• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • saxon
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 23:14:31 följande:
    Men du. Alla barnen får nya kläder. Jag köper åt min dotter och sambo åt donm stora.
    Okej, men han verkade behöva hjälp med inköpen, vilket du inte orkar ge honom eftersom du bara bryr dig om att ditt eget barn ska ha fina kläder.
  • mrsSoffi
    Anonym skrev 2010-07-22 23:08:23 följande:
    jag har inte läst andra svar, men jag som pappa skulle bli ledsen, jag skulle inte vilja vara tillsammans med någon som behandlar mina barn så, hade jag inte haft pengar till styvbarnens kläder (vilket du inte behöver) så hade jag iallafall handlat kläder till dem om jag fått pengar av pappan och självklart hade jag lämnat hämtat hans barn med..jag hade inte haft hjärta till att inte hämta min älskades barn när jag vet hur mcket han älskar sina barn..men de är jag alla är olika
    Om du läser tråden så får du svar på dagis-frågan
  • saxon
    Anonym (Håller med Ts!) skrev 2010-07-22 23:21:37 följande:
    "Så hade jag iaf handlat kläder till dem om jag fått pengar av pappan", tror att ALLA skulle handlat kläder till sina bonusar med glädje om pengarna till kläderna kom från pappan! Det är inte de tråden handlar om, det handlar om att ta pengar ur egen ficka, egna ihoptjänade pengar och lägga på kläder som de biologiska föräldrarna borde göra.
    Nej, pappan har visst pengar till barnens kläder, det handlar om att ts inte orkar köpa kläder till de två bonusarna trots att hon redan är ute på stan och shoppar till sitt eget barn och befinner sig i affären.
  • Missisbit
    mrsSoffi skrev 2010-07-22 23:20:59 följande:
    Håller PRECIS med dig!! Har följt tråden ett tag nu och läst det mesta som skrivits.
    Men ständigt kommer det nya anonyma kommentarer om saker som upprepats gång på gång på gång. 
    Skumma för 17 igenom åtminstone TS inlägg innan man kommenterar med nåt anklagande inlägg.

Ger också mitt stöd till TS!!
    TackSkrattande

Gillar att diskutera här på FL men det är så att folk komenterar
    innan dem hinner läsa/eller få all fakta innan man kan ge sin åsikt...
    det är fan lättare att vara kritisk än rättvis! 
  • mrsSoffi
    Missisbit skrev 2010-07-22 23:30:25 följande:
    TackSkrattande

Gillar att diskutera här på FL men det är så att folk komenterar
    innan dem hinner läsa/eller få all fakta innan man kan ge sin åsikt...
    det är fan lättare att vara kritisk än rättvis! 
    Ja det är helt klart. Kritisera andra går bra, men se sina egna brister...njaa
  • mrsSoffi
    saxon skrev 2010-07-22 23:23:27 följande:
    Okej, men han verkade behöva hjälp med inköpen, vilket du inte orkar ge honom eftersom du bara bryr dig om att ditt eget barn ska ha fina kläder.
    Han har inte bett om hjälp. Han behöver ingen hjälp, pappan är nöjd med sina inköp. Det är exet och farmor som är missnöjda...vilket framgår om du läser tråden.
  • Missisbit
    mrsSoffi skrev 2010-07-22 23:41:20 följande:
    Han har inte bett om hjälp. Han behöver ingen hjälp, pappan är nöjd med sina inköp. Det är exet och farmor som är missnöjda...vilket framgår om du läser tråden.
    Visst är det så svårt att läsa lite innan man ger sin åsikt? Helt j'vla otroligt!
  • Anonym (Håller med Ts!)
    saxon skrev 2010-07-22 23:27:13 följande:
    Nej, pappan har visst pengar till barnens kläder, det handlar om att ts inte orkar köpa kläder till de två bonusarna trots att hon redan är ute på stan och shoppar till sitt eget barn och befinner sig i affären.
    Men varför ska Ts springa omkring och handla kläder till barn som inte är hennes? Det finns en pappa och en mamma till det, sen att pappan är totalt ointresserad av kläder är en annan femma! Pappan har väl aldrig heller uttryckt sitt missnöje över Ts inköp utan just biomamman och svärmor. Är du bonusmamma och läst tråden?
    Alla bonusfamiljer gör väl som de har balanserat upp det, är folk missnöjda över andras liv bör man se över ens eget. Livet går ut på mer än att sitta och kritisera hurvida en bonusmamma köper POP-overaller eller inte.
  • DinMamma
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 23:10:00 följande:
    Skrev först ett långt svar här till dig, men jag raderade det, för jag orkar inte hålla på och tjafsa med dig, för det ger mig ingenting. Du läser och tolkar lite som du vill, verkar det som. ha en fortsatt trevlig kväll.
    Förstår att du har svårt för mina åsikter eftersom de är raka motsatsen till dina.

Hoppas för din skull att dessa barn, biologiska eller ej, inte kommer till skada, och att din man stannar hos dig.

Trevlig kväll :)
  • saxon
    mrsSoffi skrev 2010-07-22 23:41:20 följande:
    Jag har läst tråden och jag är medveten om att han är nöjd med sina inköp. Det jag ifrågasätter här är framför allt ts inställning till sina bonusbarn. Hennes totala brist på intresse för barnen. Det är bara ett barn i familjen hon vill lägga tid och energi till och det är hennes eget, de andra vill hon inte ödsla energi på. Det är tragiskt att läsa hennes inlägg.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...