• Esther M

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Anonym skrev 2010-07-19 22:56:28 följande:
    Esther... dina värderingar är sjuka.
    nej, det är de inte. de passar kanske inte in i din bild av hur en självuppoffrande, allerstädes moderlig kvinna ska bete, sig, men de är helt rimliga och normala för en människa som valt att löeva med en man somm kan ta hand om sina egna barn.
  • Esther M
    mirre67 skrev 2010-07-19 22:58:06 följande:
    Men HERREGUD..så du betraktar alltså ts, hennes sambo och deras gemensamma unge som en familj och hans barn sen tidigare är några sorts varannan veckas inneboende som ts bara kan skita i som hon behagar?? Åhh..fy fan vad förbannad jag blir när jag läser sånt här alltså..
    ts KAN ju skita i dem om hon behagar. jag tycker inte att hon verkar göra det, dock.
  • Esther M
    Anonym skrev 2010-07-19 23:05:29 följande:
    Du fattar inte helt enkelt vad ordet familj innebär. Folk som har adopterat ska de strunta i dessa barn för att de inte är deras egna. Var har du empati för dessa stakkars barn som får fara runt varannan vecka. Hur länge tror du din förhållande håller med din inställning.

Om ja skulle skiljas och mitt barn var med sin pappa och styvmor så skulle jag önska att hon tog hand om mitt barn kramade honom och behandlade som en del av familj.

Tråkigt att personer som du får bo med stakkars barn.
    de som adopterar barn blir barnets föräldrar och har då naturligtvis ansvaret för dem. 

mitt förhållande har varat i nio år, och jag tror att det kommer att vara länge till.

jag har massor av empati för barnen, men det gör mig inte till deras förälder eller ansvarig för dem  eller deras dagliga skötsel, på samma sätt som min sambos mamma, som är en del av hans familj, eller hans brorsbarn, som också är det, blir mitt ansvar.
  • Esther M

Glömde en sak; jo, jag vet vad ordet familj innebär. du verkar inte förstå att olika familjer kan se ut på olika sätt, och fortfarande vara familjer.

• Esther M
    mirre67 skrev 2010-07-19 23:11:08 följande:
    Om det är att vara självuppoffrande att inte särbehandla barnen i ens familj, bio- eller bonusbarn, så är jag gärna självuppoffrande. Det är BARN det handlar om, barn som definitivt inte bett om att hamna i situationen de befinner sig i, eller att behöva bo med en människa som inte bryr sig om dem för fem öre, "för det är ju inte mina barn, alltså kan jag skita i dem hur jag behagar". Herregud, vilka fullblodsegoister det finns..
    att inte ansvara för barnen betyder inte automatiskt att man inte bryr sig om dem. det innebär för mig att jag låter deras pappa ta hand om dem istället för att de blir passade av någon de inte egentligen har någon koppling till. det finns ju ingen mening med att de ska komma hit för att spendera tid med mig. de kommer för att vara med, och bli omhändertagna, av sin förälder.

jag lever mitt liv utan att passa in i mallen för  hur kvinnor skulle bete sig på 50-talet. jag ärinte moderlig eller omhändertagande, och behöver inte bli det heller eftersom jag bara behöver ta hand om mig själv, så som jag vill ha det.

förstår inte vad det är som är så provocerande med det.
  • Esther M
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-19 23:21:06 följande:
    Dessutom anar jag att den typiska FL-synen på könsroller sticker fram sitt ful tryne.

Det är tydligen alltid KVINNAN som ska handla kläder - både till sina egna ungar och andras - samt inte göra skillnad på barnen. Trots att barnen har en PAPPA. Varför kritiserar ingen honom? Om det nu finns nåt att kritisera. Tar ungarna verkligen skada av att gå runt i HM-kläder? Vad är det för fel på HM-kläder? Tror ni att alla andra barn springer omkring i märkeskläder eller vad?

Och om bio-mamman nu tycker att det är så HEMSKT att hennes ungar inte har lika "fina" kläder som sin halvsyster, får hon väl be pappan om pengar och köpa själv! Samt sluta gnälla. Jag blir så TRÖTT på sånt här.
    Jag har anat detsamma. Det förefaller som om många blir arga på att ts (och jag) inte tycker att mannen ska få ta sitt ansvar för sina barn. Éftersom vi är kvinnor ska vi göra dessa saker åt honom. Barnen har inga problem med situationen, så det är ju uppenbarligen inte synd om dem.

