• saxon

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

wildaandersson skrev 2010-07-22 13:02:48 följande:
    . Jag har 4 barn sedan ett tidigare förhållande. Hade min nuvarande man inte respekterat eller behandlat mina tidigare barn lika som med våra gemensamma så hade han åkt ut. Jag hade inte skaffat fler barn om jag själv skulle bära ansvaret för MINA tidigare barn samt dela på ansvaret för våra gemensamma. Han skulle ALDRIG NÅGONSIN göra så mot mina barn. Det är omänskligt. Hur skulle barnen känt det då? Bli särbehandlade!? Min man hade nog inte varit så omtyckt..........
    Hade DU velat att din dotter blivit behandlad så? Du visste väl ändå att han hade barn sedan tidigare?

Blir så arg när jag hör sådant här.Fast mest ledsen...för barnens skull. För även om det BARA är kläder för dig så är det känslan av särbehandling som barnen känner.
    Precis så känner jag också. Jag förstår problemet och jag förstår ts argument, men om en familj ska må bra så krävs nog att ts ändrar attityden till de tidigare barnen. Tragiskt!
  • saxon
    Anonym (Eh...) skrev 2010-07-22 22:21:02 följande:
    Vad det gäller kläderna... hur hade ni tyckt att familjen skulle hanterat det så förfärliga situationen med olika kläder om det nu hade varit biomamman som köpt märkeskläder till sina barn? Men bonusmamman inte haft råd eller tyckt det vara värt det?  Skulle farmor till alla barnen då tyckt att biomamman även skulle handla till det nya barnet?

Många biomammor vill faktiskt inte heller att bonusmamman ska ta mammarollen, fixa kläder eller bli kallad mamma.  
    Har man inte råd så har man inte råd. Det viktiga är väl ändå att en familj behandlar alla sina barn lika, oavsett om man köper dyra eller billiga kläder. Och jag ser en styvfamilj som en familj, dvs bonusbarnen tillhör familjen och borde behandlas på samma sätt som den gemensamma dottern.
  • saxon
    Esther M skrev 2010-07-22 20:55:18 följande:
    på vilket sätt är det galet att tycka att personer som tillfälligt vistas i ens hem är gäster? och vad är det som säger att man som utomstående måste bry sig om styvbarn, bara för att de är barn?
    Det finns en viss skillnad mellan dig och ts och det är att det inte finns något gemensamt barn mellan dig och din sambo. Det jag tycker illa om är att barnen behandlas olika och något sådant kan inte ske hos din "familj" eftersom det inte finns något ytterligare barn att särbehandla.
  • saxon
    Anonym (Eh...) skrev 2010-07-22 22:44:32 följande:
    Så att det blir synd om barnen utan märkeskläder i skolan gäller bara bonusbarn?
    Var har jag påstått att det är synd om barn utan märkeskläder??? Det som jag inte gillar är när barnen inom en familj behandlas olika (ett av barnen får nya fina kläder, de andra två får inga alls). Vad har det med skolan att göra?? 
  • saxon
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 23:14:31 följande:
    Men du. Alla barnen får nya kläder. Jag köper åt min dotter och sambo åt donm stora.
    Okej, men han verkade behöva hjälp med inköpen, vilket du inte orkar ge honom eftersom du bara bryr dig om att ditt eget barn ska ha fina kläder.
  • saxon
    Anonym (Håller med Ts!) skrev 2010-07-22 23:21:37 följande:
    "Så hade jag iaf handlat kläder till dem om jag fått pengar av pappan", tror att ALLA skulle handlat kläder till sina bonusar med glädje om pengarna till kläderna kom från pappan! Det är inte de tråden handlar om, det handlar om att ta pengar ur egen ficka, egna ihoptjänade pengar och lägga på kläder som de biologiska föräldrarna borde göra.
    Nej, pappan har visst pengar till barnens kläder, det handlar om att ts inte orkar köpa kläder till de två bonusarna trots att hon redan är ute på stan och shoppar till sitt eget barn och befinner sig i affären.
  • saxon
    mrsSoffi skrev 2010-07-22 23:41:20 följande:
    Han har inte bett om hjälp. Han behöver ingen hjälp, pappan är nöjd med sina inköp. Det är exet och farmor som är missnöjda...vilket framgår om du läser tråden.
    Jag har läst tråden och jag är medveten om att han är nöjd med sina inköp. Det jag ifrågasätter här är framför allt ts inställning till sina bonusbarn. Hennes totala brist på intresse för barnen. Det är bara ett barn i familjen hon vill lägga tid och energi till och det är hennes eget, de andra vill hon inte ödsla energi på. Det är tragiskt att läsa hennes inlägg.
  • saxon
    Missisbit skrev 2010-07-22 23:48:57 följande:
    Visst är det så svårt att läsa lite innan man ger sin åsikt? Helt j'vla otroligt!
    Det är just det som jag har gjort, läst tråden. Och det är just det som skrämmer mig.
  • saxon
    Minli skrev 2010-07-23 07:05:19 följande:
    Men nej det handlar inte om det!

Det handlar om en farmor och en biomamma som klagat. Varför skulle hon shoppa till bonusarna när pappan gör det och inte ens har bett ts hjälpa? Ska ts vara tvungen att erbjuda sig att göra det? Trots att pappan är nöjd med hur de har det fördelat nu. Varför ska man med tvång hitta på saker att skapa problem över? Ts har ju dessutom skrivit massor av gånger att då bonusarna börjar bry sig om märkeskläder så kommer pappan handla det som de vill ha/begär. Ts har dessutom diskuterat detta med sambon och gjort honom uppmärksam på att barnen har olika märkeskläder. Fortfarande är han nöjd med att köpa kläder på H&M till sina två andra barn, lika så som han köper åt deras gemensamma...

Jag hade blivit flyförbannad om min svärmor började lägga sig i vad jag köper till min dotter. Men som jag tidigare skrev så är det i mitt fall bonus som går med finare kläder. Borde min svärmor då reagera och tala med biomamman om att det är orättvist. Och hur ska det lösas då varken jag eller min man har intresse eller råd att köpa märkeskläder? För biomamman har ju absolut ingen skyldighet att köpa till mitt barn. Ska lösningen kanske vara att be biomamman köpa H&M kläder istället?

Inser ni nu hur dumt detta är? Min dotter och bonus är ju också syskon som har olika klädstandard fastän de hör till samma familj. Om man utgår från svar i tråden så kommer väl mitt barn få detta påpekat i skolan och börja tycka illa om sin storasyster för att hon har finare kläder. Hade varit intressant att höra vad ni tycker om att bonusen har det "bättre". För i princip har ju jag samma "klassproblem" (hur man nu kan se det som ett problem alls) mellan barnen som ts, bara omvänt...
    Du och jag diskuterar olika saker. Jag stör mig på ts inställning till sina bonusbarn som hon är helt ointresserad av och inte orkar lägga tid på. Hon jämför att köpa kläder till sina bonusar som att gå och köpa kläder till grannen eller till vilken unge på gatan som helst, hon har ingen lust till det. En person som dessutom verkar vara väldigt klädintresserad (men bara när det gäller hennes egen "primadonna" som hon själv kallar sin dotter). Sen klassskillnader hit eller dit, dyra eller billiga kläder, det skiter jag i. Jag tycker att det är lågt att inte orka ta sig tiden för sina bonusbarn.

Eftersom många verkar tro att jag är någon sorts rabiat biomorsa så kan jag tillägga att jag har två biobarn och lever tillsammans med pappan. Vi har inga bonusar. Så det här exemplet har inget med mig att göra över huvud taget, men jag kan ändå reagera över hur märkligt vissa resonerar.
  • saxon
    Izzziz skrev 2010-07-23 08:57:29 följande:
    Menar verkligen vissa på att tex jag som bonusförälder ska gräva djupt ner i min egen ficka och dra fram mina surt ihop jobbade pengar och gå o handla kläder till min sambos barn? Mina egna cash?
    Nej, det är förstås pappan som betalar för kläderna, ingen annan. Men ts orkar inte köpa några kläder till bonusarna (för pappans pengar) trots att hon ändå är och handlar kläder till sitt eget barn. Det handlar om TIDEN som hon inte orkar lägga. Att plocka med sig några extra plagg från hyllorna och bära med sig hem. Hon är inte intresserad.
  • saxon
    Esther M skrev 2010-07-23 09:51:39 följande:
    Hon har ingen anledning att vara intresserad. Barnen klädbehov tillfredsställs av föräldern.
    Hon bör väl ha en anledning att vara intresserad av två bonusbarn. De ingår ju i hennes familj. Det handlar inte om enbart klädinköp, utan om en inställning till barnen generellt. Hon ser på barnen som om det vore vilka ungar på gatan som helst. Men visst, ingen kan tvinga henne till att visa intresse, det är sant. Synd om barnen bara, för jag har svårt att tro att de inte skulle känna av det.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...