Inlägg från: bonnieloveskim |Visa alla inlägg
  • bonnieloveskim

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

iolanthe skrev 2010-07-21 21:10:19 följande:
    Och en rättsprocess gällande kläder från hm/nova star skulle gynna vem menar du?
    deras gemensamma har högre ekonomiska standard än vad hans barn får ha då jag förmodar att nova star är dyrare än HM.
    Det innebär att man lägger ner mer pengar på det gemensamma barnet och inte lika mycket på hans barn.

Om det inte vägs upp någonstans att hans barn får ta större del av den ekonomiska standrarden som de alla ska ha i familjen än vad hans barn får så kommer det att väga negativit i en rättsprocess om dessa 2 barn.
  • bonnieloveskim
    Esther M skrev 2010-07-21 21:15:10 följande:
    Så om ts inte köper kläder till sin sambos barn så kommer de inte att vara med i den här sammanhållningen? Om deras pappa nattar dem istället för att hans fru gör det, så känner de sig utanför?

Sammanhållningen och känslan av att vara en familj kan finnas utan att alla alltid är med på allt. Barnen är med i familjegänget även om deras pappa köper deras kläder på HM och hans fru köper deras systers kläder någon annanstans.

Som du själv just har beskrivit så handlar familjekänsla om viktigare saker än kläder. För styvdöttrarna till exempel är det viktigaste att de får vara med sin pappa tiden de bor hos honom. Inte att hans fru nattar dem istället för honom bara för att " i en familj ska alla dela på allting".
    Du missar en stor del, och mycket viktig del i sammanhållning.
    Jo att TS vägrar natta barnen.. men jag förmodar att hon nattar sin dotter.
    Att utesluta dem ur en trevlig kvällsrutin är inte sammanhållning.

Sen så vägrar hon att hjälpta till att lämna och hämta dem, men hon lämnar och hämtar deras gemensamma dotter jämt. de delar upp sig när han har barnen.

Så även där utesluter de barnen ur sammanhållningen och gör saker så att barnen inte är med i gemenskapen pga ts inte orkar.

Jag tror det finns mycket mer som inte nämns här om hur dessa barn utesluts ur familjens sammanhållning.
  • bonnieloveskim
    Vanilj L skrev 2010-07-21 21:20:39 följande:
    Det är  heller inte barnens fel att dom har skilda föräldrar. Skillnaden är att hon är vuxen och borde föregå med gott exempel och barnen är små....
    Instämmer fulständigt ska bara göra ett tillägg att som vuxen kan TS välja vem hon vill bo hos, leva med, hon kan köpa sina egna saker och hon kan bestämma över sitt liv.
    Barnen kan inte göra nåt av detta. De har inte valt att föräldrna skulle separerade.
    Fråga dem så vill de säkert att mamma och pappa ska bo ihop igen - den drömmen tar ingen ifrån barn.
    De gör som andra säger åt dem, bo här och bo där, gör si och gör så.

jag slår vad om att TS har satt upp vissa regler för barnen - men hon vill inte ta ansvaret om dem.
  • bonnieloveskim
    Esther M skrev 2010-07-21 21:25:01 följande:
    Jag tror att det är du som missförstår hela situationen. Tycker du att det är främjande för sammanhållningen i familjen om ts nattar barnen istället för att deras pappa gör det?

Pappan vill vara med sina barn när han kan, de vill vara med honom. Ts är inte deras mamma. De har en mamma, som de är med varannan vecka.

Tror du verkligen att barnen känner sig uteslutna för att de inte får åka till dagis i samma bil som sin lillasyster, så är det faktiskt du som inte förstår någonting om barn.

Ts är bara deras pappas fru. Varför tror du att de bryr sig så mycket om henne att de skulle föredra henne framför sin pappa?
    Jag har aldrig sagt att de skulle föredra henne framför pappan.

JA jag tror det är mycket främjande i alla relationer oavsett sammansättningen med bonusbarn eller gemensamma barn att båda vuxna tar ansvaret, inte alltid lika mycket kanske men att båda gör det.
    Att det inte endast ligger på den ena.

TS är inte deras mamman, hon är en förebild som ska bygga upp en god relation med barnen och at göra det är att vara kärleksfull OCH delaktig.

Ester - jag vet att jag förstår mycket väl om hur barn känner det.  Att gång på gång bli nekad att gå åka samtidigt som sytern... tänk på att det är inte enbart med TS utan med deras syster!
    Deras syster får.. men inte de.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 22:17:57 följande:
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 21:05:27 följande:
    Ja när man har en familj med barn så har man en sammanhållning.
    Det funkar även om man har växelvis eller andra barn och även om man gör egna saker med vissa barn ibland så de får egent id.

man är inte "bara med" utan man har en sammanhållning.

ta ett exempel. en skolklass.

om man bara är med i klassen så är man ju bara med.
    Men är man en i gänget så är man med i sammanhållningen.
    De som inte är med i gänget är ju utanför - trots att de faktiskt går i samma klass å sitter i samma klassrum.

De som inte är med i gänget kan lätt känna utanförskap och tom mobbning.

att ha en samhörighet är viktigt, oavsett var och för vem. Det kan gälla vuxna med. En vuxen kan vara p samma arbetsplats men aldrig bli tillfrågad om man vill äta lunch ute tex.. då känner man ju utanförskap. Även om man inte blir mobbar så är det en typ av mobbning.
    Sammanhållning inom familjen är viktigt för där spelar m ånga viktiga känslor roll.
    dom som känner sig utanför på en arbetsplats kan välj ta ett eget  i nitiativ till att äta lunch ihop. Varför ska man alltid vänta på att bli bjuden? Jag förstår inte vad det är med folk som inte kan ta ansvar för sig själva utan bara väntar sg att andra ska göra allt?
    Men du kräver detta av ett barn? Och så många vuxna klarar inte av det.
    Du kräver av barnen att DE ska säga till dig att de inte är nöjda. Så klart de inte vågar det. De säger att det är bra som det är, för de är små och kan ännu inte stå upp för sin sak.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 22:21:32 följande:
    återigen, barnen BLIR nattade, av sin pappa! han slänger inte in dom i ett mörkt rum där där dom gråter sig till sömns på de tillplattade wellpapp-kartonger som får tjäna som sängar, med en icakasse till täcke, medans vi båda nattar vår gemensamma dotter i timmar med fluff-fluff och allehanda gullegull. dom har en kvällrutin, bara inte med mig.

dagislämning och hämtning görs av praktiska skäl på detta sätt.
    TS du kan uppenbarligen inte ta kritik eftersom du tror att allt är svart eller vitt.
    Bara för att man skriver att nåt är dåligt så innebär det inte att ni slänger in barnen i rummet och låser dörren om dem...
    Ta åt dig av kritiken istället för att bortförklara den.
    Du agerar väldigt omoget med att förstora upp allt som säges emot din åsikt som om du vill rättfärdiga ditt egna beteende.

Du kanske skulle pröva natta hans barn 1-2 ggr i veckan när de är där.. mer behövs inte, men delaktighet behövs.

Vet du.. barn blir som sin omgivning. De som formar dem är vi vuxna.
    Så barnen blir en spegelbild av sin omvärld kan man säga.. ja ni vet det där om ett barn som ständigt får kritik får dålig självkänsla och ett barn som får beröm får bra självkänsla och ett barn som får styk lär sig slåss och ett barn som får förståelde lär sig empati och så vidare...
    Undrar hur din negativitet till dem formar dessa barn?
  • bonnieloveskim
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 09:55:07 följande:
    Är inte pappan hemma är inte heller barnen hos oss, förutom om han är borta någon kväll då och då elelr ett ärende mitt på dagen, jag jag sitter barnvakt en stund. Alltså behöver dom inte oroa sig för gympapåsar.
    NU är jag tillbaka igen 

mycket intressant att pappans sambo är "barnvakt" åt hans barn.
    Ditt uttryck visar hur främmande ni verkligen är för varandra. Ni är ju ingen familj.

är pappan även barnvakt när han är med ert gemensamma barn?
  • bonnieloveskim
    Anonym (helknasigt) skrev 2010-07-22 14:05:56 följande:
    4. Själv har jag jättesvårt att förstå hur människor som lever ihop kan välja att ha delad ekonomi. Jag och min sambo har haft gemensam ekonomi i princip sedan innan vi ens flyttade ihop. Däremot respekterar jag att folk väljer att ha delad ekonomi och om man tillsammans har gjort det valet tycker jag att det är helt rimligt att den som är biologisk förälder till barnen också tar det ekonomiska ansvaret för dem. Kan det verkligen stämma att TS enligt lagen är försörjningsansvarig för bonusbarnen trots att hon och sambon har delad ekonomi? Det låter underligt, men lagen kanske är utformad från förutsättningen att sambos har gemensam ekonomi?
    Lagen är utformad att garantera barns försörjning, att alla barn i en och samma familj ska få möjlighet till samma försörjning.
    Om det finns en standrasd i en familj, och om den standraden uppebärs av den som inte är förälder till barnet. om då (halv-)syskonet/n får denna standarden så så bör även bonusbarnen ta del av standraden, dvs likabehandlas.

vi har lag i sverige på jämställdhet.
    tex så är en man skyldig att försörja sin fru om hon har pengar.. och vise verse... och detta inkluderar även barn.

dvs om bara mannen arbetar, och fru inte har pengar, men dock barn och de är gifta så måste mannen se till att det finns mat på bordet åt barnen med. Då är de gifta och han är underhållsslyldig barnen föutom det beloppet på 1273 som fås av fk samt barnbidraget.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 09:51:17 följande:
    Så jag ska lägga hans barn 2 gånger i veckan, för annars är jag en negativ människa? Jag behöver inte ta åt mig av din kritik, för du vägrar ju förstå varför vi ahr det som vi har det, och på vilka grunder. Alltså är din kritik obefogad och därmed ganska irrelevant för mig.

Nej, allt är inte svart eller vitt, men jag tycker inte att jag ska behöva göra sådant som inte känns bekvämt för MIG, jag är också en person i vårt hushåll.
    Läs om och läs rätt.