Inte konstigt att feminismen inte kommer någonstans om kvinnor tycker att andra kvinnor ska göra mäns hemarbete.
  • Esther M
    Anonym (förskräkt) skrev 2010-07-19 23:26:28 följande:
    en bra styvmamma??????? för mej behandlar en BRA styvmamma sin sambos barn som sina egna...
    varför det? det är inte hennes egna. de har en egen mamma. och pappa.
  • Esther M
    Anonym skrev 2010-07-19 23:30:38 följande:
    Om du verkligen läser vad 99% av folk på denna tråd skriver så fattar du att det är DU inte vi andra som inte vet vad en familj är. Du min lilla flicka har ingen familj. Du är ensam och kommer alltid att förbli det med den inställning. Du säger att du inte har några barn - bra du skulle nog inte vara en bra mamma. Du är för självupptagen och självisk för det. Jag har upplevt olika sorters familjer då varje familj är unikt på sitt sätt, men sådana som du har jag aldrig stött på och jag är glad för jag vill tro att sådana människor inte finns och att inget barn i världen ska få uppleva att bli utsatt för en sådan styvmor som dig. Du är värre än Askungens elaka styvmor.....
    Nu är jag inte någon liten flicka, men ok. Det stämmer att jag inte har en familje så som du definierar det, men jag vill inte heller ha en sådan familj.

Min familj är de männískor som jag älskar, som älskar mig, som jag har valt. Jag är inte ensam och har aldrig varit det (förutom när jag vill vara det)

Jag bryr mig inte om ifall jag skulle vara en bra eller dålig mamma, eftersom jag inte vill vara en.

Min sambos barn skulle nog säga emot dig om Askungen-grejen. Enligt dem är jag den roligaste vuxen som någonsin klätt ut dem i högklackkat.

Sist, men knappast minst; att drevet av självförtryckta martyrmammor och jag inte har samma bild av vad en familj är tänker jag på med ren och skär tacksamhet.
  • Esther M
    Moi Je Joue skrev 2010-07-19 23:54:06 följande:
    esther m, du är inte ensam, vi delar helt uppfattning om hur det är att vara ihop med en kille med barn. alla är inte martyrmorsor som kräver exakt rättvisa med linjal mellan egna och andras ungar. känns som 1800-talet ringde och ville ha tillbaka sina värderingar kring hur en riktig kvinna ska bete sig.
    Skrattandeeller hur.  jag väntar på att min garderob ska fyllas av krinoliner med kvävande korsetter...

tur att alla kvinnor inte längtar tillbaka till tiden före rösträtt.
  • Esther M
    Anonym (Bio mamma) skrev 2010-07-19 23:57:35 följande:
    Hej.

Jag har läst igenom och funderat lite.
    Jag blir kluven och visste först inte vad jag tyckte.

Det låter illa när man läser TS men samtidigt...

TS barn har bara mamma och pappa i sitt liv som skall köpa och ta hand om henne.

Bonusbarnen dom har en mamma och pappa + att dom har en bonusmamma + kanske en bonus pappa.

Om TS skulle angagera sig lika mycket på inhandlig och allt på bonusbarnen så blir summan av kademumman att TS barn skulle få mindre uppmärksamhet och mindre saker än bonusbarnen.

Då kan det med bli avundsjuka.

Jag själv har tre barn med en pappa och nu en som med en annan.

I vår familj gör vi exakt lika med alla fyra.
    Men...
    Det kommer innbära att vår gemensamma son kommer få mindre pengar och mindre saker  och mindre uppmärksamhet än dom andre tre eftersom dom får mycket saker och pengar av deras far.

Hur man en gör så kan man inte få det lika.

Varför skall man lägga krav på ett bonusförälder? Kräva att denna skall göra sådant man inte själv orkar göra?

Jag tycker fasike att mamman och pappan får skärpa till sig och ta sitt ansvar.

Ts du får ta ett ordentligt snack med gubben din.

Biomamma

Ett väldigt klokt inläggGlad
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...