Inlägg från: bonnieloveskim |Visa alla inlägg
  • bonnieloveskim

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Lagen säger att om ni har barn tillsammans så har även du ett ekonomisk ansvar för hans tidigare barn.

• bonnieloveskim
    sextiotalist skrev 2010-07-21 11:53:55 följande:
    Det finns ingen sådan lag, jag har läst igenom föräldrarbalken och det står om man är gifta och har gemensamma barn och föräldrarna inte kan sörja för sina barn, då kan man få försörjningsansvar även över styvbarn, men det är endast då, inte annars.

De enda gångerna partners ekonomi finns med är vid beräkning av bostadsbidrag samt avgiften till barnomsorg.
    Så står det INTE!!

Läs lagen:
    Föräldrabalken 7 kap 5 §

"5 § Den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet är underhållsskyldig mot barnet, om han eller hon är gift med föräldern eller har eget barn tillsammans med föräldern. Om det finns särskilda skäl, kvarstår underhållsskyldigheten även sedan barnet har flyttat hemifrån.

Underhållsskyldigheten bestäms på samma sätt som för förälder enligt 1 § men gäller ej till den del barnet kan få underhåll från den förälder som den underhållsskyldige ej bor tillsammans med. Lag (1978:853)."

Dvs den som bor varaktigt med barnet, är gift med föräldern eller har barn med förälderna är underhållsskydlig gentemot barnet. Men ej för den del som man får från underhållsskyldige.

De som bor med barnet har som ansvar att utöver underhållsstödet/bidraget gemensamt försörja barnet oavsett i vilket namn pengarna kommer in.

TS - du valde en man med barn - men du vägrar att hjälpa han med dem.
    Så han är ensamstående pappa med sambo och barn? Undar hur länge han tycker det är ok...
  • bonnieloveskim
    Väntarochlängtar skrev 2010-07-21 16:33:07 följande:
    Om man träffa en partner som har barn sedan innan får man väl "köpa hela paketet"?
    En del tar bara halva paketet,, säger att de tycker om bonusarna och det räcker så tack.
  • bonnieloveskim
    Pregga skrev 2010-07-21 17:12:19 följande:
    Kontentan av det hela är ju trots allt-TS tjänar sina egna pengar å väljer å lägga på SIN dotter, att hennes man inte göra samma sak för de andra 2 flickorna är HANS problem, vilket han inte verkar ha ngt emot ens.
    Varför ska Ts springa runt med hans barn i affärer? det kan ju barnenes mamma eller pappa göra, det är inte ts ansvar.
    OM ngn ska ifrågasättas så e det ju Ts man som är pappa till alla 3 som bör ta sig i kragen å göra ngt åt situationen. sen att barnen får kläder fr H&M, det är nog mer vanligt än att dom får märeskläder!
    Ts respekterar barnen,tar hand om dom i viss mån men tar inget ansvar för dom, vilket såklart stör ihjäl bio mamman som säkert mer än gärna ser att Ts betalar så hennes barn kan gå runt i dyra kläder, men shit asså...
    varför skaffa barn om man ska lämpa över ansvaret på sin x, mans nya?!
    Men om man lever i en relation med barn på varsinna håll så kanske man inte ska agera på sådant sätt att det blir så stor skillnad mellan barnen.

Det barn som inte får.... blir ju ledset och särbehandlat.

Sånt som farmor redan har sett tydligen nog utav och regaerat.

Grattis till farmor! Hon vågade säga vad hon tyckte.

Hoppas TS tar åt sig så att hela familjen kan bli glada.
  • bonnieloveskim
    Esther M skrev 2010-07-21 17:23:58 följande:
    Om du inte har läst ts inlägg så föreslår jag att du gör det. Ingenting hon har skrivit har gett den minsta antydning om att en 5- och 7 åring är varken ledsna eller särbehandlade för att´deras lillasyster har kläder av ett annat märke än de har.