Du läser det jag skriver som fan läser bibeln.

Jag sa inte att om du inte nattar barnen så är du en negativ människa.

Jag skrev att du inte kan ta kritik. Det är en sak.

Sen skrev jag att delaktighet behövs och föreslog att du tex kunde natta barnen 1-2 ggr i veckan. Men uppenbarligen läste du bara hälften av det med.

Helt ärligt så struntar jag i hur DU har det... detta handlar inte om dig.
    Det handlar faktikst om BARNEN!

Och givetvis är du en person i hushållet, men det innebär inte att du är den som står i centrum, vilket du verkar vilja göra.
    Barnen ska stå i centrun, det är de som är små och behöver oss vuxna, oavsett om man är bio eller bonus.

Efter att ha läst dina inlägg så förstår jag att det inte är barnen som står i centrum hos er, det är DU och sen kommer din dotter.

Hade du satt din dotter i centrum så hade du sett henne som ett SYSKON till dessa 2 barn, och inte endast som DIN dotter. Men du särbehandlar barnen just för att du är egoncentrisk.

Att vägra ta emot kritik visar dessutom hur egocentrisk du är, många blir glada för kritik, så man kan ha en chans att ändra sig och att alltid bli en bättre människa, vara en bättre förebild och även en positiviare och gladare person.
    Men du verkar ha stort behov av att bli sedd och måste till varje pris vara mittpunkten i tillvaron. Allt måste cirkulera runt dig och det får bara inte ske att du måste ta ett extra steg utanför ditt håll som inte gynnar dig.

Denna tråd handlar enbart om dig, ditt välmående.
    Den handlar inte ens om ditt barns välmående och hans barns välmånede avsäger du dig snabbt.
  • bonnieloveskim
    Anonym (....) skrev 2010-07-26 14:06:52 följande:
    Nä, där läser DU mellan raderna igen. Det står i klartext att farmorn tycker att tjejerna har fula kläder.
    Pappan gör ingen skillnad på barnen. Han handlar på HM till både de stora tjejerna och till lilltjejen.

Det står även att farmorn vid flertal tillfällen försökt få pappan och exet på familjerådgivning...(vad 17 dom nu skulle dit att göra efter minst 4 år isär????) Så, nu ska JAG läsa lite mellan raderna och göra ett antagande...Jag förutsätter att farmorn genom detta agerande inte gillar TS och gör allt för att förstöra mellan dom. Genom att t.ex. klanka ner på vad TS köper för kläder till sitt barn.
    För farmor kanske familjerådgivning och samarbetssamtal på familjeerätten är samma sak.
    Hur ska hon kunna skilja på detta?
    Och man kan faktiskt gå till familjerådgivning som separarade om du inte visste det.

Jag tycker det är ett mycket bra förslag av farmor.
    Hon kanske bara vill att pappan ska lyssna en stund på vad exet säger, utan att ha med sig TS hela tiden.

TS varför kan inte pappan få prata med exet på familjerådgivning eller samarbetssamtal?
    Du är väl inte rädd att pappan får upp ögonen på det du gör heller....
  • bonnieloveskim
    Anonym (....) skrev 2010-07-26 14:14:09 följande:
    Delaktighet kanske behövs om alla parter vill det. Barnen kanske vill bli nattade av sin pappa, och inte av pappas nya sambo. Det är ju inte så konstigt.

Bara för att man hör och tar emot kritik, betyder ju inte det att man behöver ändra på sig eller ett visst beteende för det. Din kritik kanske är bra i dina ögon, men är sämre hos nån annan person som tycker på ett tredje sätt. Alla är vi olika som människor och alla har vi olika familjesituationer. Den här familjen är lycklig i den situation dom sitter i. Dom behöver inte ändra på nåt för att nån annan tycker dom borde göra på annat sätt.
    Men i detta fallet handlar det inte om vad barnen vill. utan TS vill inte natta barnen. Barnen kan inte ens få känna att de skulle vilja bli nattade av henne, få höra henne läsa en saga som hon kanske gör för sin egna dotter.

Det hade varit skillnad om hon faktikst stod beredd att natta dem, men de valde att bli nattade av pappan. Barnen hade då ändå fått veta att de vuxna som de bor hos, ställer upp för dem båda och finns där.
    Nu vet de nog att de inte har 2 vuxna där på samma sätt, utan mest enbart sin pappa.

Det är skillnad på att lyssna på kritik, och att vägra lyssna på den. TS vägrar lyssna på kritiken ens. Hon kör sitt rece och hör inte ens när man säger att det kommer ett vägval. Hon har redan bestämt sig för att köra rakt fram oavset om vägen svänger. Ibland måste man lyssna på kritiken innan man avfärdar den.

Jag vet inte om jag fått uppfattningen att familjen är lycklig.
    Jag har läst TS sida av det hela där det framgår klart och tydligt att omgivningen som farmor och mamman har reagerat på TS agerande på deras gemensamma dotter.
    Jag kan inte utläsa om detta säger en lycklig familj.. jag läser att det är en familj som har visat nåt annorlunda utåt eftersom det finns reaktioner.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...