Inlägg från: ChoopChoopSong |Visa alla inlägg
  • ChoopChoopSong

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag förstår inte. Varför lägger alla allt ansvar på TS?

Hon ska behandla barnen med RESPEKT ja. De är en del av FAMILJEN (de veckor de bor där).

Men hon är INTE lika ansvarig för deras kläder eller skötsel, som bio-pappan och bio-mamman! De har det största ansvaret och kan de inte sköta det, eller hålla i pengar - tough shit!

Fast om jag levde nära något barn som for illa pga bioföräldern, skulle jag försöka ingripa om jag kunde, givetvis.
    Men hey, detta handlar om märkeskläder! Inte om att barnen inte får omvårdnad eller går i trasor.

/ Hälsar en som växte upp utan märkeskläder och är lika glad för det

• ChoopChoopSong

Dessutom anar jag att den typiska FL-synen på könsroller sticker fram sitt ful tryne.

Det är tydligen alltid KVINNAN som ska handla kläder - både till sina egna ungar och andras - samt inte göra skillnad på barnen. Trots att barnen har en PAPPA. Varför kritiserar ingen honom? Om det nu finns nåt att kritisera. Tar ungarna verkligen skada av att gå runt i HM-kläder? Vad är det för fel på HM-kläder? Tror ni att alla andra barn springer omkring i märkeskläder eller vad?

Och om bio-mamman nu tycker att det är så HEMSKT att hennes ungar inte har lika "fina" kläder som sin halvsyster, får hon väl be pappan om pengar och köpa själv! Samt sluta gnälla. Jag blir så TRÖTT på sånt här.

• ChoopChoopSong

Jamen VAD BRA!

Om jag mot förmodan skilde mig från min älskling och träffade en ny man - som blev styvpappa - då skulle han alltså vara lika ansvarig för barnen som jag? Praktiskt!

Ärligt - tänk efter. Försök att inse vilka typiska kvinnofällor ni målar upp, när ni kallar TS självisk och kall, utan att säga ett uns om bio-pappans eller bio-mammans ansvar.

TS har inte med ett ord sagt att hon behandlar barnen illa på något sätt. Tvärtom att hon lagar mat till alla, hittar på saker med dem etc.

Det låter som om hon redan gör lika mycket som bio-pappan. Utom det där med nattningarna och märkeskläderna.

Men bio-mamman är säkert jättesur för att TS inte vill leka Askungen eller hemmafru och ta hand om HENNES ungar också, lägga ut lika mycket pengar på dem etc...

Så länge inte TS behandlar styvbarnen illa på något sätt, riktar ni kritiken åt helt fel håll.

• ChoopChoopSong
    Virriga Vera skrev 2010-07-19 23:27:27 följande:
    Jag förstår ärligt inte den aggresion som vissa här visar TS. Hon kör inte sina bonusbarn till dagis för att det blir en omväg för henne och det är på vägen för barnens pappa. Varför skall hon då köra? Bara för att hon är kvinna och styvmamma? Hon köper inte kläder för att det gör barnens föräldrar. Hon nattar inte barnen för att deras pappa gör det. Om nu TS varit man så hade ni inte reagerat så aggressivt.
    PRECIS!

Men på FL lever vi kvar på järnåldern, liksom

Är man inte bullmamma åt alla barn som råkar springa förbi utan märkeskläder, eller med en fattig bio-morsa, så är man en Dålig Kvinna.

*går och tänder elden i spisen och hämtar ved och vatten*

Exakt VAD är det som får er att tro att barnen vansköts, bara för att pappan tar största ansvaret de veckor de är hos honom? TS kan säkert täcka upp, och gör det ju också till viss del. Vad är problemet???
  • ChoopChoopSong
    Lavish skrev 2010-07-19 23:41:04 följande:
    ¨
    Jag ser problemet som ekonomiskt. Visst nu är det väl OK. Men tänk när det är en 13 åring, en 15 åring och en 17 åring. 13 åringen får en skitsnygg designergarderob för astronomiska summor varje år. 15 åringen och 17 åringen får handla det billigaste på HMs rea. Vilken familjedynamik blir det? Vilka syskonrelationer?
    Det problemet kan jag absolut förstå. Men det problemet kommer först om ca 10 år. Och då kanske bio-mamman har jobbat upp sig lite och har lite mer pengar över till sina döttrar. Pappan kanske har insett vikten av kläder och rättvisa, TS kanske inte längre klär sin dotter som en modedocka (vilket jag också kan tycka låter lite... nja. Men det är hennes val).

Problemet är att många i den här tråden, lägger allt ansvar på TS. Det är tydligen hon som ska reda ut familjesituationen. Det är hon som ska hålla ihop familjen. Det är hon som ska se till att barnen inte behandlas orättvist... Eller?

NEJ och åter NEJ! Det är INTE hennes ansvar, så länge hon gör sin DEL samt är SNÄLL mot barnen! Och inget tyder på att hon inte är det.
  • ChoopChoopSong
    Viccy skrev 2010-07-19 23:46:47 följande:
    Jag menar inte bara det med kläderna... Hela hennes ton skriker: Mitt barn - hans ungar!

Det var det jag syftade på!
    Javisst, hon bryr sig inte ett skit om sina styvbarn! Hon bara städar efter dem, lagar mat åt dem, hjälper dem med läxorna, hittar på saker med dem etc...

Ärligt talat - borde inte den här tråden ligga i Sandlådan? (Eller vissa svar i alla fall).
  • ChoopChoopSong
    My Girls skrev 2010-07-19 23:58:40 följande:
    Det borde göras ett spel "Jakten på den elaka bonusmamman"
    där bonusmamman blir stenad varje gång hon inte stannar på "baka bulla" rutan eller på självuppoffranderutan.
    Samt betala böter om hon inte beter sig som en biologisk förälder.
    Shit vad bekvämt att förvänta sig att bonusen ska ta fullt ansvar. Kanske ska ordna något varannan vecka boende och så sticker jag till Rhodos en vecka medan bonusen betalar ALLT under tiden. Mitt ex sitter då och pillar navelludd framför Sporten....

Och självklart ska spelet heta "Jakten på den elaka bonusMAMMAN", för det är ju uppenbarligen mammor det handlar om här - inte pappor!

Fan, jag tror jag vill ha en bonusmamma. Vi har tvillingar... Min karl kan få "fria händer" några månader. Han kan få ragga upp någon liten söt, självuppoffrande kvinna som tar hand om DERAS barn, medan jag sticker till Indien med polarna. Och sedan gnäller över att hon inte behandlar MINA barn lika bra som hennes EGNA. Medan min sambo sitter vid datorn eller nåt

Nej, jag skulle aldrig kunna vara utan mina älsklingar så länge. Hur tufft det än är ibland. Men hypotetiskt, vore det kul att testa. För det är verkligen andemeningen av mångas resonemang här.
  • ChoopChoopSong

Jag försöker tänka mig in i situationen... Om bonusmamman var elak mot mina barn, eller "kall" mot mina barn... Då skulle jag bli förbannad.

Men att hon inte köpte kläder till dem? Inte var den som nattade dem? Nej, det anser jag vara MITT och PAPPANS ansvar.

• ChoopChoopSong
    FIame skrev 2010-07-20 00:26:14 följande:
    Pappan kanske inte ville skilja sig, män vill mer sällan skilja sig (75% av separationer initieras av kvinnor).
    Har han inte gjort det aktiva valet så har han ju all rätt att ställa extra krav på situationen eftersom det inte var hans val. Hade TS gjort skillnad på mitt tidigare barn och gemensamma hade jag troligen visat henne dörren.
    Vad har det för betydelse? Tråkigt om man blir ofrivilligt dumpad, men det du skriver, osar ju ännu mer könsroller... För oavsett om man är gift eller skild, förväntas man ju ta hand om sitt eget barn? Man kan ju inte skaffa en bonuspartner och liksom räkna med att H*N ska ta lika mycket ansvar...

Det låter lite som 1800-talet faktiskt. Hjälp, min kvenna stack! Vad gör jag? Skaffar en ny kvenna som kan sköta ruljansen där hemma...

Det funkar inte så idag. Även om man självklart hjälps åt om man lever ihop.
  • ChoopChoopSong
    My Girls skrev 2010-07-20 00:46:08 följande:
    Ja precis Pappor är helt fläckfria
    Det vore guld rent hypotetiskt när man läser här i tråden. Vilken semester det vore... om man inte skulle sakna barnen så förbenat... .
    En vecka skulle jag kunna tänka mig. Inte mer, men en vecka vore perfekt!
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...