Det finns heller inga rationella skäl att att anta att dessa barn skulle vara förtvivlade över att inte få gå och shoppa kläder med sin styvmor. De vill ha leksaker, och får det.

Om farmot tycker att det är fel av ts att köpa kläder till sitt barn borde hon ju kunna hitta på en bättre anledning än "de andra barnen har kläder från HM", exempelvis "andra barn svälter och du köper dyra kläder istället för att ge pengarna till Rädda barnen". Det angår henne för övrigt inte vad hon är har för skäl.

Varför blir familjen glad om ts tar åt sig? Alla som räknas ÄR REDAN GLADA: ts, hennes dotter, hennes man, och hans barn.

Sista frågan; varför är du inte nöjd om ts och hennes familj är nöjda?
    Hur vet TS att de inte blir ledsna innerst inne?

när de kommer i 2a å 3e och 4e klass så vet de mycket väl om vad som är märkes och inte märkes... då kommer de garanterat att märka skillnaden.
    om de inte redan nu fattat det alltså... sånt lär sig barnen fort idag.
  • bonnieloveskim
    Anonym skrev 2010-07-21 17:40:31 följande:
    Ännu roligare blir det ju äldre barnet blir. Gemensamma får nya cyklar, skidor, ipod osv men hans sen tidigare får begagnat och böcker...

Enligt lag är man skyldig att låta alla barn i en familj leva med samma standard!
    Jag vill höra då att barnet fortfarande är glada och nöjda!
  • bonnieloveskim
    Pregga skrev 2010-07-21 17:36:34 följande:
    men det e ju upp till pappan ifråga då att se till att det inte blir ngn skillnad å inte TS, det är HANS barn å inte hennes, dom har sin biomamma. asså skulle barnens mamma inte vara med i bilden alls så hade jag tyckte det hela var tragiskt, MEN nu finns hon så varför i hela fridens ska ts behöva ta hänsyn till bio mammans ekonomi?
    dessutom så får ju barnen kläder, mat osv-inget verkar ju fattas.
    å ts tar åt sig?? det verkar funka jättebra för fam att ha det såhär, det e ju biomamman å farmor som gnäller..avundsjuka e ngt mkt fult å småsint.
    Hur ska pappan kunna göra det när TS anser att hon kan gå och köpa det som hon vill till deras gemensamma..?

TS måste faktiskt reagera hon med...

Det krävs 2 för att dansa tango.
  • bonnieloveskim
    Pregga skrev 2010-07-21 17:54:44 följande:
    Men herregud, pappan får väl ta med sig sina barn, ta sig den tiden å handla till dom.Det ÄR upp till HAN att se till att dom får det lika bra, men han gör det bekvämt å rusar in på hemska H&M å köper kläder....hua, vilket brott!
    Jag anser tvärtom.. att TS kan börja shoppa på HM.

Jag ser det som att TS försvårar för pappan att ge alla sina barn samma standrad genom att hon endast prioriteter deras gemensamma.
  • bonnieloveskim
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 17:53:38 följande:
    och hur vet DU att de blir ledsna innerst inne?
    det låter ju som att bonusbarnen går klädda i gamla potatissäckar.
    Hur tänkte du nu?

jag frågade hur TS vet om de inte blir ledsna innerst inne?

Jag vet att man kan bli ledsen men inte visa det utåt om det var så du menade.
  • bonnieloveskim
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 18:02:13 följande:
    pappan är ju förälder till ALLA barnen, ts är ju bara förälder till ett, inte svårare än så.
    Det spelar ingen roll... alla i familjen har rätt till samma standrad.

och barnen tillhör familjen även om de även tillhär en tidigare relation.

Hans barn har 2 familjer och har rätt till samma standrad som de övriga i familjen hos den de vistas hos.

tex så ska inte de få äta korv och de andra biff.. utan alla äter korv eller alla äter biff.
    samma till alla där de är.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...