• Esther M

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Vanilj L skrev 2010-07-21 20:52:17 följande:
    Men vad trångsynt. Hur kommer barnen in i familjelivet då? Hans ansvar och hons ansvar... men dom har väl ett ansvar ihop och det är att hålla ihop alla i familjen!!!!!!!!
    Barnen är med på samma sätt som alla andra. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att hålla ihop alla i familjen. Alla är med i familjen, ibland gör man saker med den ene, sedan med den andra. Alla behöver inte vara med på allt. Eller menar du att alla alltid ska vara tillsammans? Då kan ju barnen inte åka till sin mamma.
  • Esther M
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 21:05:27 följande:
    Ja när man har en familj med barn så har man en sammanhållning.
    Det funkar även om man har växelvis eller andra barn och även om man gör egna saker med vissa barn ibland så de får egent id.

man är inte "bara med" utan man har en sammanhållning.

ta ett exempel. en skolklass.

om man bara är med i klassen så är man ju bara med.
    Men är man en i gänget så är man med i sammanhållningen.
    De som inte är med i gänget är ju utanför - trots att de faktiskt går i samma klass å sitter i samma klassrum.

De som inte är med i gänget kan lätt känna utanförskap och tom mobbning.

att ha en samhörighet är viktigt, oavsett var och för vem. Det kan gälla vuxna med. En vuxen kan vara p samma arbetsplats men aldrig bli tillfrågad om man vill äta lunch ute tex.. då känner man ju utanförskap. Även om man inte blir mobbar så är det en typ av mobbning.
    Sammanhållning inom familjen är viktigt för där spelar m ånga viktiga känslor roll.
    Så om ts inte köper kläder till sin sambos barn så kommer de inte att vara med i den här sammanhållningen? Om deras pappa nattar dem istället för att hans fru gör det, så känner de sig utanför?

Sammanhållningen och känslan av att vara en familj kan finnas utan att alla alltid är med på allt. Barnen är med i familjegänget även om deras pappa köper deras kläder på HM och hans fru köper deras systers kläder någon annanstans.

Som du själv just har beskrivit så handlar familjekänsla om viktigare saker än kläder. För styvdöttrarna till exempel är det viktigaste att de får vara med sin pappa tiden de bor hos honom. Inte att hans fru nattar dem istället för honom bara för att " i en familj ska alla dela på allting".
  • Esther M
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 21:20:26 följande:
    Du missar en stor del, och mycket viktig del i sammanhållning.
    Jo att TS vägrar natta barnen.. men jag förmodar att hon nattar sin dotter.
    Att utesluta dem ur en trevlig kvällsrutin är inte sammanhållning.

Sen så vägrar hon att hjälpta till att lämna och hämta dem, men hon lämnar och hämtar deras gemensamma dotter jämt. de delar upp sig när han har barnen.

Så även där utesluter de barnen ur sammanhållningen och gör saker så att barnen inte är med i gemenskapen pga ts inte orkar.

Jag tror det finns mycket mer som inte nämns här om hur dessa barn utesluts ur familjens sammanhållning.
    Jag tror att det är du som missförstår hela situationen. Tycker du att det är främjande för sammanhållningen i familjen om ts nattar barnen istället för att deras pappa gör det?

Pappan vill vara med sina barn när han kan, de vill vara med honom. Ts är inte deras mamma. De har en mamma, som de är med varannan vecka.

Tror du verkligen att barnen känner sig uteslutna för att de inte får åka till dagis i samma bil som sin lillasyster, så är det faktiskt du som inte förstår någonting om barn.

Ts är bara deras pappas fru. Varför tror du att de bryr sig så mycket om henne att de skulle föredra henne framför sin pappa?
  • Esther M
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 21:32:26 följande:
    Jag har aldrig sagt att de skulle föredra henne framför pappan.

JA jag tror det är mycket främjande i alla relationer oavsett sammansättningen med bonusbarn eller gemensamma barn att båda vuxna tar ansvaret, inte alltid lika mycket kanske men att båda gör det.
    Att det inte endast ligger på den ena.

TS är inte deras mamman, hon är en förebild som ska bygga upp en god relation med barnen och at göra det är att vara kärleksfull OCH delaktig.

