ingen som dukar upp mat?
  • mami91
    Onix skrev 2015-01-20 08:35:27 följande:

    Ni som ammar, hur hade ni tänkt göra då barnet börjar äta mat? Blir det enbart hämtmat för det måste ju vara väldigt jobbigt och krångligt att laga mat. Även om ni köper färdig burkmat måste ni ju försöka hitta en micro när ni inte är hemma. Jobbigt!!!


    Och du menar att de som flaskmatar kommer göra det tills barnet börjar sexårsverksamheten? 
  • Onix
    Rocket Mania skrev 2015-01-20 13:21:54 följande:
    Otroligt dålig jämförelse måste jag säga.

    Dels är det mycket mer som är "jobbigt" med ett litet nyfött barn än ett som är runt 5-6 månader.

    Dessutom äter barn riktig mat 2-4 ggr per dygn, amma/flaska kan bli upp till 12-24 ggr dygn.

    Dels är latheten mest riktad på nattmålen, orka fixa med flaskor och greja när man kan slänga fram bröstet och somna om. Och på natten är det väl ingen som dukar upp mat? smile5.gif
    Inget jag har upplevt. Tycker det är krångligare med riktig mat än flaska. För många är det inte bara att slänga fram bröstet och ge mat utan väldigt mycket bökigare.
  • Onix
    mami91 skrev 2015-01-20 13:35:03 följande:
    Och du menar att de som flaskmatar kommer göra det tills barnet börjar sexårsverksamheten? 
    Hur kan du tro jag menar det från texten jag skrev?
  • fluu
    Onix skrev 2015-01-20 08:35:27 följande:
    Ni som ammar, hur hade ni tänkt göra då barnet börjar äta mat? Blir det enbart hämtmat för det måste ju vara väldigt jobbigt och krångligt att laga mat. Även om ni köper färdig burkmat måste ni ju försöka hitta en micro när ni inte är hemma. Jobbigt!!!
    Ja, allt är verkligen antingen svart eller vitt med dig...

    Matlagningen blir för övrigt inte jobbigare för att barnet också ska ätas, den görs ju ändå. Vad jag vet gäller inte det samma med ersättning....
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Sallysally skrev 2015-01-20 10:50:17 följande:
    Ok underbart. Kan tänka mig amma så länge jag med eller längre om dottern vill osv..
    Nattamningen känns svårast att sluta med sen i och med uppvaken..hur kände du med de? :)
    Ja, jag var inställd på att amma på i 2-2,5 år så det blev ett väldigt smidigt och överraskande avslut. Enda gångerna då nattamningen var jobbig var den perioden(mellan typ nio och elva månader) då dottern vaknade en gång i halvtimmen.. Annars har det funkat väldigt bra. Dottern har väckt pappa som puttat över dottern till mig som kunnat halvsova mig genom amningen.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2015-01-20 18:39:02 följande:
    Ja, allt är verkligen antingen svart eller vitt med dig...

    Matlagningen blir för övrigt inte jobbigare för att barnet också ska ätas, den görs ju ändå. Vad jag vet gäller inte det samma med ersättning....
    *äta .... skulle det ju vara, inte ätas
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sallysally
    fluu skrev 2015-01-20 18:40:51 följande:

    Ja, jag var inställd på att amma på i 2-2,5 år så det blev ett väldigt smidigt och överraskande avslut. Enda gångerna då nattamningen var jobbig var den perioden(mellan typ nio och elva månader) då dottern vaknade en gång i halvtimmen.. Annars har det funkat väldigt bra. Dottern har väckt pappa som puttat över dottern till mig som kunnat halvsova mig genom amningen.


    Vad härligt :) slutade hon vakna på natten plötsligt ?
  • fluu
    Sallysally skrev 2015-01-20 19:31:55 följande:
    Vad härligt :) slutade hon vakna på natten plötsligt ?
    Nej. De sista månaderna ammades hon bara en-två gånger per dygn(båda gångerna på natten). Precis mot slutet så var det någon natt hon inte vaknade alls och några nätter när jag lade henne till bröstet och hon tog ett eller två sug bara och var nöjd sedan. Då såg jag ingen mening med det längre eftersom hon inte var intresserad så från och med då har hon fått vatten istället när hon vaknar och hon har inte ens sett efter brösten sedan dess.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Det är SÅ härligt att amma!