• Esther M

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Anonym (själv styvbarn) skrev 2010-07-22 13:40:28 följande:
    Det är faktiskt inte det där med köpandet hit och dit som jag reagerar mest på utan hennes allmänna inställning, jag citerar "har inget intresse av att sitta och natta och hålla på" samt "Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån."
    Jag tycker det ÄR särbehandling och även om föräldrarna är överens KAN det vara (jag säger inte att det ÄR) ett problem för barnen. Barn, inte alla barn, men några barn är känsligare än andra.
    Om de här barnen är det, får deras föräldrar göra upp en strategi för hur de ska kunna må så bra som möjligt i situationen. Om det innebär att ts ska börja köpa deras kläder och göra allt pappans jobb är det föräldrarna som behöver skärpa sig, inte ts.
  • Esther M
    CuteLilleMyGirl skrev 2010-07-22 13:46:53 följande:

Jag sitter här med en klump av illamående i magen. Sambon och jag har en dotter på 20 mnd, och vi ska flytta isär nu i augusti.Min största skräck är att han träffar en kvinna som är på det sätt du verkar vara. Göra sådan skillnad att du inte engång kan hämta/lämna barnen på dagis.

Mina föräldrar är också skilda, och pappa var gift med en häxa (tack-och-lov är de inte tillsammans mer), som nog resonerade som dig. Att det är mamma-pappa-gemensamt barn som gäller, och de som finns sedan tidigare (om det inte är mammans barn sen tidigare) hör inte till.

Jag kan verkligen inte förstå resonemanget att man kan vara en familj om man aldrig kan lägga/hämta/lämna/handla kläder till barn från en tidigare relation. För det att barnen är där för att _bo_  (inte hälsa på) hos pappa utesluter ju inte att någon annan kan göra ngt för dem.

Sitter här helt mållås, och som sagt med en stor klump i magen av rädsla för att det här ska hända min dotter.

Stackars barn säger jag bara. Och nej, det handlar inte bara om kläder som flera här vill ha det till. Alla inlägg från TS genomsyras av att det är ”mamma-pappa-barn” (gemensam familj) mot barnen som inte hör till familjen och aldrig kommer göra det.

Min pappa är den dag i dag ångerfull för att han lät häxan styra och gjorde vår relation skitdålig. Jag vägrade vara där i långa perioder.

Fega, fega man, som låter det här pågå!

Vad föreslår du att ts man ska göra? Sluta natta sina döttrar, sluta skjutsa dem till dagis, sluta ta hand om dem, och tvinga ts att göra det istället?

Som du skriver kommer barnen dit för att bo med, och vara med sin pappa. Blir de mindre utanför om de träffar pappans sambo istället?
  • Esther M
    Anonym skrev 2010-07-22 14:07:18 följande:
    Kommer inte barnen för att vara en del av hans familj?
    Är de inte det om inte pappans fru nattar dem?

Det är inte så att alla familjer fungerar så att alla måste vara med på allting hela tiden. I vissa familjer t.o.m sover man i olika rum, och lägger sig vid olika tider. De går visserligen miste om dyrbar tid som kunde spenderats med familjen, men de tycker att det blir så varmt.
  • Esther M
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 14:14:00 följande:
    Han har en jättebra relation med sina barn, säkert tack vare att han tar hand om dom. Ja, jag har valt min sambo med hans packning, men jag har INTE valt att bära det åt honom.
    WORD!! en strålande metafor för situationen!!Skrattande
  • Esther M
    wildaandersson skrev 2010-07-22 15:07:01 följande:
    Vad jag vet har inte pappan uttalat sig här...inte heller barnen. Så hur vet DU att det är happy familly???
    Jag utgår från det som står i ts. Om du gör en utredning kan du ju posta den här sedan.
  • Esther M
    wildaandersson skrev 2010-07-22 15:30:26 följande:
    Stackars barn säger jag....
    Utredning behövs inte. Enbart medmänsklighet, empatisk förmåga och sunt förnuft. Något som några här verkar sakna.
    Så om vi nu vänder det till VÅR situation så skulle jag som mamma till sju barn ta hand om de fyra jag har med en annan man så ska vi dela på tiden med våra gemensamma 3 barn. Varför ska vi bo i samma hus då????
    Vad skulle vi då dela? Då ska vi inte heller ta gemensamma beslut om ALLA barnen. Jag får åka på semester med mina fyra tidigare barn och min man med våra 3 gemensamma. För i helvete heller att han ska betala semester för mina tidigare. Eller barnomsorgsavgift etc.......

