• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Esther M
    DinMamma skrev 2010-07-22 16:38:36 följande:
    Nej, jag respekterar ingen som sätter sig själv före ett barn.Det är bedrövligt.

Jag är inte perfekt.Ingen övermänniska.Däremot gör jag alltid mitt bästa, varje dag, för att de barnen under mitt tak, biologiska eller inte, ska få en lycklig barndom.

Du skriver att många här är trångsynta, jag besparar dig min personliga åsikt om dig...
    av vilken anledning måste alla sätta barn framför sig själva? gärna en annan variation än att de är just barn.
  • Anonym (Nomi)
    Esther M skrev 2010-07-22 17:30:42 följande:
    enligt din åsikt, och dina värderingar. försök inse att alla inte delar dem.
    ok.....vilka inlägg läser du i tråden. bara ts?
  • Esther M
    wildaandersson skrev 2010-07-22 16:42:33 följande:
    Man delar på allt i ett hushåll..... Men man brukar laga EN middag som man sen äter gemensamt..Har ni två kök oxå? Att jämföra det med att åka hem till biomamman är ju barnsligt och patetiskt. För du är väl inte och städar hos grannen etc?! Det är inte biomamman du lever med.
    jag lever inte med barnen heller. de hälsar på hos sin pappa, som jag bor ed. vi gillar inte samma sorts mat, så vi äter inte alltid samma sak även om vi äter tillsammans.

att "man" brukar laga en middag betyder ju inte att någon måste göra det om de inte vill. eller tycker du att det blir bättre om vi tvingar barnen att äta sådan mat de inte gillar?

är du verkligen så inskränkt att du ifrågasätter att vi inte alltid lagar en middag som alla måste äta även om de inte gillar den?

nej, jag städar inte hos grannen, eftersom det inte är mitt jobb. att ta hand om andras barn är inte heller mitt jobb.
  • Esther M
    wildaandersson skrev 2010-07-22 16:44:56 följande:
    Likväl som du säkerligen vill att det ska vara jämställt mellan mannen och kvinnan i hemmet vad gäller "arbetsuppgifter" så jäller det väl samma för alla barn??!!! Bio, bonus, adopterad eller whatever...........
    eftersom jag har valt bort barn är det jämställt att min sambo, som har valt att ha barn, tar hand om dem. jag tar hand om de saker jag valt i mitt liv.
  • Ari Gold
    Esther M skrev 2010-07-22 17:36:36 följande:
    jag lever inte med barnen heller. de hälsar på hos sin pappa, som jag bor ed. vi gillar inte samma sorts mat, så vi äter inte alltid samma sak även om vi äter tillsammans.

att "man" brukar laga en middag betyder ju inte att någon måste göra det om de inte vill. eller tycker du att det blir bättre om vi tvingar barnen att äta sådan mat de inte gillar?

är du verkligen så inskränkt att du ifrågasätter att vi inte alltid lagar en middag som alla måste äta även om de inte gillar den?

nej, jag städar inte hos grannen, eftersom det inte är mitt jobb. att ta hand om andras barn är inte heller mitt jobb.
    Men ycker du ÄRLIGT att din situation går att ens JÄMFÖRA med TS som har levt med dessa SMÅ barn halva deras liv och som nu fött dem ett jämnårigt syskon som särbehandlar som nån slags liten prinsessa?

Jag vet att du tror att tråden handlar om dig esther men det gör den inte.
  • Esther M
    Anonym (Nomi) skrev 2010-07-22 17:33:51 följande:
    ok.....vilka inlägg läser du i tråden. bara ts?
    jag läser alla. jag delar inte heller dina värderingar. det gör inte min sambo heller. jag kan fråga fler men det känns som om det borde vara självklart för alla att inse att deras åsikt är deras men att den inte nödvändigtvis delas av alla.
  • Esther M
    Ari Gold skrev 2010-07-22 17:39:07 följande:
    Men ycker du ÄRLIGT att din situation går att ens JÄMFÖRA med TS som har levt med dessa SMÅ barn halva deras liv och som nu fött dem ett jämnårigt syskon som särbehandlar som nån slags liten prinsessa?

Jag vet att du tror att tråden handlar om dig esther men det gör den inte.
    du vet inget om vad jag tror. ja, jag tycker att situationen är jämförbar. annars hade låtit bli att ta upp mitt exempel som en jämförelse.
  • Anonym
    Esther M skrev 2010-07-22 17:36:36 följande:

Oh det bara oooosar om hur missnöjd du är med ditt liv och hur du försöker rättfärdiga det för dig själv.

Du har flyttat ihop med en man som inte vill leva med sina barn och som inte vill skaffa barn med dig heller. Bad Luck. Men ta inte ut din bitterhet på oss din lilla låtsasfeminist.
  • Anonym (Nomi)
    Esther M skrev 2010-07-22 17:39:35 följande:
    jag läser alla. jag delar inte heller dina värderingar. det gör inte min sambo heller. jag kan fråga fler men det känns som om det borde vara självklart för alla att inse att deras åsikt är deras men att den inte nödvändigtvis delas av alla.
    Dessutom sa jag de som har barn. De har inte du. Jag dömmer inte ditt sätt att vara bonusmamma eftersom ni inte behandlar flera barn på olika sätt. Det är där skon klämmer. Det är särbehandlingen jag reagerar på. Och som jag skrivit tidigare, jag förstår att TS inte betalar kläder men omvårdnaden borde vara densamma, klart de märker skillnad.
  • Ari Gold
    Esther M skrev 2010-07-22 17:41:23 följande:
    du vet inget om vad jag tror. ja, jag tycker att situationen är jämförbar. annars hade låtit bli att ta upp mitt exempel som en jämförelse.
     Då har du påtagligt livlig fantasi tycker jag.

Tror du på allvar att du skulle känna samma distans inför en liten människa som botthemma hos dig sedan hon var ett, som du gör inför din sambos tonåringar som "hälsar på ibland"? På vilken planet går det  ens att jämföra?
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...