• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • DinMamma
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 16:38:25 följande:
    ja den, du!!!! Så för att det fungerar hos dig är jag hemsk när jag är ärlig och säger vad jag känner i mtt förhållande? (och nej, nu menar jag inte att du inte gör det) Är det bättre om jag nattar dom och köper deras kläder med en spelad fasad? Att jga låtsas som att jag älskar dom och vill borsta deras tänder? Eller ska man ha en rak och ärlig kontakt med människor? Något att fundera på kanske.
    Kommer det inte från ditt hjärta...kärleken för dessa små barn du lever med...kanske du bör fundera på vad du egentligen gör där.
  • wildaandersson
    Esther M skrev 2010-07-22 16:08:01 följande:
    Är det lika fel om han lagar sin egen mat när barnen inte är där? Eller om han gör sin del av hushållsarbetet när barnen är hos sin mamma?

Borde jag åka hem till barnens mamma och städa där också, eller tycker du att det bara är mitt ansvar om den man måste göra sitt eget arbete?
    Man delar på allt i ett hushåll..... Men man brukar laga EN middag som man sen äter gemensamt..Har ni två kök oxå? Att jämföra det med att åka hem till biomamman är ju barnsligt och patetiskt. För du är väl inte och städar hos grannen etc?! Det är inte biomamman du lever med.
  • Anonym (Stepmom)
    DinMamma skrev 2010-07-22 16:38:36 följande:
    Nej, jag respekterar ingen som sätter sig själv före ett barn.Det är bedrövligt.

Jag är inte perfekt.Ingen övermänniska.Däremot gör jag alltid mitt bästa, varje dag, för att de barnen under mitt tak, biologiska eller inte, ska få en lycklig barndom.

Du skriver att många här är trångsynta, jag besparar dig min personliga åsikt om dig...
    jag tycker det är något skumt med vuxna människor som blir någon helt annan när barn kommer in i bilden. Som bara utplånar sig själva och uppoffrar sig. Oftast i onödan. Att jag inte nattar barnen betyder inte att jag inte är med dom på dagarna. Men sådant är det ju ingen här som är intresserad av...
  • wildaandersson
    Esther M skrev 2010-07-22 16:11:04 följande:
    Jag håller inte med om att det är särbehandling att inte leka förälder till barn som inte är ens egna. De är inte ts barn, och det finns ingen anledning att låtsas att de är det.
    Likväl som du säkerligen vill att det ska vara jämställt mellan mannen och kvinnan i hemmet vad gäller "arbetsuppgifter" så jäller det väl samma för alla barn??!!! Bio, bonus, adopterad eller whatever...........
  • wildaandersson
    DinMamma skrev 2010-07-22 16:15:22 följande:
    Leka förälder?Vart får du allt ifrån?
    Men du är en vuxen kvinna!Och bör agera därefter!
    Min bonusdotter har en mamma, en toppenmamma!Jag är inte hennes mamma-jag är hennes bonusmamma.Den kvinna som finns där när inte mamma är tillgänglig/i närheten.Den kvinnan, som efter hennes mor, vägleder henne.

Det några få av er har berättat om, hur ni tar avstånd ifrån era mäns barn-det är skamligt av en vuxen männsika, enligt min åsikt.Och en riktigt man skulle inte acceptera det.Älska och vårda ALLT som berör eran man istället, och var inte så själviska.Det är som sagt barn vi pratar om,

Usch.
    Kan du inte vara styvmamma åt mina fyra äldsta barn?
    Skämt åsido....Önskar verkligen att fler var som du och min man
  • DinMamma
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 16:42:59 följande:
    jag tycker det är något skumt med vuxna människor som blir någon helt annan när barn kommer in i bilden. Som bara utplånar sig själva och uppoffrar sig. Oftast i onödan. Att jag inte nattar barnen betyder inte att jag inte är med dom på dagarna. Men sådant är det ju ingen här som är intresserad av...
    Skratt...
    Vet du, jag är en kvinna MED barn, MED egna intressen, MED egna åsikter.
    Jag gör allt för mina barn ja, men utplåna mig själv, huh?
    Jag gör allt jag vill göra.När det är barnförbjudna saker är barnen inte med, då är det på våran barnlösa vecka.Jag avstår inte från något jag vill.På något sätt.

Utplåna sig själv, var kom det in i bilden?Obestämd

Jag tycker det är du som är skum.
  • DinMamma
    wildaandersson skrev 2010-07-22 16:46:20 följande:
    Kan du inte vara styvmamma åt mina fyra äldsta barn?
    Skämt åsido....Önskar verkligen att fler var som du och min man
    Den komplimangen tackar jag ödmjukast för!
    Det finns tillfällen då man är totalt utsliten, stunder då man knappt vet vad som är fram eller bak.Men att veta att barnen under vårt tak (vems de än är) går och lägger sig på kvällen mätta och lyckliga, är värt allt i hela världen.

Varför krångla till saker som egentligen är ganska lätta att lösa, med respekt för alla vuxna berörda och alla små barnen...
  • Ari Gold
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 16:42:59 följande:
    Jag tycker det är något skumt med vuxna människor som slåss emd näbbar och klor för att försvara SIN rätt istället för att ta barnens perspektiv. Det hade varit skillnad om du flyttat ihop med någon som hade nästan vuxna barn som bara var oss er ibland eller liknande.

Men nu handlar det om tre flickor i liknande åldrar och som med tiden allt mer kommer att uppfatta varandra som jämnåriga syskon. Att tro att man kan göra skillnad på mitt och ditt i det här fallet utan att det drabbar barnen är inte bara skumt, det är så djupt ignorant att man blir mörkrädd.
  • Ari Gold

Det allra mest tragiska är att du varit i dessa flickors liv sedan den minsta av dem var bara någoit över ett år, och ändå kämpar du så hårt för att distansiera dig från dem. "Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på", hör du själv hur det låter? De har tilbringat nästan halva sina liv med dig, hur kan de inte ligga i ditt intresse? För mig är det ofattbart.

• Esther M
    Anonym (Nomi) skrev 2010-07-22 16:37:03 följande:
    Hon är ingen underbar perfekt styvmor. Hon är som man bör vara om man har vettiga värderingar.
    enligt din åsikt, och dina värderingar. försök inse att alla inte delar dem.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...