• Esther M

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Anonym (Nomi) skrev 2010-07-22 17:33:51 följande:
    ok.....vilka inlägg läser du i tråden. bara ts?
    jag läser alla. jag delar inte heller dina värderingar. det gör inte min sambo heller. jag kan fråga fler men det känns som om det borde vara självklart för alla att inse att deras åsikt är deras men att den inte nödvändigtvis delas av alla.
  • Esther M
    Ari Gold skrev 2010-07-22 17:39:07 följande:
    Men ycker du ÄRLIGT att din situation går att ens JÄMFÖRA med TS som har levt med dessa SMÅ barn halva deras liv och som nu fött dem ett jämnårigt syskon som särbehandlar som nån slags liten prinsessa?

Jag vet att du tror att tråden handlar om dig esther men det gör den inte.
    du vet inget om vad jag tror. ja, jag tycker att situationen är jämförbar. annars hade låtit bli att ta upp mitt exempel som en jämförelse.
  • Esther M
    Anonym skrev 2010-07-22 17:41:34 följande:
    Oh det bara oooosar om hur missnöjd du är med ditt liv och hur du försöker rättfärdiga det för dig själv.

Du har flyttat ihop med en man som inte vill leva med sina barn och som inte vill skaffa barn med dig heller. Bad Luck. Men ta inte ut din bitterhet på oss din lilla låtsasfeminist.
    du har nog misstolkat mig en aning. jag vill inte ha barn, jag är varken liten eller någon låtsasfeminist.

att jag inte passar in i din mall för hur kvinnor ska vara betyder inte att du måste försöka definiera vem jag är med konstiga påhitt.
  • Esther M
    Ari Gold skrev 2010-07-22 17:43:48 följande:
     Då har du påtagligt livlig fantasi tycker jag.

Tror du på allvar att du skulle känna samma distans inför en liten människa som botthemma hos dig sedan hon var ett, som du gör inför din sambos tonåringar som "hälsar på ibland"? På vilken planet går det  ens att jämföra?
    ja, det tror jag.

som du påpekade innan så handlar ju tråden inte om mig, utan om att ts inte vill handla kläder ntill sin sambos barn. vi kan ju återgå till att du kanske förklarar på ett rationellt sätt varför det är fel av henne.
  • Esther M
    Anonym (Nomi) skrev 2010-07-22 17:54:42 följande:
    Precis! sen att bonusmamman stoppar om sitt lilla barn men inte kan stoppa om de andra inför natten?
    skumt. Det är ju ingen jobbig handling så vad ligger bakom liksom? klart de kommer fundera runt de också....

Sen om man tänker steget längre, när TS väljer att dela upp familjen på detta sätt så berövar hon också tiden mellan sitt barn och pappan dessa veckor, han har ju fullt upp med de andra två. Istället för att hjälpas åt liksom....

en annan undran. undra vad de andra två kan komma känna för sitt yngre syskon när skillnaden på dom är så stor. de kanske rent av tar efter bonusmamman och inte kan se sin lillasyster som syster? eller värre, de kanske blir svartsjuka och tar avstånd från henne eller blir elaka mot henne?
    hon behöver ju inte natta dem. deras pappa gör det. måste alla vuxna natta alla barn?räcker det inte med att deras förälder tar hand om barnen?

pappan behöver uppenbarligen ingen hjälp med att ta hand om barnen, vad är det ts ska göra då? ett schema för varannan gång, så att barnen får omvårdnad av sin förälder, som vill göra de här sakerna, varannan gång och av hans sambo den övriga tiden?
  • Esther M
    Anonym (En snäll mamma) skrev 2010-07-22 17:58:10 följande:
    "Hälsar på hos sin pappa"..HERREGUD, du betraktar alltså din sambos barn som några sorts gäster hos er?? Det är deras pappas hem, alltså deras hem också, vad fan du än tycker om det. Fy fan vilken totalt känslolös människa du verkar vara. Du verkar ju avsky barn, bara en nyfiken fråga, om du är ute och ser ett barn som ramlar och slår sig rejält, vad gör du då? Hjälper barnet eller skiter du i det också, det är ju inte ditt barn och du gör ju bara vad du behagar.
    Min sambos barn är gäster hos oss. Det är mitt och deras pappas hem, där de hälsar på ibland.

Jag avskyr inte alls barn. Jag gillar dem.

Om jag ser ett barn ramla, så hjälper jag barnet. Om jag ser en gammal farbror ramla så hjälper jag honom också. Men jag nattar honom inte.
  • Esther M
    DinMamma skrev 2010-07-22 18:02:00 följande:
    Finns det någon annan anledning?
    De är just barn, som vi ska hjälp utvecklas och bli trygga, välmående människor.

Men fortsätt du och försvara och lev i din själviska värld, om den nu gör dig lycklig.
    Den gör mig faktiskt väldigt lycklig. 
  • Esther M
    Anonym (En snäll mamma) skrev 2010-07-22 18:34:51 följande:
    stackars barn som ska vara gäster hemma hos sin egen pappa. Otroligt att det finns så känslokalla människor som du. Vet din sambo om att du betraktar hans barn som gäster hemma hos er? Om han vet det och tycker det är ok, måste han vara rikstoffeln nr 1 som går med på något sånt.
    Inte för att det överhuvudtaget hör till saken, eller är relevant, så brukar min sambo åka och spendera tid med barnen där de bor ungefär hälften av gångerna han träffar dem. Det passar oss båda utmärkt. Barnen är gäster här, och det kan min man knappt undgå att känna till (och att jag tycker det) eftersom vi måste hämta madrasser och möblera om i köket så att barnen får plats. Vi bor i en tvåa och han har tre barn i olika åldrar.

Barnen bor alltså inte här, de kommer på besök. Det gör inte min sambo till en toffel. Han vet vem han har valt att leva med och han vet att jag inte är beredd att bo tillsammans med barnen heller. Om det skulle vara aktuellt skulle vi bli särbos.

Nu tycker jag att det har varit tillräckligt med OT om mig. Återgå till ts.
  • Esther M
    Kelly1994 skrev 2010-07-22 18:40:31 följande:
    Du vet att din sambo skulle välja sina barn framför allt annat? Även dig!
    Det är ju upp till honom. De senaste nio åren har han bott där jag bor.
  • Esther M
    Anonym (En snäll mamma) skrev 2010-07-22 18:48:30 följande:
    Så ni tänkte aldrig på att det skulle vara barnens hem också? Jag menar, deras pappa bor ju där, då är det ju deras hem också. Helt sanslöst att bara bo i en tvåa när han har tre barn. Återigen, stackars barn. Jo, han är en toffel som inte står upp för sina barn.
    OT.
  • Esther M
    ica skrev 2010-07-22 18:37:14 följande:
    Jag tror att vi alla kan behöva råd och andras vinklingar vilket TS insett. Däremot verkar det vara biomamman och farmor som har problem. Barnen verkar ju inte lida. Och biomamman och pappan är ju i sin fulla frihet att köpa vilka kläder de vill. Att de äldre flickorna inte äter sin styvmammas mat kan ju tyckas bortskämt men deras pappa lagar ju annan mat till dem. Biomamman och farmor däremot verkar behöva fundera på hur de bidrar till barnens bästa. Inte genom att blåsa upp pseudokonflikter.
    Eller hur. Jag tycker att det osar drama queens med tråkigt liv lång väg när något som inte ens är ett problem ska blåsas upp till värsta konflikten.
  • Esther M

Jag tycker att det som är mest patetiskt och löjligt i den hår tråden, faktiskt på hela FL, är överdramatiserande människor som gärna vill se allt som fruktansvärda problem.

Den här tråden handlar om att ts är irriterad på att hennes svärmor ställer orimliga krav på henne som styvmamma.

Fullständiga galningar har försökt få det till att ts borde bli anmält till sociala myndigheter, att hennes sambo borde pröva sin rätt till mer av hennes tid och pengar till omvårdnad av barn som r hans biologisk och juridiska avkommor.

Varken ts eller hennes familj tycker att situationen är problematisk överhuvudtaget, men en stor del av inläggen här kastar sig över en normal familj som om de misshandlade barnen och varandra.

Ni som anser er ha rätt att döma andras val av rutiner i sina familjer, och som tycker er veta bättre än ts själv hur hon och hennes man ska leva sina liv, borde åka tillbaka till 1800-talet. ta lite luktsalt och för helvete lugna er.

Acceptera att alla inte tycker som ni, lever som ni, tänker som ni eller behöver meningslös dramatik som ni.

