• Anonym (Lizilou)

    Brukare som vägrar ta sin medicin???Vad gäller?

    Fick ett samtal nyss om en brukare vi har (jag är telefonjour så att säga under semestern)

    Denne vägrar ta sin medicin, sa att detta är frivilligt eftersom "Pelle" inte är under tvångsvård. Däremot kan jag se konsekvenserna av att Pelle inte tar medicinen.

    Bad de kontakta HSV (som till viss del har ansvar över Pelle) och dokumentera noga att Pelle vägrat.

    Gjorde jag rätt då? Kan tillägga att man ville ringa chefen osv men det skall väl inte behövas?

    Inte helt 100 på att jag gjorde rätt...men Pelle vill absolut inte ta medicinen idag.

  • Svar på tråden Brukare som vägrar ta sin medicin???Vad gäller?
  • Elsans

    Eftersom det inte är tvångsvård så är det som du sa frivilligt. Vill han inte så vill han inte, bara att acceptera.


  • Anonym (Lizilou)
    Elsans skrev 2010-07-17 21:46:21 följande:
    Eftersom det inte är tvångsvård så är det som du sa frivilligt. Vill han inte så vill han inte, bara att acceptera.
    Bra då sa jag rätt då, har aldrig varit i situationen bara läst om det för många år sedan. Ville bara ha det bekräftat så att säga.
  • Anonym (varför brukare?)

    tycker det känns relevant i frågan vilken som är anledningen till att "pelle" har assistans. Har han en psykisk nedsättning som gör att han inte kan ta rationella beslut, tex att ta sin medicin, som kanske inte förstår konskevenserna om han inte tar den, då tycker jag det är läge att kliva in. Man finns ju där för att vara en förlängd arm, att räcka till där brukaren själv inte räcker till. det gäller ju inte bara det fysiska som att kunna komma på toa, klä på sig, göra ärenden osv. utan även att må så bra som möjligt, och om personen i fråga inte klarar av det på egen hand, pga psykiskt handikapp så måste man gå in. är det däremot en person med fysiskt handikapp, men som väljer att inte ta medicin är det dennes beslut. då är personen iaf medveten om konsekvenerna.

  • Elsans
    Anonym (varför brukare?) skrev 2010-07-17 21:49:10 följande:
    tycker det känns relevant i frågan vilken som är anledningen till att "pelle" har assistans. Har han en psykisk nedsättning som gör att han inte kan ta rationella beslut, tex att ta sin medicin, som kanske inte förstår konskevenserna om han inte tar den, då tycker jag det är läge att kliva in. Man finns ju där för att vara en förlängd arm, att räcka till där brukaren själv inte räcker till. det gäller ju inte bara det fysiska som att kunna komma på toa, klä på sig, göra ärenden osv. utan även att må så bra som möjligt, och om personen i fråga inte klarar av det på egen hand, pga psykiskt handikapp så måste man gå in. är det däremot en person med fysiskt handikapp, men som väljer att inte ta medicin är det dennes beslut. då är personen iaf medveten om konsekvenerna.
    Så om "pelle" är dement och inte förstår att han blir dålig utan sin medicin så gör du vad? öppnar munnen och trycker in?
  • Anonym (Lizilou)
    Anonym (varför brukare?) skrev 2010-07-17 21:49:10 följande:
    tycker det känns relevant i frågan vilken som är anledningen till att "pelle" har assistans. Har han en psykisk nedsättning som gör att han inte kan ta rationella beslut, tex att ta sin medicin, som kanske inte förstår konskevenserna om han inte tar den, då tycker jag det är läge att kliva in. Man finns ju där för att vara en förlängd arm, att räcka till där brukaren själv inte räcker till. det gäller ju inte bara det fysiska som att kunna komma på toa, klä på sig, göra ärenden osv. utan även att må så bra som möjligt, och om personen i fråga inte klarar av det på egen hand, pga psykiskt handikapp så måste man gå in. är det däremot en person med fysiskt handikapp, men som väljer att inte ta medicin är det dennes beslut. då är personen iaf medveten om konsekvenerna.
    Kan inte säga så mycket här, men psykiskt och till viss del fysiskt, mycket självmordsbenägen kan inte se något ljust med något alls, riktigt dålig men inte tillräckligt för att ett LPT skall kunna tas. Brukaren själv tycker inte medicinerna hjälper och kan inte se några positiva resultat även om denne faktiskt gör framsteg.

    Har div diagnoser men är "med" så att säga men kan nog inte se konsekvenserna av saker och ting.
    Brukaren har personal med sig hela natten.

    men som sagt vi har ju inga befogenheter att tvångsmedicinera, även om man känner att man i detta fall faktiskt velat, för BRUKARENS SKULL....Å andra sidan kan brukaren vända på en femöring och ångra sig, man vet aldrig
  • Anonym (varför brukare?)
    Elsans skrev 2010-07-17 21:52:08 följande:
    Så om "pelle" är dement och inte förstår att han blir dålig utan sin medicin så gör du vad? öppnar munnen och trycker in?
    ja, för självklart måste man vara brutal....
    nej, men det beror på vad föreskrifterna är gällande brukaren. sånt ska finnas. jag har haft brukare som man tyvärr har fått tvinga ner medicin i, då har brukaren inte varit i stånd att förstå själv. då har det dock funnits föreskrifter att denne MÅSTE få sin medicin, och vägrar denne, så måste man tvinga ner det, hur hemskt det än är.
  • Elsans
    Anonym (varför brukare?) skrev 2010-07-17 21:55:21 följande:
    ja, för självklart måste man vara brutal....
    nej, men det beror på vad föreskrifterna är gällande brukaren. sånt ska finnas. jag har haft brukare som man tyvärr har fått tvinga ner medicin i, då har brukaren inte varit i stånd att förstå själv. då har det dock funnits föreskrifter att denne MÅSTE få sin medicin, och vägrar denne, så måste man tvinga ner det, hur hemskt det än är.
    Ja men vad menar du med att "gå in" då? Man kan ju ändå förutsätta att den som ringt TS har försökt allt h*n kan för att få i "pelle" medicinerna och då är det ju att tvinga ner som är kvar. Eftersom det inte finns beslut som tvångsmedicinering så är det oavsett diagnos eller psykisk hälsa bara att acceptera att "pelle" inte vill ha sin medicin idag. Fy fan rent u t sagt så människor behandlas
  • Anonym (Lizilou)
    Elsans skrev 2010-07-17 22:03:16 följande:
    Ja men vad menar du med att "gå in" då? Man kan ju ändå förutsätta att den som ringt TS har försökt allt h*n kan för att få i "pelle" medicinerna och då är det ju att tvinga ner som är kvar. Eftersom det inte finns beslut som tvångsmedicinering så är det oavsett diagnos eller psykisk hälsa bara att acceptera att "pelle" inte vill ha sin medicin idag. Fy fan rent u t sagt så människor behandlas
    Ja det har varit duktiga människor inne och jobbat, visst får man vara väldigt tuff mot den brukaren ibland, men samtidigt ger det resultat och Pelle är väldigt nöjd efteråt.

    Man kan även resonera med Pelle "Att du kommer att må jättedåligt om du inte tar medicinen, eller tom säga att för din skull är det inget som skall disukteras utan nu tar du den eller gör vad som nu skall göras...men det gick inte alls då det bara var skrik och slag.
  • Elsans
    Anonym (Lizilou) skrev 2010-07-17 22:17:36 följande:
    Ja det har varit duktiga människor inne och jobbat, visst får man vara väldigt tuff mot den brukaren ibland, men samtidigt ger det resultat och Pelle är väldigt nöjd efteråt.

    Man kan även resonera med Pelle "Att du kommer att må jättedåligt om du inte tar medicinen, eller tom säga att för din skull är det inget som skall disukteras utan nu tar du den eller gör vad som nu skall göras...men det gick inte alls då det bara var skrik och slag.
    och då har de ju gjort allt de kan!
Svar på tråden Brukare som vägrar ta sin medicin???Vad gäller?