• ajerf0­6
    Äldre 26 Jul 20:57
    6591 visningar
    4 svar
    4
    6591

    Våran dotter vill alltid bestämma

    Hej,


    Jag har en dotter som blir fyra år snart. Hon har alltid varit viljestark och envis från dag 1. Alltid kämpat för det hon velat och har på så sätt alltid varit tidig för sin ålder.


    Det största problemet nu är att hon alltid vill bestämma i leken med andra barn. Hon bestämmer hur de ska sitta vilja saker de ska ha, hur de ska leka med sakerna. Det känns som allt man gör när man träffar andra barn är att tjata om att alla får bestämma hur dom vill göra och så vidare. Det är som hon inte kan ta till sig det. Hon lovar att hon ska tänka på det och att alla får bestämma. Men sen nästa gång hon hamnar i lek med något annat barn så hamnar vi där igen.


    Finns det några tips om hur man kan dämpa henne lite? Vill ju självklart inte ta bort den hon är, men är rädd att andra barn inte ska tycka det är roligt att leka med henne.

  • Svar på tråden Våran dotter vill alltid bestämma
  • ajerf0­6
    Äldre 28 Jul 12:37
    #1

    Nån som har nåt tips?

  • Äldre 28 Jul 12:42
    #2

    Jag vet inte om det är det bästa, men vad händer om ni tar henne från leken? Och säger att hon inte får leka om hon inte kan låta alla bestämma lika mycket?

    Bestämmer hon allt hemma kan ni kanske begränsa henne i det också? Eller bestämmer en av er allt hemma kanske hon är dominant på grund av det?

  • Äldre 28 Jul 16:37
    #3

    Kanske hon behöver påminnas ?  Att en vuxen alltid finns bredvid/nära när hon leker med barn och påminner henne om att "nu är det x tur", "om h*n inte vill leka denna leken får ni hitta på något annat tillsammans" etc.  Behövs kanske bara några veckor av detta och senn har hon lärt sig.
    Eller inte ! ;)
    Vi tog bort våldsamheten från sonens lekar på detta sätt men hur än vi försökt så vill han gärna bestämma i lek med andra.  Tror att han håller på att hajja att det inte funkar med alla men det är kanske det socialt samspel handlar om ?  Kamratskap är lite svårförklarat....

  • UpsyDa­isy
    Äldre 28 Jul 16:42
    #4

    Underbart med ett barn med ledaregenskaper! :) Det kommer hon nog att ha stor nytta av i framtiden! Om hon trivs med att bestämma...så låt henne göra det...till en viss gräns.Om hon blir för "bossig" med ett barn som uppenbarligen inte uppskattar hennes förmåga...så ta henne helt enkelt ifrån situationen. Säg vänligt men bestämt att om hon inte delar med sig av ledarrollen så får ni gå. Och var sedan konsekvent med ditt löfte och ta ifrån henne från situationen om hon fortsätter.

    Min dotter är också bestämd, envis och vill gärna bestämmer. Jag låter henne hållas och uppmuntrar henne till viss del, men om jag ser att det börjar gå överstyr ger jag henne först en varning och sedan tar jag henne därifrån.

Svar på tråden Våran dotter vill alltid bestämma