• Esther M
    Anonym (En snäll mamma) skrev 2010-07-22 19:30:33 följande:
    Japp, och finns även fullständiga galningar som inte bryr sig ett skvatt om sina styvbarn och som betraktar dem som gäster när de är hemma hos sin pappa.
    på vilket sätt är det galet att tycka att personer som tillfälligt vistas i ens hem är gäster? och vad är det som säger att man som utomstående måste bry sig om styvbarn, bara för att de är barn?
  • Esther M
    Anonym (En snäll mamma) skrev 2010-07-22 22:17:03 följande:
    Men fattar du inte att det borde vara deras hem också, eftersom deras pappa bor där?? Hur fan tror du barnen känner sig när de blir betraktade som gäster när de kommer för att träffa sin pappa?? Men, visst det skiter ju du i ja, för du behöver ju inte bry dig om dem, de är ju inte dina..ja, du måste och måste bry sig om styvbarn, klart ingen kan bli tvingad till det, men har man något innanför pannbenet så gör man ju det för barnens skull. För att de ska känna sig välkomna och önskade även om deras pappa råkar bo ihop med någon som inte tycker om barn. Men du skiter väl i det också, det är ju bara barn..som du inte behöver bry dig om.
    såvitt jag vet gillar barnen att komma och hälsa på, och vara på besök hos sin pappa. det räcker för mig. om de inte hade velat komma hit, så kan han åka till dem. det är inget problem för mig.
  • Esther M
    Anonym (Håller med Ts!) skrev 2010-07-22 23:04:19 följande:

Jag är på din sida! Jag har valt en man med ett barn sen tidigare och allt vad det innebär, vi har inga gemensamma barn ännu men tyvärr ligger det inte i mitt intresse heller att natta bonus, man säger godnatt men vill bonus läsa en godnatt-bok får pappa göra det.
    Jag är inte bonusmamma, jag är en extra vuxen i barnets liv, därmed har inte jag samma skyldigheter som en biologisk föälder har för sitt barn.
    Självklart ska man respektera barnet, lyssna till deras behov och ge dem kärlek som en extra vuxen, inte som en mamma. En biologisk mammas kärlek till ett barn kan man aldrig lägga över på pappans partner.
    En mammas kärlek till sitt barn kan ngn annan människa aldrig komma emellan, hon har skyldigheter, medans jag har valmöjligheter.
    I vårt samhälle finns inga speciella regler för hur en familj ska leva, vissa har mamma & pappa, vissa har 2 mammor och inga pappor, en del har 2 bonusföräldrar och 2 biologiska föräldrar.
    Tyvärr är det så att även jag skulle inte lägga ngn större förmögenhet på bonus klädgarderob.
    Vill jag köpa ngt så gör jag det, men ingen bör höja på ögonbrynen om man inte gör det.
    Barnbidraget utgår till de biologiska föäldrarna och som bonusförälder ser man inte skymten av dessa pengar, vill jag köpa en klänning/byxor av lite dyrare märke till mig själv eller mitt barn så gör jag de, tycker omgivningen att detta är fel får det stå för dem, avundsjuka har aldrig varit en attraktiv egenskap!

Så bra skrivet! Det borde inte vara svårt att förstå.
  • Esther M
    saxon skrev 2010-07-23 09:31:24 följande:
    Nej, det är förstås pappan som betalar för kläderna, ingen annan. Men ts orkar inte köpa några kläder till bonusarna (för pappans pengar) trots att hon ändå är och handlar kläder till sitt eget barn. Det handlar om TIDEN som hon inte orkar lägga. Att plocka med sig några extra plagg från hyllorna och bära med sig hem. Hon är inte intresserad.
    Hon har ingen anledning att vara intresserad. Barnen klädbehov tillfredsställs av föräldern.
  • Esther M
    Anonym (jess) skrev 2010-07-23 11:49:40 följande:

Uppenbarligen så har farmor och biomamman reagerat på att pappan (och ts) gör för stor skillnad på barnen. (enligt ts)

Detta är något som många i tråden också anser efter att ha läst ts svar. Kanske är det just vad saken gäller och inte märkes- eller icke märkeskläder ...... utan när det gäller det mesta som sker i pappans hem?!

det är troligtvis så att ts vet mer om vad som gäller än "många i tråden" eftersom det handlar om hennes liv.
  • Esther M
    Moi Je Joue skrev 2010-07-23 12:49:47 följande:
    åter en konstnär inom retorik. förbluffande argumentation!
    Ja. Nu vet jag inte vad jag ska säga längre.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...