Inlägg från: Girl interrupted |Visa alla inlägg
  • Girl interrupted

    Styrkt meritförteckning?

    För att dina meriter ska gälla måste de vara verifierade, dvs att du kan uppvisa intyg på att du arbetat på en plats under den tid du påstår. Annars kan man ju påstå vadsomhelst. En verifiering är alltså synonymt med att bevisa det du påstår. När du skriver in dig på AF lämnar du dina meriter, alltså vilka jobb du haft och utbildning du gått. För allt du skriver måste du kunna visa upp papper som styrker det, annars förblir dina meriter overifierade. En arbetsgivare vill se originalhandlingar, om du blir aktuell för anställning. När du skickar in din ansökan skickar du givetvis inte med några intyg, du skriver i din ansökan/CV bara att "Intyg lämnas på begäran". Kallas du till intervju tar du dock med dem, så att arbetsgivaren kan se att det är originalhandlingar och att det du påstått i ditt CV är sant. Kan du inte styrka dina meriter är det tveksamt om du får jobbet.

    Handlingar kan ju försvinna, brinna upp etc. Då är det bara att kontakta sin gamla arbetsgivare och få ett nytt intyg. Har arbetsgivaren gått i konkurs etc finns handlingarna hos konkursförvaltaren. Att inte kunna styrka sina meriter är alltså något som är ganska svårt, eftersom det nästan alltid finns dokumentation någonstans och det är ditt ansvar som arbetssökande att se till att du har koll på alla papper.

    Det räcker alltså inte att någon skriver på din meritförteckning och säger att den stämmer. Du måste ändå kunna uppvisa intyg. Det du tänker på är antagligen "vidimering" i det fallet, inte "verifiering". Att vidimera är att intyga en handlings äkthet. T ex om du skickar med något intyg till ansökan i alla fall och det är en kopia, då måste någon (förslagsvis handläggare/tjänsteman på AF eller liknande) först få se originalet, sedan kopian så att allt stämmer. Det fungerar inte med släktingar. Är det sedan något lurt med kopian blir det personen som vidimerat som åker dit och det är inget kul.

  • Girl interrupted
    Grizelda skrev 2010-07-25 12:44:35 följande:
    Tack för ett mycket utförligt svar! Jag har inga problem med att styrka mina meriter, det hade ju varit lite krångligt , utan det var mest det att det stod i platsannonsen att själva ansökan skulle åtföljas av en styrkt meritförteckning. Just denna ordalydelse har jag aldrig stött på innan. Det verkar vara vanligast inom den offentliga sektorn och i universitetsvärlden enligt vad jag har sett när jag har googlat runt, för de jobb jag har sökt inom det privata har alltid efterfrågat en vanlig CV.

    Det enda sättet jag kunde komma på att åstadkomma en styrkt meritförteckning som kunde mailas var att scanna in de vidimerade intygen och skicka dem i en fil ihop med ansökan, och det var så jag gjorde till slut. Jag uppfattar det alltså som att en styrkt meritförteckning måste vara styrkt redan vid ansökan, medan en vanlig CV måste kunna styrkas först vid intervjutillfället genom att uppvisa originalintyg. Antagligen krånglar jag till det i onödan, men är man desperat efter jobb så är man .
    Du har gjort helt rätt. Min trötthet och ofta överpedagogiska läggning i kombination med min ständiga vilja att hjälpa andra gjorde att jag missade fokus lite. Du valde tillika ett smart sätt att skicka med det, tycker jag. Hade jag varit arbetsgivare hade jag blivit imponerad av viljan du visar genom att scanna in allting och bifoga. Det kan vara en sådan detalj som väger tungt vid rekryteringen, helt ärligt. "Styrkt meritförteckning" andas ju lite 70-80-tal, främst i ordet "meritförteckning" eftersom allting är CV sedan 10-15 år tillbaka. Du har rätt i att det är vanligast i den offentliga sektorn och universitetsvärlden, som jag själv tillhör. Det är inget vetenskapligt, men jag får bara ett så positivt intryck och som en rusch av dig i ditt jobbsök för just denna tjänst att det känns solklart att du får jobbet. Hoppas jag har rätt!!! Glad
Svar på tråden Styrkt meritförteckning?