Minli skrev 2010-07-23 07:05:19 följande:
Men nej det handlar inte om det!
Det handlar om en farmor och en biomamma som klagat. Varför skulle hon shoppa till bonusarna när pappan gör det och inte ens har bett ts hjälpa? Ska ts vara tvungen att erbjuda sig att göra det? Trots att pappan är nöjd med hur de har det fördelat nu. Varför ska man med tvång hitta på saker att skapa problem över? Ts har ju dessutom skrivit massor av gånger att då bonusarna börjar bry sig om märkeskläder så kommer pappan handla det som de vill ha/begär. Ts har dessutom diskuterat detta med sambon och gjort honom uppmärksam på att barnen har olika märkeskläder. Fortfarande är han nöjd med att köpa kläder på H&M till sina två andra barn, lika så som han köper åt deras gemensamma...
Jag hade blivit flyförbannad om min svärmor började lägga sig i vad jag köper till min dotter. Men som jag tidigare skrev så är det i mitt fall bonus som går med finare kläder. Borde min svärmor då reagera och tala med biomamman om att det är orättvist. Och hur ska det lösas då varken jag eller min man har intresse eller råd att köpa märkeskläder? För biomamman har ju absolut ingen skyldighet att köpa till mitt barn. Ska lösningen kanske vara att be biomamman köpa H&M kläder istället?
Inser ni nu hur dumt detta är? Min dotter och bonus är ju också syskon som har olika klädstandard fastän de hör till samma familj. Om man utgår från svar i tråden så kommer väl mitt barn få detta påpekat i skolan och börja tycka illa om sin storasyster för att hon har finare kläder. Hade varit intressant att höra vad ni tycker om att bonusen har det "bättre". För i princip har ju jag samma "klassproblem" (hur man nu kan se det som ett problem alls) mellan barnen som ts, bara omvänt...
Du och jag diskuterar olika saker. Jag stör mig på ts inställning till sina bonusbarn som hon är helt ointresserad av och inte orkar lägga tid på. Hon jämför att köpa kläder till sina bonusar som att gå och köpa kläder till grannen eller till vilken unge på gatan som helst, hon har ingen lust till det. En person som dessutom verkar vara väldigt klädintresserad (men bara när det gäller hennes egen "primadonna" som hon själv kallar sin dotter). Sen klassskillnader hit eller dit, dyra eller billiga kläder, det skiter jag i. Jag tycker att det är lågt att inte orka ta sig tiden för sina bonusbarn.
Eftersom många verkar tro att jag är någon sorts rabiat biomorsa så kan jag tillägga att jag har två biobarn och lever tillsammans med pappan. Vi har inga bonusar. Så det här exemplet har inget med mig att göra över huvud taget, men jag kan ändå reagera över hur märkligt vissa resonerar.