• Esther M

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

beccagranen skrev 2010-07-20 10:15:35 följande:
    Men hur kan man leva under samma tak, sedan barnen var små och ändå göra denna skillnaden?
    Det är bio föräldrarnas ansvar och TS gör nog mycket för bonusbarnen, men ibland kan man gå ut som en hel familj och behaga allas behov. Om pappan står för kostnaderna så kan väl ts vara med som  inspiration i handeln? Barnen är så unga att dom antagligen inte bryr sig om dom har kläder från Lindex eller om det är plagg från Molo.
    men om ts inte vill det, kan ju pappan och hans döttrar gå och handla utan henne?
  • Esther M
    beccagranen skrev 2010-07-20 10:42:04 följande:
    Om TS tycker att det är besvärande med andras barn så borde hon inte skapat en relation ihop med en tvåbarnspappa. Ibland gör man saker för barnen/familjen, även om det inte är det roligaste man kan tänka sig. Samtidigt kan hon fråga sig, hur mycket skulle flickorna uppskatta att vi åkta ut allihopa och shoppade? kan jag avsätta 2 timmar och göra alla glada? så får hon nog orken.

Tjejerna är inte dumma, barn märker väldigt snabbt ifall andra favoriseras. Och det innebär överlag alltid osämja/konflikter mellan barnen. Ska minstingen i familjen behöva ta smällen för att hennes mamma inte vill lägga lite engagemang i storasystrarna?
    Det handlar ju inte om ork, utan om att ts vill ägna sin tid åt annat än att shoppa kläder till sambons barn.  Pappan kan ju fråga sig, skulle inte barnen uppskatta om jag åkte och handlade kläder med dem?

Det verkar inte som om pappan har frågat ts om de kan göra en familjeutflykt till ett shoppingcenter heller. Det borde han kanske göra om han anser det vara en värdefull aktivitet för hela familjen.
  • Esther M
    beccagranen skrev 2010-07-20 11:05:53 följande:
    När jag läser TS inlägg så får jag fram att hon inte tycker att pappan kan handla kläder till tjejerna, TS är noga med att det ska gås med stil och passa ihop men det lyckas inte pappan med. Om hon har synpunkter på vad han handlar, då det tydligen plockas ihop på måfå bara för att få det gjort så kan hon hjälpa till. Precis som man gör i en familj.

Jag vet inte hur ni andra gör men vi springer inte runt på shoppingrundor varje helg, det blir till varje säsong som vi kopleterar kläderna, och någon gång i månaden så handlas det efter impuls. Så om TS kan tänka sig att planera iförväg med alla i familjen och vara med på turerna 2ggr om året så är väl inte det mycket begärt?

Eller om hon ändå är ute och shoppar till sitt biobarn och lyckas komma över något till tjejerna på rean eller som hon tror att tjejerna skulle tycka om så kan hon väl lägga ut pengrana? (eller bjuda på det som jag hade gjort). Jag engagerar mig mer i vänners barn och syskonbarn än vad hon gör med barnen hon levar ihop med.
    Varför ska ts planera?

Barnens pappa borde tillsammans med barnens mamma planera inköpen som ska göras till deras gemensamma barn.  Det är inte ts jobb att planera och genomföra detta.
  • Esther M
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-20 11:17:02 följande:
    Fast jag tolkar TS problem så här:

Varken hon, pappan eller barnen, har egentligen några problem med hur barnen ser ut. Samtliga har kläder på kroppen, mat i magen och får den omsorg de behöver. Precis som det ska vara, med andra ord.

Biomamman och barnens mormor, har däremot reagerat över att minstingen har mycket "finare" kläder. Tja, varför gör de då inte något åt saken, kan man fråga sig? Varför lägger de skulden på TS? Varför inte köpa lite nya kläder till flickorna, ev. be pappan om pengar? Varför bara gnälla?
    Exakt. Varken ts eller hennes man verkar tycka att det finns något problem. Den som anser att det gör det, får väl ta itu med det.
  • Esther M
    Corpset skrev 2010-07-20 11:36:09 följande:
    Jag hade gjort det. Saker blir inte mer rätt, eller mindre fel pga kön.
    Det blir inte fel att låta bli för att du skulle ha gjort det heller. Det blir på ett annat sätt.
  • Esther M
    Anonym skrev 2010-07-20 13:16:26 följande:
    Hur kan man som bonusförälder bete sig så dumt å omoget?
    Som bonus har man ju faktiskt fått tillåtelse att tillhöra familjen som redan fanns.Hur kan man då inte göra de bästa för hela familjen.Inte undra på att barnen mår dåligt å avskyr sin bonusförälder.

Sen vad de gäller märkeskläder...patetiskt.
    man kanske tycker att det bästa för hela familjen är att pappan tar sin del av ansvaret, och man själv sin del?

att tillhöra familjen behöver ju inte innebära att man ska göra varken inget eller allt arbete. pappan tar hand om sina barn, eftersom han är deras pappa. vad är det som är konstigt med det?
  • Esther M
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 13:36:02 följande:
    Jo, men då ahr ju du VALT att ta det ansvaret för barnen - det har inte jag. Men oroa er inte, gott folk, pappor kan också packa gympapåsar, tro det eller ej...
    Pappor kan massor om de vill eller måste. Min sambo kan allting. Det lärde han sig när jag reste bort under ett av barnens besök. Innan dess märkte han inte att det var jag som gjorde det mesta. Nu gör han det mesta istället.
  • Esther M
    Anonym skrev 2010-07-20 13:38:20 följande:
    De konstiga e ju att ts inte gör sin del i familjen.
    Resonemanget e så omoget.
    Vill inte natta *hans*barn.
    vill inte köpa kläder till *hans*barn.
    Vill inte köra *hans*barn till dagis.
    Osv....
    Kan man inte behandla alla barn som ens eget,ska man ju inte springa efter en karl som har barn.
    I en familj hjälps man åt med allt å hjälper alla.Nippetippefasonerna passar inte i en fungerande familj.
    Varför är det ts uppgift att natta, köpa kläder eller köra till dagis, när deras pappa gör dessa saker? Vilka uppgifter i familjen ska barnens pappa ha i så fall?

Man måste inte behandla alla barn som sina egna för att bo med deras pappa. Det är inga nippertippefasoner, det är en vuxen människa som själv kan sätta gränser för vad hon vill eller inte vill göra.
  • Esther M
    Fartill3 skrev 2010-07-20 14:07:02 följande:
    "Människor glömmer vad du gjort och vad du sagt men de kommer alltid i håg hur du fick dem att känna sig"
    Det betyder ju inte att ts eller någon annan kan ta ansvar för andras känslor.
  • Esther M
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 14:06:58 följande:
    Är det? men alla här säger ju "om du gillar att köpa till en, köp till tre" och då kan jag vill lika gärna köpa till alla barn i hela sverige om någon annan betalar?
    Ja. Du kan ju ägna ditt liv åt att välja outfits och vara gratis stylist åt alla i Sverige. Det är ju bara roligt för dig om du är bra på det. (Kräks)
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...