Ester - jag vet att jag förstår mycket väl om hur barn känner det.  Att gång på gång bli nekad att gå åka samtidigt som sytern... tänk på att det är inte enbart med TS utan med deras syster!
    Deras syster får.. men inte de.
    Vilket trauma. Det kommer kanske att behövas åratal av terapi. Du får det att låta som om lillasyster slipper tortyr.... men inte de
  • Esther M
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 21:34:32 följande:
    jag skulle fan skämmas över att bo i sverige om soc eller nån juridisk instans skulle befatta sig med fall gällande nova star vs h&m. på riktigt skämmas.
    jag också. jag skulle börja ljuga om var jag kommer ifrån.
  • Esther M
    Minli skrev 2010-07-21 21:37:04 följande:
    Tack, tack, tack TS för att du startade denna tråd! Jag kommer inte ihåg då jag har läst nåt roligare. Har skrattat så tårarna rinner...

Det är helt otroligt hur folk kan vinkla allt från hur de vill se på saken istället för att läsa vad det egentligen står.

T.ex. varför i fridens namn skulle du köra hans barn till förskolan?? Det är ju så dumt att jag har lust att slänga datorn i väggen när folk gång på gång ignorerar det faktum att pappan kör förbi bonusarnas dagis på väg på jobb och att det skulle innebära en timme extra väntande för dig och ert gemensamma barn. Ingen j*vel hade ens tänkt tanken om alla tre barn vore gemensamma, men då det är frågan om bonusbarn så blir det ju automatiskt så att du är en häxa som borde brännas på bål.

Eller de som citerar dig, men raderar halva texten så det ser ut som om du skrivit ett inlägg med en helt annan mening/innebörd än vad du egentligen gjort. Och så är de så dumma att de själva tror att du menat det som de "manipulerat" fram!

Och svenska skolan kan inte vara bra då hälften inte förstår vad de läser. Eller så är jag blind. För jag har inte hittat någonstans där du skriver att bonusarna är utan kläder. Men likväl skriver folk att du är försörjningsskyldig. Men pappan försörjer ju dem så vad f*n är problemet? Och att föreslå att dra in soc... För att du har ett intresse av att lägga (DINA!) pengar på märkeskläder och pappan köper kläder på H&M... Jag lovar det föll en tår då jag läste det, så kul var det! Och att det dessutom ignoreras då du skriver att pappan säkert kommer att köpa märkeskläder när/om barnen själva kommer med sådana önskemål... Nä jag borde sluta läsa på FL för det ger mig högt blodtryck!

Hoppas du orkar kämpa och svara på flera inlägg för detta har blivit min kvällsunderhållning efter att jag nattat lillan

Btw, är själv styvmamma och både jag och min man delar din syn på detta. Så om du är Askungens styvmor, som endel skrivit, så är jag väl Snövits
    Skrattande
  • Esther M
    Vanilj L skrev 2010-07-21 21:52:49 följande:
    Styvmamman kanske :)
    det är ts som är styvmamman. läser du innan du svarar på inlägg?
  • Esther M
    Vanilj L skrev 2010-07-21 22:14:59 följande:
    TS är inte bara deras pappas fru. Hon är mamma till deras syster också. Hon är styvmamma och barnen bor där varannan vecka. Okej så barnen ska bara vara med sin pappa de veckor dom är där? När ska dom umgås med sin syster och styvmamma då? Eller ne dom behöver ju inte umgås som en familj. Då kan ju egentligen pappan ha en egen lägenhet dom veckorna han har barnen, så slipper mannens barn att se TS fina kläder till sin fina prinsessa.
    I min familj umgås vi även vid andra tidpunkter än shopping, nattning och bilturer. Så den tiden kan man ju använda.
  • Esther M
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 22:21:32 följande:
    återigen, barnen BLIR nattade, av sin pappa! han slänger inte in dom i ett mörkt rum där där dom gråter sig till sömns på de tillplattade wellpapp-kartonger som får tjäna som sängar, med en icakasse till täcke, medans vi båda nattar vår gemensamma dotter i timmar med fluff-fluff och allehanda gullegull. dom har en kvällrutin, bara inte med mig.

dagislämning och hämtning görs av praktiska skäl på detta sätt.
    mina styvbarn sover på en ica-kasse. när jag var ung bodde vi på botten av en sjö. varje morgon när vi vaknade var vi tvungna att städa sjön, sen äta en handfull kallt grus till middag osv osv.

dina styvbarn har det bra. ursäkta OT utbrott, men jag står snart inte ut längre. jag kan inte förstå varför människor tycker att det finns ett problem. din svärmor är den enda som klagar? jag menar, vad fan? Am I taking crazy pills here?
  • Esther M
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 22:48:36 följande:
    iofs skäms jag redan över att folk i ens närhet (sverige) på allvar, återigen på fullaste allvar, tycker att det är ett fall för soc och tingsrätten.
    jag skulle vilja vara med på en förhandling där någon argumenterar ett sådant fall. sen skulle jag emigrera.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...