Måste göra abort i v.20. Nån med erfarenhet?
Igår var nog en bland de kämpigaste dagarna i mitt liv. Jag och min sambo klev glada i hågen in på vårt rutinultraljud kl 13.00. Jag är gravid i v.19 (18+1) och nu skulle vi äntligen få se vår bebis.
Allt gick inte som förväntat. Barnmorskan upptäckte att allt inte såg ut som det skulle med hjärnan och fick be läkaren komma in. Efter 1 timmes ultraljud berättade läkaren att vår bebis hade för mycket vätska i hjärnan, att hjärnan inte fick plats och flyttats och barnet skulle födas hjärnskadat. Hur pass hjärnskadat kunde hon inte avgöra eftersom det fanns väldigt få blivande föräldrar i vår situation som behöll barn med denna typ av fel.
Vi fick direkt valet att avsluta graviditeten. MEN - vi är tvungna att söka tillstånd hos socialstyrelsen och de har bara möten på torsdagar. Alltså kan vi få vårt tillstånd först på nästa fredag kl 09.00. Därefter får vi komma in på lördagen och ta en tablett som stoppar graviditeten och sen komma tillbaka på måndagen för att föda ut vårt döda barn.
Jag vet inte om jag klarar av att vara gravid i 11 dagar till när jag vet att bebisen skall födas ut död om 11 dagar. Den puffar och sparkar. Jag har en boll på magen. Jag känner mig så gravid. Hur överlever man dessa dagar?
Jag vet framförallt inte om jag klarar av en förlossning när resultatet blir en död bebis. Jag måste få höra lite erfarenheter från andra som varit med om detta. Hur är det? Gör det lika ont som en vanlig förlossning? Tar det lika lång tid? Kan man få medicin? Löste du det på ett annat sätt (snitt eller nedsövning)? Min läkare säger att jag måste föda ut det och det känns helt fruktansvärt.
Hur går man vidare efteråt? Har nån varit i en liknande situation som mig får du gärna berätta om dina erfarenheter.
Tack.