• Anonym (Uppgiven mamma)

Min man vägrar bli vuxen

Min man är några år äldre än mig. När vi träffades såg jag upp till honom, att han var mer mogen än killarna i min ålder. Men efter att ha flyttat ihop med honom så insåg jag att han snarare var en pojke än en man och jag tycker bara han har blivit mera omogen ju längre vi levt ihop. Saken är att det känns som om han är oförbätterlig och han tar tagit mindre och mindre ansvar med åren. 

Min man älskar att laga mat och föredrar husliga sysslor än att tex mecka med bilen. Problemet är bara att han inte gör det ordentligt- han ser inte att han lämnar spisen smutsig osv. Vi har en dotter och väntar tillökning under hösten. Jag har varit sjuk under första delen av graviditeten vilket inneburit att all städning hemma kollapsat. Efter några månader var köket angripet av skadedjur trots att min man lagat mat där varje dag har han inte märkt det. Det har krupit djur på diskbänken men han har inte reagerat på det.

Han har svårt med rutiner. När han har ansvar för nattning av vår dotter kommer hon i säng först framåt midnatt. Problemet är att han gör olika varje gång han nattar. Jag berättar hur jag gör och vad som fungerar för mig, men det är som om han inte vill lyssna utan ska göra saker på sitt vis.

Vi har egentligen lätt för att prata med varandra. Oftast är det jag som tar initiativet, men det brukar lossna för honom också. Vi lyssnar på varandra och pratar om hur vi ska förändra saker som fungerar mindre bra. Han brukar hålla i de nya rutinerna några dagar, men sedan är han tillbaka i det vanliga kaoset.

Problemet är att han stänger av och har svårt när det händer mycket saker runtomkring honom. Då försvinner konsekvenstänket. Vad händer om jag inte öppnar posten med räkningarna osv? Han kan inte tänka ett steg före. Som att vår dotter måste varva ner vid sju för att kunna komma i säng vid åtta.

Han har berättat att han ansågs som lite korkad även när han var barn. Det märks när man umgås med hans släktingar. Alla behandlar honom fortfarande en liten pojke. Både jag och han själv har tagit upp det med hans släktingar att de måste behandla honom som en vuxen man för annars faller han tillbaka i pojkrollen. Men hans familj vill ha honom som förrut och förstår inte problemet.  

Jag är så led på att vara min mans mamma. Vissa säger att man ska låta sin partner ta konsekvenserna om han t ex inte tvättar och låta honom gå i skitiga kalsonger. Men när han ansvarade helt för matlagningen gick det ju så långt att vi fick skadedjur. 

Många blir avundsjuka på mig som har en karl som lagar mat och tvättar etc, men jag önskar många gånger att vi hade ett förhållande med gamla könsroller, men att han tog 100% ansvar för sin del. 

Jag känner mig väldigt uppgiven. Hur ska jag få min partner att ta ansvar och göra saker ordentligt och skaffa sig rutiner för t ex nattning. av vår dotter? 

• Svar på tråden Min man vägrar bli vuxen
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Att vara överens om hur man skall leva och att båda tar ansvar för det är mycket viktigt för att förhållandet skall fungera. Det innebär också att det man säger och tänker skall omsättas i handling. På så sätt uttrycker man omtanke och ömhet för varandra. Din situation verkar bekymmersam. Det är inte lätt att veta varför din man har så svårt för att få saker att fungera i praktiken. Visserligen kan det vara så att han blivit behandlad som en pojke och därför vant sig vid det men det kanske inte är hela sanningen. Nu är han ju vuxen och kan bete sig på ett annat sätt. Ni kanske skulle höra med någon utomstående person som kan bedöma varför han stänger av och har svårt när det händer många saker samtidigt. Sen är det så att ni två också kan hamna i ett negativt mönster där du blir den mer vuxne och han som ett barn. Det är naturligtvis inte heller bra för relationen. Förändringar krävs verkligen i ert förhållande annars kommer du att bli utmattad och helt tappa sugen. Kanske kan samtal på familjerådivningen vara ett alternativ för er.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Min man vägrar bli vuxen