• Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.

• Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
  • ahlcec

Jag har inte fått några dumma kommentarer skulle jag precis skriva, när jag mindes detta: en gång när June var runt 1,5 år fick hon öif. Jag gick till vd-doktorn med henne och han skrev ut medicin och så. Men innan han gav mig receptet sa han; Jag ser här att du inte ammat henne?
    Just det, sa jag. Då sa farbror doktorn att Ja, då är det ju inte så konstigt att hon är sjuk. Hade du ammat hade hon ju aldrig fått öif nu.

Mäh, vilken jävla idiot!

I övrigt är det nog jag själv som har kläckt ur mig saker om amning till mina kompisar. Alltså dumheter som skulle få amningsmullor att rodna, fast då har jag hört vad jag själv sagt och bett om ursäkt.

• TessaS

I verkligheten har jag inte fått några kommentarer, däremot här på FL
    "Du borde inte ha barn alls"
    "Ja, JAG älskar ju mitt barn och alltså ammar jag det"
    "Nöjer man sig med näst bästa för sitt barn så är det väl ok"
    "Ja, vet man inte bättre kan ju det framstå som ett bra alternativ"
    "Du har uppenbarligen problem med närhet"
    osv

• Modgun

Fick en fin kommentar på öppnis (var första och sista gången jag var där) En mamma sa att JAG är minsan en BRA mamma som ammar. Det sa hon till mig när jag tog fram flaskan.

• ahlcec

Just det, och en gång på ett amningsforum när jag helt knäckt ville ha pepp, att det gick bra att sluta amma min förstfödda. Då var det en som bara: Ja alltså, klart man kan ge ersättning, men du behöver nog gå till en psykolog och reda ut det där, varför du inte vill ge ditt barn det bästa och den närheten.
    Mäh?

• Modgun
    ahlcec skrev 2010-07-15 09:11:57 följande:
    Just det, och en gång på ett amningsforum när jag helt knäckt ville ha pepp, att det gick bra att sluta amma min förstfödda. Då var det en som bara: Ja alltså, klart man kan ge ersättning, men du behöver nog gå till en psykolog och reda ut det där, varför du inte vill ge ditt barn det bästa och den närheten.
    Mäh?
    Skrikandes sicka puckon det finns.

Förstår inte vad det är som driver amningsfacister.
  • Hypnotica

En nyfiken fråga: Upplever ni att det är mest andra mammor som kommenterar erat flaskmatande eller är det en blandning av både föräldrar och icke-föräldrar?

• Rockan

Ingen alls, men som nån annan sa, jag delammade så det gjorde kanske skillnad.

Däremot dessa eviga frågor om varför jag inte helammade...som om jag hade lust att diskutera mina bröst med varenda kotte! Okej att de närmaste undrade, men när typ mannes fasters kollega undrar?!?

• ahlcec

Hypnotica - Mest människor utan barn, och det tror jag handlar om att de inte förstår hur känsligt det kan vara.
    Och tvärtom, när jag ammade, då var det mest föräldrar som kom med märkliga anmärkningar.

• Knappamamma

svärmor som kläckte att skälet till att min dotter inte gick upp i vikt som hon skulle var för att hon inte fick amma

• Trotsa

Hittade denna tråd igår och tänkte vad jag är som sluppit knäppa kommentarer...men så kom jag på att jag visst fått en knäpp kommentar! Av en främmande tant på bussen!!

Sonen kom 12v för tidigt och när han var stark nog att amma så begrep han inte hur man gjorde. Han låg där gärna, men sög inte. Så när sonden drogs var det flaska som gällde. Och eftersom de började med Prenanhy på neo så fortsatte vi med Nan när vi kom hem.

Tanten på bussen började prata med mig, man är ju lovligt offer när man har en liten bebis, hon frågade hur gammal han var. Jag svarade som det vara tt han var prematur och angav både korrålder och okorrålder. Så frgåade hon om jag ammade. Nej, svarade jag det begrep han inte hur man gjorde. Stackars barn sa hon. Jag försökte säga att dagens ersättning är lika bra som bröstmjölken. Så frågade hon vilket märke...Men här fick jag stop. Orkade inte få en känga för att vi använde Nesltés ersättning också så jag sa bara att jag inte visste och sen gick vi av nästa hållplats. Hon såg så beklagande och sorgsen ut över att sonen "berövades" amning! *skakar på huvudet*

Annars har jag nog mött förståelse, eftersom han var prematur. Sköterskorna på neo ville gärna att jag skulle försöka, och det gjorde jag. Och jag pumpade i 7v, men hade bara ungefär hälften av vad han behövde. Det var en lättnad att sluta pumpa och bara ge ersättning, fast innan belsutet var taget så hade jag väldiga kval!

Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar