Inlägg från: Hypnotica |Visa alla inlägg
  • Hypnotica

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

En nyfiken fråga: Upplever ni att det är mest andra mammor som kommenterar erat flaskmatande eller är det en blandning av både föräldrar och icke-föräldrar?

• Hypnotica
    Toratenshi skrev 2010-07-16 01:56:27 följande:
    Muppigaste komentaren fick jag från damen som hade våran återkoll på sjukhuset. Nu var inte hon ordinare barnmorska utan jobbade på Amningshjälpen (eller ammning STJälpen som maken säger) Där fick jag höra:

"Jag vill att du ska ha slutat med flaska om en vecka. Det är bara oengagerade mammor som flaskar vet du väll?!"

Eeeeeh?!?! Jorå, så att eeeeeh....

Antenatalavdelningens barnläkare hade absolut fel när dom sa att våra tvillingflickor bör tilläggsmatas.
    *vinkar*

Jag hade blivit otrevlig om någon sagt så till mig.
  • Hypnotica
    Här och nu skrev 2010-07-16 09:26:32 följande:
    Närhets-myten är egentligen den sjukaste. Jag o mina ungar krälar runt på varandra o gosar jämt.
    Jag fattar inte ens att folk går på den...Vafan, så när man slutat amma då, slutar man då ge närhet? Eller vaddå? Eller är det bara tutt-hud som räknas?

Närhetsmyten är så jävla dum att man häpnar att folk går på den.
  • Hypnotica
    lokisse skrev 2010-07-16 09:45:26 följande:
    eller den om att ersätings barn blir ointiligenta...
    Hahaha! Hahahaha!
  • Hypnotica
    Här och nu skrev 2010-07-16 10:05:20 följande:
    De flesta ammar ju inte sina adoptivbarn och många adopterade är 2 år o uppåt. Har fått flaska o inte mycket närhet innan dess. Ändå blir det bra folk av dem.
    Mm, för "smarthet" hänger ihop med hur mycket mentalt stimulerad under de tidiga åren. Hjärncellerna har få kontaktpunkter mellan varandra från början, men med stimulans så utvecklar de fler och fler kopplingar....har jag fått förklarat för mig.

Men stod det inte i den här tråden en förklaring till smarthetsmyten? Eller var det i den senaste megaamningstråden?
  • Hypnotica
    Här och nu skrev 2010-07-16 10:24:10 följande:
    Var nog inte i denna tråd. Barn som adopteras lite äldre o som fått dålig stimulans på barnhemmet kan t.o.m utveckla autism-liknande symtom, men det rättas till om stimulansen ökar. Dock får de inte renodlad autism, då detta är en hjärnfunktionsstörning som i regel är medfödd.
    Jag är bra på att minnas saker, men dålig på att komma ihåg källan: Tydligen så innehöll förut inte ersättning några viktiga fettsyror som är viktiga för hjärnar. Men i dagens ersättningar så är det tillsatt.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar