• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Phx

Eh, jag förstår inte.

Är din tid så viktig och dyrbar så du inte kan köpa några plagg åt flickorna när du är ute och shoppar åt din dotter?
    Du har ju dessutom tid att skriva i den här tråden, så varför hade du inte kunnat klicka in dig på någon sida och beställt kläder istället för din mans pengar?

• Vanilj L

En del säger att barnen åker för att umgås med pappan, men bara så är det ju inte dom åker dit för att dom faktiskt bor där halva tiden för att de vuxna har bestämt det. Och pappan har en ny kvinna och så har dom dessutom fått ett syskon där. Det visar väl klar att barnen åker dit för att bo och umgås med hela familjen. Alltså borde inte TS göra skillnad eller ens tänka skillnad. Barnen måste ju få känna att det är deras hem och deras familj också.
    Men jag tycker detta verkar vara ett solklart fall där styvmamman går in och gör skillnader inte  bara med tanke på kläderna.

• Medveten

TS låter lite som styvmorsan i Askungen ... hela situationen med att hennes barn får det bästa medans partnerns unge får bajs då det inte är hennes barn.

Förlåt TS men jag vet inte vem som är den största muppen..du eller din man.
    Hur kan man som far acceptera att kvinnan inprincip säger rakt upp i ansiktet att hon minnsan inte tänker vara kärleksfull mot barnen för att det inte är "hennes ansvar"? För vad jag läst i dina svar så är det så du representerar dig själv. Det handlar inte om några jävla märkeskläder (som du däremot verkar gilla att skryta om), det handlar om att du helt enkelt är en kall, egoistisk och omogen person.

"Ja tänk så hemsk jag är, som inte handlar till min sambos barn när han gör det själv. Buhu, stackars dom, jag och min sambo väljer inte samma saker till barnen, buuu..."

Kolla bara inte de citatet...du måste vara stolt alltså.

Jag tycker sjukt synd om barnen alltså. Va fan spelar det för roll om du inte tryckt ut dessa barn själv?? man kan väl älska de barn ialla fall? Kärlek brukar komma naturligt, något med dig verkar ha gått snett då du bestämt dig iförväg att du inte ens tänker försöka!

När jag var 12 berättade jag för min farmor att jag tänker adoptera när jag blir vuxen. Hon svarade "de barnet tänker jag aldrig älska!"

Vet du vad jag sa till henne? "Det är lungt, du är död tills dess". Så mycket bryr jag mig om den attityden hos såna människor.

För även då kunde jag inte fatta att någon kunde ha såna tankar om barn. Barn behöver kärlek, barn behöver trygghet! INTE särbehandlas och känna sig mindre älskade!

Du kanske kommer tycka att jag går hårt på dig men det du gör mot dessa barn är 100x värre!
    En människa kommer bara uppleva sin barndom en gång, låt dom få ha fina minnen med dig för fan!

• Anonym (??)
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 00:57:14 följande:
    Alltså, läser man den här tråden, förstår man ju varför kvinnor initierar 75% av separationerna!

Vore jag man, skulle jag absolut inte vilja separera, med de förutsättningar och attityder som den här tråden speglar. Fan vad skönt med nån som sköter markservicen och förväntas ta ansvar för både mina barn och våra gemensamma! För vi är ju "en familj!"

*Korkar upp ölen och lutar mig tillbaka i soffan*

Särskilt intressant blir detta, eftersom forskning dessutom visar, att jämställda förhållanden håller längre, samt att de största orsakerna till skilsmässor, är bråk om ekonomi OCH arbetsfördelning...
    Ja vi kvinnor är ju så bra, hör på många förhållande där mannen handlar och kvinnan gnäller över att han köpte mellanmjölk istället för lättmjölk, tvättmedel med äppeldoft istället för lavendel osv, du är säker en av dom...  
  • Selma1966

Jag minns hur generad jag var inför mina halvsystrar när min pappa stack till mig något extra och de inte fick samma. Nu var jag sladdbarn med en ny fru så även mina äldre syskon skämde bort mig men det var så jobbigt att se hur tydligt det var för alla att jag behandlades annorlunda även om mina föräldrar hade delad ekonomi och min mamma aldrig gjorde någon skillnad. Jag tror du gör ditt barn en björntjänst! Barnen kommer se varandra som konkurrens snarare än syskon eller så får ditt barn samma skamkänslor som jag inför mina systrar som jag älskade.

Jösses, jag har t o m som flickvän varit generös mot mina pojkvänners barn. Tycker så synd om din mans barn som inte accepteras i familjen av dig. Du särskiljer dem åt så tydligt. Verkar som du på din höjd accepterar deras närvaro men inte deras del i familjen! De bor där på nåder varannan vecka. Som en annan skrev i början... Måste din man laga mat åt dem också eller får de äta din mat? Jag kan förstå om du sticker till din dotter något extra när ni är ensamma men är alla barnen med ska de vara jämlika.

• Selma1966

Förlåt, jag var sladdbarn till en kvinna med ny man... Rätt ska vara rätt...

• sextiotalist
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-19 23:21:06 följande:
    Dessutom anar jag att den typiska FL-synen på könsroller sticker fram sitt ful tryne.

Det är tydligen alltid KVINNAN som ska handla kläder - både till sina egna ungar och andras - samt inte göra skillnad på barnen. Trots att barnen har en PAPPA. Varför kritiserar ingen honom? Om det nu finns nåt att kritisera. Tar ungarna verkligen skada av att gå runt i HM-kläder? Vad är det för fel på HM-kläder? Tror ni att alla andra barn springer omkring i märkeskläder eller vad?

Och om bio-mamman nu tycker att det är så HEMSKT att hennes ungar inte har lika "fina" kläder som sin halvsyster, får hon väl be pappan om pengar och köpa själv! Samt sluta gnälla. Jag blir så TRÖTT på sånt här.
    Om man nu gissar vem som gör mest skada, det är nog exet och svärmor som letar efter särbehandlingar.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2010-07-20 00:37:19 följande:
    tycker ts låter som den elaka styvmamman i askungen...Det verkar även som om att ts totalt skiter i styvbarnen men tagit mannen för bara pengarna...Du vet ts, det är inte sakerna som ska äga människan som det låter i ditt fall
    Det verkar mest att det är TS som har pengarna, inte mannen.
  • Virriga Vera
    Margaux skrev 2010-07-20 00:49:01 följande:
    För att då finns det inga "mina" pengar som TS skrev, bara deras pengar... Och orkar i så fall inte TS slänga med kläder till de andra barnen(de är ju ändå samma avdelning) så kanske det egentligen handlar om att TS inte vill att bonusbarnen ska vara lika fina. Syskonrivalitet från ovan så att säga.... Kanske de andra flickorna är sötare?? Vem vet? Kanske det känns bättre för TS att folk tittar på HENNES dotter pga av de fina kläderna och missar de båda andra pga av att de inte sticker ut så mkt....

Hoppas det inte är så!
    Hur skulle det i detta fallet vara skillnad om det var deras pengar? TS skriver ju att hon vill att maken handlar andra kläder, hon har inget emot det. Tror du att TS skulle shoppa till de andra barnen om deras ekonomi vore gemensam? Skulle det vara mindre rivalitet oom det vore en gemensam ekonomi?
  • Virriga Vera
    Phx skrev 2010-07-20 04:14:10 följande:
    Eh, jag förstår inte.

Är din tid så viktig och dyrbar så du inte kan köpa några plagg åt flickorna när du är ute och shoppar åt din dotter?
    Du har ju dessutom tid att skriva i den här tråden, så varför hade du inte kunnat klicka in dig på någon sida och beställt kläder istället för din mans pengar?
    Men varför skall hon? För att Biomamman och farmodern tycker det?
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...