• Anonym

    Hur mycket pengar har ni?

    Som rubriken lyder...


    Om ni lägger ihop, lönekonton, sparandekonto, fondkonto....hur mycket pengar har ni då? (Inte pensionssparande)
    Ange gärna även ålder, om ni har barn, hur ni bor och lön


    Jag har ca 150.000 kr totalt.


    29 år
    Inga barn
    Sambo
    22000 kr/mån.

    Hoppas på många svar!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-16 13:16
    Gärna om ni har skulder också och på vad? Hus, bil, annat.
    Bor ni i hyresrätt, bostadsrätt eller hus?

    Jag bor i hyresrätt, inga skulder.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-16 13:20
    Skriv om ni har det tillsammans med sambon eller egna pengar.
    Jag har 150000, tillsammans 350000:-
  • Svar på tråden Hur mycket pengar har ni?
  • Anonym (Hardetbra)

    Vi är 35 & 37 och har ett barn. Vi har ut 65000:- innan skatt tillsammans. Aktiekonto ca 3 miljoner Bankkonton, ingen aning, kanske 200 000:- Äger två onoterade AB som är skyldiga oss ca 700 000:- i utlånade pengar och vad företagen är värda har jag ingen aning om. Äger ett hus med taxeringsvärde 3.3 milj utan lån. Vi är inte så shoppiga av oss, men jag unnar mig spabehandlingar, maken en del teknikprylar, skruttig bil, kläder från H&M, men äter mycket ute både billigt och dyrt och reser mycket, normalt sett 4-5 ggr per år. Gemensamma CSN-lån ligger nog på 6-700 000:-

  • CRob
    25 ar gift (make 29) Bor utomlands Make o jag ager (100 %) foretag som omsatter cirka 15 milj kr (runt 30 milj kr nasta ar) Sparkonto m cirka 200,000 kr Manadslon cirka 70 - 80,000 kr (vi anpassar var lon for att inte betala for mkt skatt) Inga barn (hoppas o planerar) Inga lan (foretaget har ett litet lan pa 100,000 kr) Hyr hus fornarvarande men planerar att bygga drom huset inom 1 - 2 ar.

    Vi har byggt foretaget fran 0 kr pa 4 ar till vad det ar i dag. Inte betalat oss sjalva lon pa 3 ar och antligen borjar det lona sig!

  • Anonym (Knösus)

    Vi /jag 2 går i god för ca 3-4 miljoner. Alltså aktier och obligationer ? Även ett bra sparande på ett par 100.000 kr.(ca 340.000) Pappa och min morbror äger flera företag och dessutom har vi ärvt massa pengar från våra släkningar, så vi har det "gott" ställt. Har aldrig behövt oroa oss för penar. "Bara och handla..? Visst känns skönt att ha sin framtid säkrad, men mkt pengar gör en INTE lyckligare. Visst det löser en massa, men vi har alltid levt gott i familjen osv.

    Pappa vann dessutom ett par miljoner på Bingolotto för x antal år sen, så detr finns en del kvar där med som han valde att dela upp bland syskon och barn.

    Jag brukar donera en del av mina pengar till Barncancer fonden och till Alzheimer fonden, tycker det är viktigt att forska i dessa tragiska sjukdomar. Då vi förlorat många i se här sjukdomarna. 

    Dessutom har vi 5 fadderbarn i Gambia som vi dessutom har hälsat på och hjälpt dem att bygg aupp en by och en skola, det känns mkt bättre än att slösa. Detta skulle jag vilja jobba med i framtiden.

    Vi har 2 barn och skulle vilja lära dem att pengar är inte allt utan att det är bättre att ge än ta!

    Go´kväll

  • CarpeDiem74
    Anonym (Knösus) skrev 2010-07-17 03:23:26 följande:
    Vi /jag 2 går i god för ca 3-4 miljoner. Alltså aktier och obligationer ? Även ett bra sparande på ett par 100.000 kr.(ca 340.000) Pappa och min morbror äger flera företag och dessutom har vi ärvt massa pengar från våra släkningar, så vi har det "gott" ställt. Har aldrig behövt oroa oss för penar. "Bara och handla..? Visst känns skönt att ha sin framtid säkrad, men mkt pengar gör en INTE lyckligare. Visst det löser en massa, men vi har alltid levt gott i familjen osv.

    Pappa vann dessutom ett par miljoner på Bingolotto för x antal år sen, så detr finns en del kvar där med som han valde att dela upp bland syskon och barn.

    Jag brukar donera en del av mina pengar till Barncancer fonden och till Alzheimer fonden, tycker det är viktigt att forska i dessa tragiska sjukdomar. Då vi förlorat många i se här sjukdomarna. 

    Dessutom har vi 5 fadderbarn i Gambia som vi dessutom har hälsat på och hjälpt dem att bygg aupp en by och en skola, det känns mkt bättre än att slösa. Detta skulle jag vilja jobba med i framtiden.

    Vi har 2 barn och skulle vilja lära dem att pengar är inte allt utan att det är bättre att ge än ta!

    Go´kväll
    Oj, önskar att man skulle få känna på hur det är ngn gång . Fint av er att donera era pengar å att ha fadderbarn! Det mår man bra av, en väldigt fin å god gärning!
    Wilma ✫ Alwin ✫ Wille
  • Anonym (Knösus)
    Anonym (Knösus) skrev 2010-07-17 03:23:26 följande:
    Vi /jag 2 går i god för ca 3-4 miljoner. Alltså aktier och obligationer ? Även ett bra sparande på ett par 100.000 kr.(ca 340.000) Pappa och min morbror äger flera företag och dessutom har vi ärvt massa pengar från våra släkningar, så vi har det "gott" ställt. Har aldrig behövt oroa oss för penar. "Bara och handla..? Visst känns skönt att ha sin framtid säkrad, men mkt pengar gör en INTE lyckligare. Visst det löser en massa, men vi har alltid levt gott i familjen osv.

    Pappa vann dessutom ett par miljoner på Bingolotto för x antal år sen, så detr finns en del kvar där med som han valde att dela upp bland syskon och barn.

    Jag brukar donera en del av mina pengar till Barncancer fonden och till Alzheimer fonden, tycker det är viktigt att forska i dessa tragiska sjukdomar. Då vi förlorat många i se här sjukdomarna. 

    Dessutom har vi 5 fadderbarn i Gambia som vi dessutom har hälsat på och hjälpt dem att bygg aupp en by och en skola, det känns mkt bättre än att slösa. Detta skulle jag vilja jobba med i framtiden.

    Vi har 2 barn och skulle vilja lära dem att pengar är inte allt utan att det är bättre att ge än ta!

    Go´kväll
    Ja, vi har blivit fostrade till att dela med oss och även hjälpa andra. Speciellt de som hat det lite tuffare i vardagen i vårt just nu knäppa samhälle.  Det gör en lyckligare än pengar, att ge och dela med sigmenar jag
  • Anonym (Knösus)
    CarpeDiem74 skrev 2010-07-17 03:31:38 följande:
    Oj, önskar att man skulle få känna på hur det är ngn gång . Fint av er att donera era pengar å att ha fadderbarn! Det mår man bra av, en väldigt fin å god gärning!
    tack det känns väldigt givande. När de skickar foto från Gambia på det de fått i skolan, kläder osv.
  • Anonym (pensionär)

    In cirka 11 000  - ut lika mycket under sommarmånaderna, då  jag ställt på min gamla bil.

    Med bilen avställd händer det att det finns pengar kvar på in- och ut-kontot, som jag då flyttar över till sparkonton.
    På ett konto har jag nu drygt en tusenlapp, som måste betalas för kvarskatt senast i slutet av året.

