Corpset skrev 2010-07-20 17:49:42 följande:
Jag anser det vara helt normalt att man lagar mat, borstar tänder, nattar, hämtar/lämnar dagis/fritids/skola, skjutsar till kompisar/hobbies, packar matlåda, packar gympapåse, handlar kläder, går till tandläkaren, går till föräldramöten, hittar på saker, reser och allt möjligt med alla barnen som ingår i hushållet.
Det handlar ju inte om att du är oförmögen, det handlar om att du inte vill. Ja, deras pappa kan säker borsta deras tänder och packa en gympapåse, men det kan du också. I min väldigt brokiga familj så har vi behandlats lika, oavsett blodsband, och det jag vänder mig emot är att du (och andra) inte verkar fatta att det är ni som är de vuxna förebilderna i ert hem. Det är ni som har ansvar för barnen i er familj den veckan de bor hos er, oavsett om de har en biomamma någonannanstans.
De som försöker sätta någon slags könsstämpel på det hela kan dra. jag hade svarat exakt samma sak till en styvpappa som behandlat barnen olika. Min pappa, mina bröder styvpappa har varit i mina bröders liv i över tjugo år. De är vuxna och deras biopappa lever, men var inte närvarande. Han behandlade (och behandlar) dem som sina egna barn och gjorde allt det där du inte vill göra.
Om min dotter någonsin skulle få en styvmamma så hoppas jag att hon skulle behandla min dotter som sin egen. Det handlar inet om att inkräkta på den andra bioförälderns territorium, det handlar om att vara en en vuxen och en förälder i en familj. Oavsett vad biomamman har för regler, så har väl du och din man gemensamma regler i ert hushåll, eller har ni uppdelade regler, med några regler för hans barn/ditt barns systrar och några regler för ert gemensamma barn?
Till uppvuxna barn där pappan/mamman skaffar en ny partner är det annorlunda, då de inte har några barn hemma att ansvara för.
Amen!