Nu är det klart och vi är hemma igen. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter nu.
Vi kom till kvinnokliniken kl 9.00 och fick göra fostervattensprov för framtida utredning. Därefter fick vi kl 10 komma till avdelningen vi skulle ligga på. Vi valde att inte var på förlossningen (dels för att de inte kunde garantera eget rum och dels för att det kanske skulle kännas för smärtsamt för att ligga där.) Det blev alltså så att vi skulle få vara på en eftervårdsavdelning med bara sköterskor och inga barnmorskor. Detta kändes lite skumt men jag tänkte att med rätt sköterska med rätt erfarenhet så fixar vi detta.
Det visade sig att vi fick HELT FEL sköterska. Hon presenterade sig med ett "lägg dig ner så skall du få några vaginala tabletter". När jag bad henne att vi skulle gå igenom förloppet som skulle starta och några frågor jag hade så vägrade hon och menade att doktorn redan gått igenom alla såna saker med mig. Men jag hade samlat på mig några frågor till vårdavdelningen som jag inte hade fått svar på så det hade inte doktorn alls. Jag frågade hur det skulle gå till när bebisen skulle komma ut och sa att jag absolut inte ville vara själv i rummet med min pojkvän när det hände. "Den kommer i en blöja och jag kan inte garantera att jag kan vara med. Det är så mkt att göra här idag" sa hon snäsigt. Då började jag gråta och förklarade att jag inte alls vilja föda i en blöja utan ville att de skulle ta emot och hjälpa till. Då lämnade sköterskan bara rummet. Efter 10 minuter kom hon tillbaka och sa att "nu har jag ringt doktorn och hon säger att du fått allt förklarat så antingen ljuger hon eller du". Jag blev helt paff! Eftersom jag har frågor som jag inte ställt innan kan hon ju inte svarat på dem försökte jag förklara. Sen ville jag gå igenom mitt förlossningsbrev för jag hade några specifika önskemål. "Det har inte jag tid att lyssna på!" snäste hon och lämnade rummet igen. Och där fick jag nog. Jag ringde dit min mamma för jag kände att jag behövde en till på mig och min sambos sida och begärde in doktorn som lyssnade på oss och försökte styra upp situationen.
Efter en timme fick vi träffa en barnmorska som egentligen jobbade på förlossningen den dagen men som lovade att ta hand om oss också så vi slapp sköterskan. Sen var vi igång med vaginala tabletter, smärtstillande och hela faderullan. Kl 16.00 var det byte och barnmorskan slutade och vi fick en ny sköterska istället. Supergullig och snäll, men typ 25 år och det märktes att det var hennes första sena abort. Kändes inte så tryggt. Kl 19.00 fick jag tredje omgången tabletter och därefter gick det superfort. Jag fick en olidlig smärta, kändes som om livmoderstappen höll på att slitas sönder. Fick lustgas, muskulär spruta och morfin men inget funkade. Och sköterskan kunde inte heller känna om jag var öppen eller ej. Tillslut fick vi ge upp och jag blev ivägrullad till förlossningen. Det var det bästa som hänt mig den dagen. Fick träffa förlossningssköterska, barnmorska och läkare. ÄNTLIGEN! De lyssnade på mina önskningar om att inte föda själv eller i blöja och att vi inte ville bli själva i rummet med bebisen eller se den. De konstaterade att det var för sent för epidural men jag fick mer morfin efter att ha brutit ihop helt av smärtan och krävt mer smärtstillande annars skulle jag dö. Jag hade fortfarande inte börjat blöda, vattnet hade inte gått och jag kände inget tryck så vi trodde det var en bit kvar och det kändes totalt hopplöst. Jag var helt i panik av smärtan nu som pågått i 1,5 timme utan stopp. Läkaren och barnmorskan lämnade rummet för att konsultera lite, sköterskan gick för att hämta lite dricka. Och helt plötsligt - mitt i all panik och smärta - blev jag superlugn och kände bara att nu kommer bebisen. Jag blev superfokuserad och smärtan minskade. Mamma sprang och hämtade sköterskan som kom springande med en kanna saft. Resten gick som en dans och kändes helt ok och inte särskilt otäckt. Från att varit totalt groggy av smärta och morfin blev jag superklar i huvudet. Jag var inte ledsen eller nånting just då - bara fokuserad och målmedveten på att bli klar. Det kändes så konstigt efter förlossningen. Jag fick nån typ av lyckokänsla. Säkert lite liknande som de som föder levande barn får. Men så kom det ju ingen bebis till oss. Kände mig stolt och duktig. Kl 21.30 var vi klara och jag blev tillbakarullad till avdelningen och fick stanna över natten.
Skulle jag någonsin råda någon i en situation som min så skulle jag bara säga - välj att göra det på förlossningen. Eller i vart fall med barnmorska och kompetent personal i närheten. Det är en otrolig skillnad att få ha "vanliga" sköterskor och utbildad förlossningspersonal runt sig. Och det kändes mycket bättre för mig att få föda i ett riktigt förlossningsrum - för mig var det nämligen en riktig förlossning. Kan egentligen inte förstå att de tänkte låta mig föda i ett vanligt efterbehandlingsrum tillsammans med en 25-årig sköterska som aldrig varit med om en sen abort. Men vilken tur att det löste sig till det bästa.
Nu känns det bara sjukt tomt i magen. Inga bebispuffar, inget liv som växer i mig och ingen bebis som kommer i jul. Är sjukt rastlös men samtidigt jag inte orkar göra nånting. Hur får man tiden att gå då liksom?