• Solkysst

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Styvmamma, bonusmamma, plastmamma, låtsasmamma...

Oavsett vad man väljer att kalla sig så finns det ett MAMMA med där och detta tycks tragiskt nog glömmas bort.

Jag tycker inte det är TS ansvar. Inte själv. Men det är definitivt deras ansvar tillsammans som familj att se till så alla barnen blir behandlade lika.

• Solkysst

För övrigt är det bara småsint och omoget att som vuxna hålla på och tjafsa om pengar och principer när det är barnen det handlar om. Skärp er och börja samarbeta istället.

• Solkysst
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 16:35:54 följande:
    Det anser jag ligger på föräldrarna.
    Även du har ansvar som vuxen i samma familj.

Kan förtydliga att jag inte bryr mig om det där med kläderna utan jag reagerar mer på hela attityden till att vara styvförälder. Att dela upp sin familj så som du gör och anse att pappan ska leva dubbelliv, ett med sina barn och ett med dig och ert gemensamma barn. Varför inte bara göra det enkelt och bli en familj på riktigt? Sitter det så hårt inne att öppna både hem och armar för alla barnen?
  • Solkysst
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 16:46:43 följande:
    Matlådorna kan ju lika gärna deras pappa sköta om?
    Eller du?

Det verkar vara extremt viktigt för dig att vara principfast och tydlig med att just du inte avlat dessa barn?
  • Solkysst

Jag fattar verkligen inte det här uppdelandet av "mina och dina" barn. Det måste ju vara betydligt enklare att se allihop som en enda familj och samarbeta tillsammans med allt som behövs inom familjen?

Varför finns det här behovet att ta distans och markera att man inte är biologisk förälder? Vad är man rädd för?

• Solkysst
    My Girls skrev 2010-07-20 17:06:26 följande:
    Vad exakt mer begär ni av henne? Att hon ska ställa upp precis som en förälder gör eller vad?
    Ja när barnen befinner sig under deras tak är det ju de som är föräldrar för tillfället. Att behandla barnen olika inom samma familj är bara hemskt och onödigt.
    Pregga skrev 2010-07-20 17:06:12 följande:
    Å vad e det för fel med att vara principfast?
    När barn hamnar i kläm är det fruktansvärt fel att hålla på med sånt här tjafs.
  • Solkysst
    Pregga skrev 2010-07-20 17:12:19 följande:
    men det är kriterier för en biomamma, det kan man inte KRÄVA av en styvmor även om det är önskvärt.
    Med betoning på önskvärt.

Självklart kan man inte kräva någonting. Men en vettig vuxen som har barn under sitt tak tar hand om barnen oavsett det är ens biologiska eller inte.
  • Solkysst
    Pregga skrev 2010-07-20 17:17:52 följande:
    Men jisses, skulle barnen fara illa så skulle jag helt hålla med dig, men barnen verkar ju fullt nöjda, det är ju bio mamman å farmor som gnäller.
    Att av principskäl vägra lämna på dagis och natta osv för att tydligt markera att barnen inte tillhör henne och därmed inte helt och fullt ingår i hennes familj tycker jag är hemskt. Om barnen är nöjda eller inte kan endast de svara för men risken är definitivt stor att de kommer att må dåligt av den särbehandlingen. Barn är inte dumma.
  • Solkysst
    Corpset skrev 2010-07-20 17:49:42 följande:
    Jag anser det vara helt normalt att man lagar mat, borstar tänder, nattar, hämtar/lämnar dagis/fritids/skola, skjutsar till kompisar/hobbies, packar matlåda, packar gympapåse, handlar kläder, går till tandläkaren, går till föräldramöten, hittar på saker, reser och allt möjligt med alla barnen som ingår i hushållet.

Det handlar ju inte om att du är oförmögen, det handlar om att du inte vill. Ja, deras pappa kan säker borsta deras tänder och packa en gympapåse, men det kan du också. I min väldigt brokiga familj så har vi behandlats lika, oavsett blodsband, och det jag vänder mig emot är att du (och andra) inte verkar fatta att det är ni som är de vuxna förebilderna i ert hem. Det är ni som har ansvar för barnen i er familj den veckan de bor hos er, oavsett om de har en biomamma någonannanstans.

De som försöker sätta någon slags könsstämpel på det hela kan dra. jag hade svarat exakt samma sak till en styvpappa som behandlat barnen olika. Min pappa, mina bröder styvpappa har varit i mina bröders liv i över tjugo år. De är vuxna och deras biopappa lever, men var inte närvarande. Han behandlade (och behandlar) dem som sina egna barn och gjorde allt det där du inte vill göra.

Om min dotter någonsin skulle få en styvmamma så hoppas jag att hon skulle behandla min dotter som sin egen. Det handlar inet om att inkräkta på den andra bioförälderns territorium, det handlar om att vara en en vuxen och en förälder i en familj. Oavsett vad biomamman har för regler, så har väl du och din man gemensamma regler i ert hushåll, eller har ni uppdelade regler, med några regler för hans barn/ditt barns systrar och några regler för ert gemensamma barn?

Till uppvuxna barn där pappan/mamman skaffar en ny partner är det annorlunda, då de inte har några barn hemma att ansvara för. 
    Amen!
  • Solkysst
    Anonym (fattar noll) skrev 2010-07-20 18:05:26 följande:
    Men du skrev tidigare att du tvättar ??? hur ska du ha det egentligen. Jag tror inte ett skit på dina utsagor NU, när du ändrar dig hela tiden
    Ja det kan man undra.
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-19 14:52:05 följande:
    Hjälps åt med dom sysslorna som finns? Jo tack, vi hjälps åt. jag städar, diskar, lagar mat och tvättar åt hans barn. vad mer kan man begära? Som sagt, barnen har kläder, bara inte märkeskläder som min dotter.Tror dom överlever.
    Nej det gör du ju inte om ni har en städerska?
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...