• CherrySkull

Livrädd för stort barn!

Vet att jag väntar ett stort barn, har vart på 2 TUL varav första var +27% och nu andra gången i v 31 var lillen + 33%.. Ska på ett till TUL den 2 augusti. Är rädd för vad han ska väga, vill inte föda ett stort barn! Är livrädd att dom inte ska ta min oro på allvar och neka mej igångsättning.

Vill inte vara med om att dom försöker få en att föda vaginalt och sen slutar det i akutsnitt för att bebisen trots allt är för stor..
    buhuu

Någon med samma oro, eller andra erfarenheter av stort barn?

Bebisen beräknades väga 2600g i v 31+6, vårat första barn kom i v 35+1 och vägde då 2500g..

mvh

• Svar på tråden Livrädd för stort barn!
  • NinnieToki

CherrySkull:
    Japp, ska på TUL på torsdag (5 aug).
    Hoppas verkligen p det bästa, och att jag snart blir igångsatt.
    Jag lider av att både jag och bebis är så här stora. Jag är verkligen gigantisk! ALLA som jag möter reagerar på att jag är stor, och många tror det är tvillingar (men det är bara en).

Jag lider, har ont av svullnaden och storleken. Och jag hoppas bebis är snäll som kan komma tidigt...

Lyca till, till alla oss med bamsebebisar

• Jessa med 3

Mitt första barn vägde 4325g, nr 2 5080g. Andra förlossningen var snabbare och enklare än den första. Min gynekolog sade efteråt att där ser man, det är inte bara storleken som betyder något!

• CherrySkull

Ninnie: Okej, vilken vecka är du i?
    Är också stor..har nog fått hört det ändå sen jaa jag vet inte hur tidigt! haha
    Jag hoppas också på en igångsättning om det visar sej att bebis blir väldigt stor, hoppas verkligen dom tar mej och min rädsla på allvar och inte bara "pratar" bort den som dom brukar vara duktiga på att göra..

Usch förstår hur du känner dej, dock är jag inte så svullen. Men har sjukt ont i kroppen, har haft foglossning sen v 20 ungefär och det gör förbannat ont:(

Går även på extrakontroller då jag hade havandeskapdf med första, hon kom v 35.

www.ettoettblirtre.blogspot.com

• Mumin80

Det kan vara jobbigt att föda ett större barn, men det behöver inte vara det. Min dotter vägde 4385g när hon föddes, på bf -1. Förlossningen gick fort och var inte så vansinnigt smärtsam heller, trots att jag var tvungen att avstå smärtlindring. Jag tror att det beror mera på barnets "form" än på vikten i sig, t.ex. om det har breda axlar eller stort huvud, hur jobbig förlossningen är. Och naturligtvis på din egen kropp, om du har ett trångt becken t.ex. 

Jag vet inte om det lugnar dig något, men som sagt, ett stort barn behöver inte vara jobbigt.  

• livet leker

Mina vägde 4300 samt 4500, födde båda naturligt, gick kalsabra!

• 3 barns mamma84

CherrySkull skrev 2010-08-01 21:14:33 följande:
    Lotta S: Jag förstår verkligen inte hur dom kan neka TUL när båda dina barn vart så stora så tidigt:/

Vi ska ialf på ett 3dje TUL imorgon, får väl se vad han väger då..Sist vägde han 2600g +33% för stor i v 31.
    Nu är vi i v 33..undrar vad som händer om han växt väldigt mycket. Är livrädd för att han ska väga över 3500g redan och att dom inte vill planera in en igångsättning eller ett planerat snitt. För dom kan väl inte sätta igång det hur tidigt som helst heller`? Någon som vet när dom tidigast sätter igång?

Är verkligen rädd för att föda ett barn över 4 kilo..eller ännu värre 5!!

Ninnietoki: Ska du på något mer TUL?
    Min pojk är beräknad 22 dec men då min son var 5810g så vill dom ge mig snitt eller igångsättning i nov redan.
    Dottern vägde ju 4140g 1:a barnet.
    Nu när det är en kille i magen blir jag mer o mer rädd är i vecka 21 och magen är STOR ..
    Bm misstänker stort barn nu med.

Ts du kommer få snitt och igångsättning för ett barn över 5 kg får man igentligen inte föda ut.
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • CherrySkull

2 barns mamma: Okej, jo jag hoppas verkligen på en igångsättning. Vi var och kollade nu i måndags, runt 3 kilo vägde han och då var jag i v 33+6. Ska tillbaka om 2 v igen, hoppas då på att vi kan prata om igångsättning. Men det känns som om dom bara vifftar bort det såfort man nämner det. Jobbigt!

Jag kan ju bara tänka mej vad han kommer väga om dom låter mej gå fullt ut eller ännu värre, över tiden!

• 3 barns mamma84
    CherrySkull skrev 2010-08-05 10:24:42 följande:
    2 barns mamma: Okej, jo jag hoppas verkligen på en igångsättning. Vi var och kollade nu i måndags, runt 3 kilo vägde han och då var jag i v 33+6. Ska tillbaka om 2 v igen, hoppas då på att vi kan prata om igångsättning. Men det känns som om dom bara vifftar bort det såfort man nämner det. Jobbigt!

Jag kan ju bara tänka mej vad han kommer väga om dom låter mej gå fullt ut eller ännu värre, över tiden!

OjOjOj hehe han kommer vara större om han går över men om du inte går över så kommer han nog väga
    4-300g

Sen måste jag tilllägga snygg BLOGG vill att du gör min HIhi ''blinkar med ögat''
    Jätte söt Vilda oxåHjärta
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • NinnieToki
    CherrySkull skrev 2010-08-02 05:01:23 följande:
    Ninnie: Okej, vilken vecka är du i?
    Är också stor..har nog fått hört det ändå sen jaa jag vet inte hur tidigt! haha
    Jag hoppas också på en igångsättning om det visar sej att bebis blir väldigt stor, hoppas verkligen dom tar mej och min rädsla på allvar och inte bara "pratar" bort den som dom brukar vara duktiga på att göra..

Usch förstår hur du känner dej, dock är jag inte så svullen. Men har sjukt ont i kroppen, har haft foglossning sen v 20 ungefär och det gör förbannat ont:(

Går även på extrakontroller då jag hade havandeskapdf med första, hon kom v 35.

Nu är jag i vecka 36+4. Ligger inne nu på BB för havandeskapsförgiftning.
    De vill inte sätta igång mig så länge läget är stabilt, men jag verkligen ber om att få bli igångsatt.
    De verkar inte riktigt förstå hur jobbigt det är just nu, de snackar bort det och säger att det bästa för bebis är att bebis är i magen...JO, det fattar väl jag med! MEN, det är INTE det bästa för mig just nu.

Kommer ju inte orka med en förlossning om det ska hålla på så här länge till.
    Nu i torsdags (igår) på TUL hade min älskling växt ytterligare. Så nu väger bebisen 3800 g! För mig är det gigantiskt! Jag vill att ungen kommer ut nu!

Men jag hoppas på att få bli igångsatt snart iaf, för det är ju på gång. Är öppen En cm, har havandeskapsförgiftning och jag känner mig allmänt inte pigg.
    Några till, sen så skriker jag efter att bli igångsatt!!!
  • CherrySkull

Ninnietoki: Usch förstår precis hur jobbigt du har det, låg inlagd 1 månad sammalagt! Du får stå på dej, vet att det är svårt när dom babblar bort en hela tiden..
    Dom satt igång mej när jag hade över 3+ i urinen och ca 85 i undertryck. Du får väl överdriva symtomen lite, typ säga att du känner dej skakig och har huvudvärk, flimmer mm.. Tycker det är dumt att dom väntar med igångsättning då du är så pass långt gången, det kan ju gå ganska snabbt med HF.

Lycka till nu och hoppas allt går bra för dej!

• Petra123

Är det en bra MVC så brukar dom inte ta lätt på oro, så prata med din BM om det. Till mig sa dom samma..."Oj oj vilket stort barn, oj då..." Både BM och på UL. Han vägde 3555g när han kom ut. Alldeles lagom. Jag trodde ju jag skulle få ett 5 kg barn....Det går säkert bra även om bebisen skulle väga 5 kg. Har 2 väninnor som fick barn på 5 kg vardera, och dom sa att det var tufft, men det gick! :) Kanske inte så mycket till tröst...men ändå....

• southernbelle

Min första var ganska stor (4120 gr och 55 cm), men han hade gigantiskt huvud så det spelar ju ganska stor roll. Han kunde inte ta sig ut och det vart akutsnitt, men det gick ändå superbra!!
    Denna gång går jag på ULs varannan vecka pga av andra anledningar, men även denna gång så väntar jag en med stort huvud så denna gång har jag fått planerat snitt vilket känns bra. Hur ser huvudet ut på din?

• Ärta

Min yngsta dotter vägde 4,2 och hade en hattstorlek på 37,5 cm. Krystade inte särskilt länge och sprack inget. Men det var iofs tredje barnet.

Svar på tråden Livrädd för stort barn!