• Kalasb­yxa
    Äldre 24 Jul 20:31
    52978 visningar
    220 svar
    220
    52978

    Hur kan men ge sitt barn tex oboy?

    Jag kan verkligen in förstå hur man kan ge ens barn oboy?  ALLA föräldrar borde få gå en kurs om kost....

    1glas OBOY (ca:2dl) innehåller ca: 15sockerbitar, oboy är ju socker med chokladsmak? Skulle du ge ditt barn 15st sockerbitar att knapra på?

  • Svar på tråden Hur kan men ge sitt barn tex oboy?
  • Casey
    Äldre 25 Jul 14:49
    #81

    Vad som förvånar mig mer än Oboy-generositeten är att folk är så oansvariga att de sätter sina barn i bilarna och kör med tanke på hur många som skadas och dör i trafikolyckor varje år!

    Jisses...

    Tänk om folk kunde ta mer ansvar för sig själva, sina relationer och hur de behandlar sina medmänniskor istället för att engagera sig i en massa dömande trams.

    Läste precis senaste numret av Kattis & co där de skriver om gnällarmbandet. Man drar på sig ett armband och varje gång man gnäller och är negativ, eller skvallrar om andra på ett negativt sätt så måste man flytta armbandet till andra handleden och nollställa räkneverket, målet är nämligen att behålla armbandet på samma arm i 21 dagar = gnällfri i 21 dagar. Lycka till med det FL-medlemmar... Tungan ute

  • Pengen
    Äldre 25 Jul 15:00
    #82
    Tant Blå skrev 2010-07-25 14:38:56 följande:
    Vill bar abemöta detta du skrev; en källa som styrker det du skriver om fruktos vill jag gärna ha! Varför skulle fruktos, som precis som andra sockerarter bryts ner till glukos, ge leverskador?
    Ja, det är kalorier i mjölk! Mjölk innehåller dock en lång rad nyttiga vitaminer och mineraler, var finns de i läsk? Därför är inte läsk och mjölk ens jämförbart!!
    Först och främst vill jag be om ursäkt, jag var nämligen lite otydlig ser jag nu. Monosackariden fruktos ingår, precis som monosackariden glukos, i disackariden sackaros. Vid intag av sackaros. Glukosen från "vanligt socker" är alltså inte resultatet av nedbrytning av valfri sockerart, utan är alltså en sin egen sockerart.

    Anledningen till att fruktos ger upphov till skador som inte glukos gör är för att glukos spjälkas i tarmarna, medan fruktos går igenom levern. Du kan läsa mer på Wikipedia, där du även har källförteckning: http://en.wikipedia.org/wiki/Fructose#Liver_disease
     
    Angående mjölken och läsken så berörde jag ingenting annat än kaloriinnehållet då jag talade om folk som väljer bort läsk för att man blir tjock, men gladeligen smäller i sig liter efter liter av mjölk. Mjölk är faktiskt ett av de bästa livsmedel som finns, om man kikar på sammansättningen av protein/fett/kolhydrater. Det är bara synd att det är så mycket laktos.
  • Pengen
    Äldre 25 Jul 15:02
    #83
    Tant Blå skrev 2010-07-25 14:38:56 följande:
    Vill bar abemöta detta du skrev; en källa som styrker det du skriver om fruktos vill jag gärna ha! Varför skulle fruktos, som precis som andra sockerarter bryts ner till glukos, ge leverskador?
    Ja, det är kalorier i mjölk! Mjölk innehåller dock en lång rad nyttiga vitaminer och mineraler, var finns de i läsk? Därför är inte läsk och mjölk ens jämförbart!!
    Oj, vad konstigt mitt inlägg blev. Där det står "Vid intag av sackaros." ska det läggas till "bryts det ner till både glukos och fruktos".
  • Äldre 25 Jul 15:02
    #84

    Nej jag har inte tänkt ge mina barn oboy. Inte läsk heller. Sånt kan dom få när vi är på besök hos släktingar eller vid speciella tillfällen. Man dör inte av socker men man dör inte utan de heller

  • Äldre 25 Jul 15:03
    #85
    hoppis01 skrev 2010-07-25 13:28:25 följande:
    Jag växte upp på och älskar fortfarande på Oboy och jag är varken fet eller tandlös! Så varför skulle inte min dotter få dricka Oboy? Hysteri!
    Är helt med på detta! Ett under att man överlevde förr i tiden! Oboy e gott!
    Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • Matrus­kan77
    Äldre 25 Jul 15:06
    #86

    Men 15 st sockerbitar, hur många matskedar blir det, egentligen?? Alltså sån stor mängd O´boy har inte jag ens i ett glas mjölk på 2 dl. Hur kan det bli 15 sockerbitar då?
    Förresten är jag uppväxt på O´boy och jag har varken övervikt eller kassa tänder, har knappt några hål alls.

  • Äldre 25 Jul 15:07
    #87

    Jag ser inget fel med det! Tycker man ska få äta allt men med måtta! Är så trött på all hysteri!!! ALLT är inte farligt! Och socker ger inte diabetes (typ 1 - barndiabetes)!!!!!! 

  • Ghostr­ider
    Äldre 25 Jul 15:09
    #88
    Amy1983 skrev 2010-07-25 15:03:56 följande:
    Är helt med på detta! Ett under att man överlevde förr i tiden! Oboy e gott!
    Japp, det var ju något speciellt med att komma hem från plugget och ta ett glas Oboy och en skogaholmsmacka när man var liten! Tungan ute Här i den här familjen dricker vi Oboy och läsk och vad vi känner för, ungen är 13 år och är varken överviktig eller har haft ett enda hål i tänderna. Hurra för Oboy!!!
  • Pormoi­cheia
    Äldre 25 Jul 15:18
    #89
    Kalasbyxa skrev 2010-07-24 20:31:41 följande:
    Jag kan verkligen in förstå hur man kan ge ens barn oboy?  ALLA föräldrar borde få gå en kurs om kost....

    1glas OBOY (ca:2dl) innehåller ca: 15sockerbitar, oboy är ju socker med chokladsmak? Skulle du ge ditt barn 15st sockerbitar att knapra på?
    Vi ger barnen lite av allt möjligt.
    Med tanke på  alla kemikalier och tillsatser vi utsätts oss för dagligen så känns det som att det är fånigt att vara hysterisk och undvika saker till varje pris.

    Vi går efter att lära barnen att konsumera lagom redan från början istället för att förbjuda och istället riskera att intersset ökar när de blivit så pass stora att vi inte längre har så ycket att säga till om.

    De får dricka både oboy, läsk och juice här hemma, men i mängder som vi föräldrar är med och bestämmer och  bara någon gång ibland. Vi håller dock ingen strikt regel om att det bara får ske på lördagar för att lära baren att det är helt ok att äta onyttigheter när man är sugen på det, under förutsättningen att det inte är hela tiden.
    I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Äldre 25 Jul 15:26
    #90

    OMG! Socker är ju det värsta man kan ge sitt  barn...veeet inte allla det?!Såna som ni som ger barn socker borde inte få vara föräldrar...HUR kan man ens tänka tanken oboy, eller ge barnen ketchup till korven, sylt till pannkakorna, glass på sommaren  eller kakor på kalas?!  =O

Svar på tråden Hur kan men ge sitt barn tex oboy?