Inlägg från: helena29 |Visa alla inlägg
  • helena29

Behöver lite hjälp ang min journal?

LiselottePCOS skrev 2010-08-10 21:10:32 följande:
    östroegenbrist har sällan PCOS kvinnor. Problemet är att östrogenivån är lika hög hela tiden. östrogen samspelar med gulkroppshormon(progesteron), vilket uteblir när ägglosningen uteblir. Progestorn gör att halten östrogen dippar och när halten sjuker brukar kroppen normalt starta en ny cykel.  Men kan man ha utan ägglossning iom östrogenet är normalt och östrogen bygger upp livmoderslemhinnan. Gulkroppshormonet gör slemhinnan i livmodern ännu tjockare och reglerar blödningens längd. 

Se  gärna Jan Holtes föreläsning om utebliven ägglossning (anovolation) på nätet  så får du bättre förklaring än min. Länk finns från min blogg.
    Kan man få högt prolaktin om man ganska nys slutat med p-piller?
  • helena29
    LiselottePCOS skrev 2010-09-11 17:37:03 följande:
    Helena 29: Jag  har ingen kunskap om det. Jag hade inte tagit p-piller före jag fick högt prolaktin. Min men försvann något år efter att mens  debuterat,  Du får höra med en gynekolog och fråga om du  ka få ta prolaktinblodprov. Mens kan uteblir helt vid PCOS utan högt prolaktinvärde har jag förstått, vilket kan ske några månder efter avsluta p-piller behandling.
    Jag har tagit prolaktinkprov och jag hade värde 51. Referensvärde var 45-320. Har tagit omprov, men inte fått svar. Enl vul såg det inte ut som om jag hade PCOS. Slutade med pp  7 juni. Vanlig mens 3 dgr senare. Nu har jag inte fått ngn mer mens, är på dag 70 typ. Vad är första åtgärden mot högt prolaktin? Tabletter? Kan man få Pergo samtidigt som man behandlar högt prolaktin?
    Måste alla göra MR på huvudet vid för högt prolaktin?
Svar på tråden Behöver lite hjälp ang min journal?