• Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.

• Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
  • Här och nu
    Pyris skrev 2010-07-15 10:52:15 följande:
    Ja, det är skönare, men det är inte lättare tycker inte jag heller.
    Jag kunde amma mitt 6:e barn och gjorde det endast av det skälet att det var så himla bekvämt. Men lider man av smärta eller motvilja är det ju såklart mycket lättare att ge flaskan.
    Jag hade problem med att min kropp inte förstod att den skulle öka produktionen i tillväxtperioden. Istället sinade det, så jag kunde inte amma dom andra barnen längre än typ 9 veckor.
    Jag har bara kunnat helamma ett dygn på 2 barn, så jag vet inte vilket som skulle va bekvämast, men efter allt krångel ser jag flaskan som mest bekväm. På BB ville de använda sån där snipa/drickskål. Sånt jäkla skit. Det bara rann nerför hakan på ungen. När jag låg på specMVC pga. en infektion under BB-tiden, tyckte tydligen en sköterska att det var nog o frågade om jag ville ha flaska. Sen dess släppte vi inte flaskan.
  • Här och nu
    myran82 skrev 2010-07-15 11:07:25 följande:
    Det var nog läkaren på vårdcetralen som menade på att det var mitt fel att sonen hade åkt på en rejäl förkyldning vid 2½ månaders ålder.

Enligt honom hade sonen inte blivit sjuk om jag hade ammat honom. Ungefär så sa han.
    Har den läkaren inte gått nån fortbildning sen han blev klar år 1800?
  • Här och nu
    myran82 skrev 2010-07-15 11:12:31 följande:
    Just de.

Vi var & kikade på ett hus vi ev skulle hyra. Då frågar hon som hade huset hur det gick med amningen osv (sonen var ca 2 månader). Jag sa som det va att han äter ersättnng för att min mjök sinade. Då sa hon att det kan den inte alls göra och att jag borde sätta igång amningen igen genom att låta sonen suga typ dygnet runt framöver.
    Det att jag hade kämpat mycket för att få mjölken att rinna till spelade visst ingen roll, jag hade tydligen inte försökt tillräckligt.

Hon sa att allt går om man bara vill & hon var inte trevlig i tonen. Tur att vi inte gillade huset och hyran.
    KAN inte bebisar käka ersättning? Mina ungar åt ersättning så det skvalpade i dem. Hade nog aldrig kunnat köpa det huset iaf. Och vilken påflugen fråga! Att du inte bad henne komma hem till dig och sköta hushållet, så kunde du amma dygnet runt.
  • Här och nu

Någon här som inte mått dåligt över att inte kunna amma? För det har aldrig jag. Mådde i så fall dåligt av att jag inte stoppade tidigare för första sonens skull. Det jag verkligen mådde dåligt av var all hets. T.o.m från sambon. Han gjorde sällan nåt i hushållet. Hemmet skulle va tipp topp när han kom från jobbet. Väl hemma satte han sig vid datorn o sa: När du har ammat klart får du städa. Säkert en bidragande orsak till att amningen inte funkade.´Vid samtal med bm inför andra barnet sa jag att hon behövde hjälpa min sambo att stötta mig vid amningsförsökt, men han bara sa att jag försökt för lite. Behöver jag tillägga att han inte är min sambo idag? Dock är han pappa till båda mina barn.

• rumpkullan
    Här och nu skrev 2010-07-15 12:44:32 följande:
    KAN inte bebisar käka ersättning? Mina ungar åt ersättning så det skvalpade i dem. Hade nog aldrig kunnat köpa det huset iaf. Och vilken påflugen fråga! Att du inte bad henne komma hem till dig och sköta hushållet, så kunde du amma dygnet runt.
    Menade inte tanten att mjölken inte kan sina?
  • Helene70
    Här och nu skrev 2010-07-15 12:48:54 följande:

Någon här som inte mått dåligt över att inte kunna amma? För det har aldrig jag. Mådde i så fall dåligt av att jag inte stoppade tidigare för första sonens skull. Det jag verkligen mådde dåligt av var all hets. T.o.m från sambon. Han gjorde sällan nåt i hushållet. Hemmet skulle va tipp topp när han kom från jobbet. Väl hemma satte han sig vid datorn o sa: När du har ammat klart får du städa. Säkert en bidragande orsak till att amningen inte funkade.´Vid samtal med bm inför andra barnet sa jag att hon behövde hjälpa min sambo att stötta mig vid amningsförsökt, men han bara sa att jag försökt för lite. Behöver jag tillägga att han inte är min sambo idag? Dock är han pappa till båda mina barn.

Med all respekt men HERREGUD vilken oempatisk människa! 

Grattis för att du har gjort dig av med honom!
  • Här och nu
    Helene70 skrev 2010-07-15 12:53:09 följande:

Med all respekt men HERREGUD vilken oempatisk människa! 

Grattis för att du har gjort dig av med honom!
    Han gjorde sig faktiskt av med mig, för jag var ju så korkad som inte accepterade allt han sa. Jag är säker på att min nuvarande särbo; har inte flyttat ihop än; skulle låta mig försöka amma hela dygnet om jag ville och ta hand om både hushåll o mina barn som jag har med den andre under tiden.
  • TessaS
    Här och nu skrev 2010-07-15 12:48:54 följande:

Nej, aldrig haft ens en smula dåligt samvete för att jag inte ammat.
    Har, ungefär som du,  snarare dåligt samvete för att jag inte stod på mig på bb utan ammade för att alla tjatade på mig. Det var för jävligt och de första dagarnas matstunder var gråt, tandagnisslan och ångest... både för mig och min son. Önskar att jag hade haft mer ork och satte ner foten.
    Men har aldrig ångrat eller haft dåligt samvete för mitt val att inte amma.
  • Bridgett

Min BVC-sköterska gav mig ett helt kompendium som hon satt ihop med medicinska artiklar om hur bra det var att amma! Detta efter att sonen rasat i vikt och var mager som ett streck trots att jag verkligen kämpat med amningen, bl a ammat var tredje timme dygnet runt, haft mjölkstockning och rejält såriga bröstvårtor. Behöver jag säga att jag inte gick till henne igen!

• myran82
    Här och nu skrev 2010-07-15 12:44:32 följande:

Tydligen kan inte mjölken sina enligt henne.

Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar