• Anonym (uh)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Esther M skrev 2010-07-20 14:23:33 följande:
    Det betyder ju inte att ts eller någon annan kan ta ansvar för andras känslor.
  • Anonym (uh)
    Esther M skrev 2010-07-20 14:23:33 följande:
    Det betyder ju inte att ts eller någon annan kan ta ansvar för andras känslor.
    Den gick iväg för tidigt

I alla fall, vem tar ansvar för vad man åsamkar andra då? Det är väl klart att man är ansvarig för vad man gör mot andra, är skillnaderna väldans stora, så det skapar problem, är det väl ändå hennes ansvar?
    Sen om hon väljer att rationalisera bort det för att det inte är hennes barn osv.  .. Fine.. men skriv inte om det som om att hon inte bär del i att barnen känner sig förfördelade när de är där.

Du är ansvarig för alla människor som du påvärkar med ditt agerande och dina ord. Självklart. Du är inte ensam i denna värld även om det är det du försöker bli.
  • Anonym (uh)
    Esther M skrev 2010-07-20 14:51:12 följande:
    Ja, man har ansvar i vad man gör mot andra. Däremot inte för deras känslor. Om jag exempelvis alltid är snäll mot min sambos barn, utan att älska dem, och de blir ledsna över att jag inte känner likadant för dem som deras föräldrar gör, är det mitt ansvar? kan jag förändra att de är ledsna, om jag inte kan framkalla föräldrakärlek?
    Om det bor 3 barn under ett tak ..där den älsta är 7år och dom ser att pappa har 3 barn men ett barn blir annorlunda behandlat när de  är där så är det klart att det känns hos dom.

Det är klart att du också har ansvar för de känslor du skapar hos andra med ditt agerande. Annars kan vi ju bete oss hur som hällst om vi inte behöver ta ansvar för hur det landar hos andra.
    Det har inte med att göra att du ska älska dom som dina barn men att du är ansvarig för hur du agerar mot dom. Har du inte egna barn så de ser en särbehandling så kommer du inte behöva förklara eller stå inför detta.

Det är en kompliserad fråga och man får inte tro att 'bara' för att man inte är föräldrar men ändå lever med barnen att ens agerande inte påvärkar dom och att man inte har ansvar för hur.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...