Hur delar en familj med sådana förutsättningar och värderingar upp vardagen? Går styvföräldern in och bestämmer när ALLA barnen ska vara inräknade i familjen?

Skulle verkligen vara kul att höra pappans åsikt och tänkande i detta.
    Min sambo tar hand om sina barn, eftersom han är deras pappa så är det hans ansvar. Jag har inga barn, så jag tar ansvar för min del av hemarbetet. Han lagar barnens mat eftersom de inte tycker om sådan mat som jag lagar. Ibland äter jag samma mat som de gör, ibland lagar jag mat som jag vill ha som de får smaka om de vill.

Jag deltar inte i barnens vardagsrutiner förutom enstaka gånger då de frågar eller ber mig om något.

Jag betalar inte för barnen. Vi delar på mat, och när barnen är hos oss betalar deras pappa mer eftersom de är där.
  • Esther M
    DinMamma skrev 2010-07-22 15:35:45 följande:
    Jag köper mycket kläder till min bonusdotter, som är 9 år.
    Efter hennes mamma, är jag den största kvinnliga förebild hon har!Jag lever ju med henne (och mina två söner) 50 % av deras liv...Tycker du bara försöker rättfärdiga ditt beteende...
    Men hennes beteende är rätt. Det här är vad hon och henens sambo kommit överens om, deras familj fungerar så här. Varför är det ett problem för dig?
  • Esther M
    wildaandersson skrev 2010-07-22 15:45:27 följande:
    Vilken toffel till sambo. Fy...det var ju värre än jag trodde.
    Varför det? Varför ska jag göra hans jobb och ansvara för barn som inte är mina? Jag har valt att inte ha några barn, och han har vetat om det från början. Jag är hans sambo,inte barnens mamma. De kommer för att träffa honom, inte mig.

Vi lever inte på 1800-talet. Att min man tar ansvar för sina egna barn gör inte honom till en toffel, det gör honom till en pappa.
  • Esther M
    wildaandersson skrev 2010-07-22 15:49:16 följande:
    För att han låter sina barn behandlas så...Hoppas GÄSTER oxå får laga sin egen mat eller koka sitt eget medtagna kaffe.....
    Fy, usch.....blir så upprörd.
    Är det lika fel om han lagar sin egen mat när barnen inte är där? Eller om han gör sin del av hushållsarbetet när barnen är hos sin mamma?

Borde jag åka hem till barnens mamma och städa där också, eller tycker du att det bara är mitt ansvar om den man måste göra sitt eget arbete?
  • Esther M
    DinMamma skrev 2010-07-22 15:52:47 följande:
    Det är inte ett problem för mig, snarare för de barn som särbehandlas.
    För det gör de, det kan ni aldrig förneka.Att inte delta i barnens liv, att stå utanför aktiviteter, dagliga rutiner, att slå ifrån sig med "det är hans barn-hans ansvar" är fegt...själviskt och ovuxet.

Tack Malin för att du ger mina barn den kärlek och omtanke med allt vad det innebär, när jag i egenskap av mamma inte bor med dom varannan vecka!Mina barn kunde inte ha en bättre bonusmamma!

Och Tack till mig själv för att jag är en förbaskat bra och kärleksfull bonusmamma likaså!

Men det krävs jobb, tid, tålamod och ett stort hjärta för att ta hand om någon annans barn.Alla kanske inte besitter de egenskaperna.
    Jag håller inte med om att det är särbehandling att inte leka förälder till barn som inte är ens egna. De är inte ts barn, och det finns ingen anledning att låtsas att de är det.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...