    På mitt andra sparkonto har jag lite drygt 3000,  buffert tills glasögonen går sönder eller tandläkaren blir dyr,  Skulle också gärna vilja ha en skrivare med scanner, som går att ansluta till ganska nya laptopen. Och en del annat, som att kunna ge generösa födelsedagspresenter och julklappar.

    Betald bostadsrätt  (i samhälle, där man får vara glad om man får 175 000 för en lägenhet som min).  Har hyfsad köplats till kommunala bostadsbolaget till den dag jag ev. känner mig så pank att jag står ut med att lämna min härliga trea i markplan med  trygga grannkontakter.

    Betald kolonistuga (får jag tillbaka 45 000?).   Den rostiga lilla bilen och lika rostiga cykeln är också  betalda.

    Blir lite avis på bekanta,  som berättar om vinresan til Alsace,  all inclusive-semestern  i Turkiet ,  fjorton dagar i Santa Margarita (fast där blev de magsjuka),  veckan i hyrt hus i Spanien,  kryssningen i Kroatien osv osv,  ofta med barn och barnbarn medbjudna.

    Jag är glad när jag får ihop till en tågresa till barn och barnbarn inom landet.  En vecka på vandrarhem i Sverige med gänget.

    När jag läser er andra känner jag mig glad att jag  precis klarade av CSN  till pensioneringen.  Hade också äldre lån, som ansågs så fördelaktiga att jag råddes behålla även när jag fått reavinst eller arv.   Någon avskrivning märkte jag aldrig av, snarare en slutspurt med saftiga delbetalningar, så att CSN säkert skulle få tillbaka allt inför min 65-årsdag.
    Två akademiska examina, 30 års arbete, förutom alla sommarjobb och lite föräldraledighet,  lite privat pensionssparande - hade hoppats på mindre stram budget.  OK, valde yrke efter lust, inte p g a lönen....

    Har successivt anpassat mig;  från DN året om till DN Söndag till ingen DN alls,  tog bort lokaltidningen också (båda kan jag delvis läsa på nätet),  från att ha bil året om till att ha den några sommarmånader,  från att klippa håret var sjätte vecka till att klippa till bröllop och begravning när jag ska träffa avlägsna släktingar och bekanta,  Förr köpte jag nya kläder då och då.   Åt  Dagens lunch ute  då och då.   Fikade i bistron när jag åkte tåg.   Köpte en tidskskrift/veckotidning ibland,  en bok - ja, de lasterna är jag inte helt fri ifrån. 

    Utan stuga och bil skulle jag ha mer att röra mig med,  förr eller senare gör jag mig av med dem.  Fick både tomatplantor och sättpotatis i våras som väl var,   allt sådant kostar.   Vad hände med datorn....  godnatt!

  • everloving

    Här är någon som knappast är rik..

    På kontot har jag just nu 160 kr (får pengar på måndag)
    På sparkontot finns ca 3000.

    Ensamstående, inga barn, hyreslägenhet, långtidsjukskriven

    Får ut 10500 kr varje månad.

  • Anonym (Tyra)

    Jga får ut ungrfär 13 000 varje månad (jobbar inte heltid)..
    sen har jag csn lån och lite hund/katt/barn försäkringar att betala + bredband osv.. Bor i Hyresrätt. Har inga lån förutom CSN.

    Sambon får just nu a-kassa (typ 1000 kr i månaden, lite eftersom han jobbat eller pluggat hela sitt liv).

    Jag har 1000 kr på mitt sparkonto. Sen har vi 26 000 placerat i fonder.

    Vi har inte så mycket pengar men vi har levt på betydligt mindre. Vi klarar oss varje månad. Får sambon ett jobb (som han förhoppningsvis får snart) kommer vi leva ungefär som vi gör nu och lägga undan hela hans lön så att vi kan köpa hus eller lägenhet i sinom tid.

  • Anonym

    Ensamstående mamma till ett barn. 10500 i a-kassa och sedan underhåll och barnbidrag. Har väl ca 12 000 sparade för oförutsedda utgifter.

Svar på tråden Hur mycket pengar har ni?