• Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.

• Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
  • cajsasmamma

Dummaste kommentarerna jag har fått för ja flaskmatade min dotter

"Varför vill du inte ge din dotter den närhet hon behöver???"

"Du som har så stora bröst skulle väl ha mjölk bara du gav fanken på det" det var efter att jag förklara att jag inte hade nån mjölk i tuttarna

• Fungus

När jag läser detta blir jag mörkrädd på riktigt...
    Om jag hade fått höra några av de kommentarer jag läser här, när vi var mitt uppe i vårt lilla helvete, så hade jag blivit helt knäckt. Kände mig ju redan som världens sämsta mamma för att jag inget hellre ville än att någon skulle säga till mig att det var ok att sluta amma.

Som tur är har min omgivning varit väldigt förstående, och trots att jag har kunnat se på vissa personer att de haft åsikter, så har de åtminstone varit vänliga nog att hålla dem för sig själva.

På FL däremot har jag fått höra en del riktigt dumma kommentarer. Frekvent återkommande (i olika former) är "ALLA kan amma, det handlar bara om vilja. JAG hade det minsann också jobbigt, men eftersom JAG tycker att det är viktigt att ge barnet det BÄSTA så..."  Obestämd

It?s psychosomatic. You need a lobotomy. I?ll get a saw.
  • Chevbruttan

fick en givande kommentar med första sonen som jag ammade i 3veckor... "ja det är för att du själv är en liten snorunge som du inte begriper att du ska amma" 

med barn nummer 2 som jag kämpade i 2månader att amma under tårar och tandagnissel fick jag höra "får du ingen riktig mat av mamma du"

nu med 3an ska jag inte amma alls gett upp blir bara kattskit å svältande bebisar av min lättmjölk i tuttarna *asg*

• Modgun
    Fungus skrev 2010-07-15 09:55:06 följande:
    När jag läser detta blir jag mörkrädd på riktigt...
    Om jag hade fått höra några av de kommentarer jag läser här, när vi var mitt uppe i vårt lilla helvete, så hade jag blivit helt knäckt. Kände mig ju redan som världens sämsta mamma för att jag inget hellre ville än att någon skulle säga till mig att det var ok att sluta amma.

Som tur är har min omgivning varit väldigt förstående, och trots att jag har kunnat se på vissa personer att de haft åsikter, så har de åtminstone varit vänliga nog att hålla dem för sig själva.

På FL däremot har jag fått höra en del riktigt dumma kommentarer. Frekvent återkommande (i olika former) är "ALLA kan amma, det handlar bara om vilja. JAG hade det minsann också jobbigt, men eftersom JAG tycker att det är viktigt att ge barnet det BÄSTA så..."  Obestämd
    Som sagt idioter finns det överallt.
  • Fungus
    Knappamamma skrev 2010-07-15 09:52:29 följande:
    svärmor som kläckte att skälet till att min dotter inte gick upp i vikt som hon skulle var för att hon inte fick amma
    Hjälp! Jag undrar hur min dotter skulle sett ut om de blir större av amning. Minisumo är hon ju redan
    It?s psychosomatic. You need a lobotomy. I?ll get a saw.
  • Mjesec

Det var nog av min mor dessvärre..
    Då sonen gick ner en bra bit över10% trots att han åt var 3e timme och det tog ca 40 min varje matning så vart vi återinlagda på BB för att först intensivamma vilket inte alls funkade, och efter att TILLSLUT efter många om och men fått sköterskan att inse att han behövde något mera, han var hungrig (efter 1,5h ammande) så började jag delamma, vilket funkade sålänge sambon var hemma (en matning tog upp mot 1,5h och matas minst var4e timma.. ) men när han började jobba gav jag upp, som de flesta förstår så var det inte riktigt fungerande.. Så jag flaksmatade helt från att sonen var 3v. Och min mor komenterade i säkert 1månad efteråt att "mamma var så snål med mjölken, stackare" eller liknande kommentarer.

´Mamma ammade mig MEN hade även tillägg under en tid. Man tycker hon borde förstå, men icke. Idag 2mån efter att jag slutat amma har nog nästan accepterat det..

• rumpkullan
    Hypnotica skrev 2010-07-15 09:24:55 följande:
    En nyfiken fråga: Upplever ni att det är mest andra mammor som kommenterar erat flaskmatande eller är det en blandning av både föräldrar och icke-föräldrar?
    Sjukvårdspersonal och äldre tanter (som själv fått barn)  var de som provocerades av vår flaskmatning.
    Speciellt när de insåg att det var bröstmjölk i flaskan.

Jag borde ha kämpat mer, jag borde ha jobbat lite till på att få amningen att funka, jag gjorde det onödigt jobbigt för mej själv...

Att jag kämpade i flera veckor och att dottern totalvägrade bröstet och bara skrek så fort hon kom i närheten av nakna bröst, DET hade ju inget med det hela att göra...
    (jag får väl trösta mej med att hon inte kommer bli lesbisk iaf *suckar ironiskt*)
  • Här och nu

Vilka idioter det finns därute! Mycket har jag tålt, men skulle nån häva ur sig nåt på bussen hade den fått veta vad den hette. Min kompis/granne sa inför mitt andra barn: Man får ju inte ge upp FÖR lätt! Jaså, sa jag. Vem avgör när det är för lätt? Då hade jag själv börjat prata amning, men ändå.

• Modgun
    Mjesec skrev 2010-07-15 10:12:45 följande:
    Det var nog av min mor dessvärre..
    Då sonen gick ner en bra bit över10% trots att han åt var 3e timme och det tog ca 40 min varje matning så vart vi återinlagda på BB för att först intensivamma vilket inte alls funkade, och efter att TILLSLUT efter många om och men fått sköterskan att inse att han behövde något mera, han var hungrig (efter 1,5h ammande) så började jag delamma, vilket funkade sålänge sambon var hemma (en matning tog upp mot 1,5h och matas minst var4e timma.. ) men när han började jobba gav jag upp, som de flesta förstår så var det inte riktigt fungerande.. Så jag flaksmatade helt från att sonen var 3v. Och min mor komenterade i säkert 1månad efteråt att "mamma var så snål med mjölken, stackare" eller liknande kommentarer.

´Mamma ammade mig MEN hade även tillägg under en tid. Man tycker hon borde förstå, men icke. Idag 2mån efter att jag slutat amma har nog nästan accepterat det..
    Din egna mor alltså?
    för mig var det min mamma som peppade mig att jag ointe behövde kämpa som en idiot när amningen uppenbarligen inte fungerade.
    Tyvärr så tog det för lång tid innan jag lysnade på vad hon sa.
  • Här och nu

Det är olika vilka som hetsar mest till amning. Men en konstig grupp är de som haft problem, men minsann kämpat, haft ont osv för BARNETS SKULL. Jag fick ge upp för BARNETS SKULL. Annars hade han blivit fullständigt uttorkad.

Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar